روزانه 230هزار  بشکه نفت خام از شمال کشور سوآپ می‌شود - ۲۹ بهمن ۸۶

ساری- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: روزانه، ۱۳۰هزار تا ۲۳۰هزار بشکه نفت خام از طریق خطوط انتقال منطقه شمال کشور انتقال می‌یابد. عبدالغفار بهمن‌پور، مدیر شرکت لوله و مخابرات نفت منطقه شمال کشور با بیان مطلب فوق گفت: سوخت‌رسانی به استان‌های مازندران و گلستان یکی از وظایف مهم شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت شمال کشور است که با حضور۳۵۵ نفر نیرو و۱۱ مرکز انتقال و مخابرات که غالبا در نقاط محروم و دور از امکانات شهری قرار دارند به‌طور شبانه‌روزی و از طریق خطوط لوله زیرزمینی در حال انجام است.

وی افزود: خطوط لوله مجزا شامل خط لوله ۱۲و۱۶ اینچ ری- ساری حامل فرآورده‌های بنزین، نفت سفید و نفت‌گاز با قدرت حمل روزانه ۵۰هزار بشکه در روز معادل ۸‌میلیون لیتر، با گذشتن از مناطق کوهستانی، صعب‌العبور و جنگل‌های استان‌های تهران و مازندران و عبور از ایستگاه‌های فشارشکن ورسک ولاجیم و ایستگاه تقویت فشار مرگاو به تاسیسات و انبارهای نفت ساری رسیده وتحویل انبارهای پخش می‌شود.

خط لوله دیگری نیز شامل خطوط لوله ۸ و ۱۶ اینچ نکا- ساری فرآورده‌های وارداتی از طریق کشور‌های حوزه دریای خزر را که توسط کشتی‌های نفتکش به بندر نکا حمل و در مخازن فرآورده‌های نفتی ذخیره شده؛ به‌وسیله دستگاه توربوپمپ مستقر در مرکز انتقال نفت نکا با قدرت حمل روزانه۴۰هزار بشکه معادل ۶‌میلیون و ۳۶۰هزار لیتر به انبار پخش ساری منتقل می‌کند.

همچنین خط دوم با قدرت حمل ۱۲۵هزار بشکه در روز معادل ۲۰میلیون لیتر نفت به ساری منتقل می‌کند. خط سوم نیز خط لوله گلستان است که فرآورده‌های نفتی از طریق دو خط لوله ۱۰ اینچ از شهرستان شاهرود در فاصله ۷۲ کیلومتری پس از عبور از مناطق صعب‌العبور جنگلی و قله مشهور ابر به علی‌آباد وارد می‌شود و از آنجا نیز توسط دو خط ۸اینچ علی‌آباد - گرگان و علی‌آباد - گنبد با قدرت حمل روزانه ۴۱هزار بشکه معادل ۵/۶‌میلیون لیتر، بنزین - نفت سفید و نفت گاز را به انبارهای پخش گرگان و گنبد وارد می‌کند.

وی مسوولیت دیگر شرکت را انتقال نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر از طریق بندر نکا اعلام کرد و افزود: نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر از طریق دو خط لوله ۳۲ و۳۰ اینچ نکا- ساری - ری با گذشتن از مناطق جنگلی و صعب‌العبور کوهستانی استان‌های مازندران وتهران وبا عبور از ایستگاه‌های تقویت فشار مجهز به الکتروپمپ نکا، ساری، گل پل، اوریم و ایستگاه فشارشکن مغانک در ری بین ۱۳۰هزار الی۲۳۰هزار بشکه نفت خام تحویل شرکت خطوط لوله و مخابرات شرکت نفت تهران می‌شود و از این طریق به پالایشگاه‌های تهران و تبریز انتقال می‌یابد. در ازای آن ایران نفت خام خود را واقع در جزیره خارک برای مشتریان کشورهای حوزه دریای خزر می‌فروشد. البته باید یادآور شد که طبق برنامه‌های توسعه‌ای در فازهای بعدی قدرت انتقال خطوط به۳۷۵هزار الی ۵۰۰هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

بهمن‌پور، میزان سواپ (حمل) فعلی نفت خام را از طریق خط لوله شمال کشور به کشورهای حاشیه دریای خزر شامل: قزاقستان-ترکمنستان-روسیه و... را روزانه حدود ۱۳۰ تا۲۳۰ هزار بشکه اعلام و تصریح کرد: اگر پالایشگاهی در منطقه ساخته شود، نفت آن از طریق این خطوط تامین خواهد شد.

وی متذکر شد: خطوط انتقال نفت خام وظیفه حمل سه فرآورده نفت سفید-بنزین و نفت گاز را نیز به استان به‌عهده دارد. در زمان دریافت فرآورده‌ها، انتقال نفت خام متوقف می‌شود وبا در نظر گرفتن پارامترهای استاندارد، فرآورده‌ها وارد مخازن ذخیره در ساری می‌شود. لازم به‌ذکر است مادامی‌که نفت در خطوط لوله جریان دارد خطوط ارتباط تلفنی نیز برای اعمال کنترل‌های لازم بر روی خطوط لوله از طریق اتاق‌های کنترل مراکز انتقال نفت فعال بوده و با دقت و بی‌وقفه توسط ۱۱ ایستگاه مخابراتی وظیفه ایجاد ارتباط بین اتاق‌های کنترل مراکز انتقال نفت شمال کشور شامل ایستگاه‌های مخابراتی باقرآباد-گرگان -نکا -ساری -لاجیم- گل پل-الاشت -پل سفید -شورکچال-گدوک وورسک و کنترل مرکزی تهران را برقرار می‌کند. این ایستگاه‌ها علاوه بر وظایف اصلی خود ارتباط شرکت ملی گاز در منطقه شمال و پالایشگاه سرخس و نیز ارتباط شرکت توانیر در استان‌های گلستان و مازندران را برقرار می‌کند. مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت شمال یادآور شد: خطوط انتقال توانسته‌اند از بار ترافیکی و حمل مواد سوختی توسط تانکرها در جاده‌های اصلی و پرتردد کشور و خصوصا جاده‌های استان مازندران بکاهد.

وی در مورد نفت خام دریافتی نیز با بیان اینکه قبل از تخلیه از کشتی‌ها نفت آزمایش می‌شود تا با استاندارد مطابقت داده شود و اگر پروپینت (نقطه ریزش و مقاومت نفت در مقابل حرارت) با استانداردهای لازم مطابقت نداشته باشد نفت خام را تحویل نگرفته و برمی‌گردانیم افزود: این به این دلیل است که در صورت غیراستاندارد بودن، چون نفت از نقاط صعب‌العبور و سرد انتقال داده می‌شود، امکان منجمد شدن و مشکل پمپاژ برای ایستگاه‌ها به وجود می‌آورد، همچنین در پالایشگاه‌ها نیز باعث خوردگی دستگاه‌ها و سیستم پالایش می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل عمده ما در منطقه مازندران و گلستان تجاوز اشخاص حقیقی و حقوقی به حریم خطوط لوله نفت است که غالبا به علت عدم اطلاع و آگاهی از وجود خطوط لوله در زیرزمین صورت می‌گیرد، گفت: اصابت عوامل خارجی به لوله‌ها باعث قطع شدن آنها می‌شود.

بهمن‌پور از مردم و سازمان‌ها خواست به منظور حفظ حریم عملیاتی خطوط لوله و انتقال همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی در ادامه افزود: بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی مصرفی کشور و استان‌ها را به صورت شبانه‌روزی تامین می‌کند.