آغاز ثبت‌نام طرح جدید نوسازی خودروهای فرسوده از 12 بهمن

گروه خودرو- مرحله جدید طرح نوسازی خودروهای فرسوده مدل ۵۶ به پایین دارای پلاک ملی در حالی از ۱۲ بهمن به مدت۱۰ روز در کشور اجرا می‌شود که بانک‌های عامل در این دوره موظفند برای ۱۶۰ هزار خودرو سواری و وانت، تسهیلات جایگزینی پرداخت کنند. در این طرح برای هر متقاضی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ۱۲ درصد در نظر گرفته شده است.

به گفته مسوولان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت، اگر مالکان این خودروها در مدت زمان نام نویسی، برای ثبت‌نام و نوسازی خودروهای خود اقدام نکنند، بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با راهنمایی و رانندگی، از ابتدای سال ۸۹ از تردد این خودروها در سال آینده جلوگیری و کارت سوخت آنها نیز باطل می‌شود.

همچنین تنها مالکانی مشمول وام دریافتی خواهند شد که خودرو جایگزین خودرا از محصولات ایران خودرو برگزینند، چرا که ایران خودرو از محل بدهی خود به بانک‌ها مسوولیت تامین خودرو جایگزین خودروهای فرسوده را دارد.

اما روز گذشته سیدمهدی هاشمی قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در مصاحبه ای مطبوعاتی که با حضور معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو برگزار شد، ضمن اعلام خبر مربوط به زمان اجرای طرح نوسازی خودروهای فرسوده به دیگر جزئیات این طرح نیز پرداخت.

مهدی هاشمی در ابتدا با اشاره به خروج ۶۵۰ هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده در سال گذشته گفت: هم‌اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده سواری و وانت در سراسر کشور وجود دارد که باید تا پایان سال ۱۳۹۰ از رده خارج شوند.

این مقام مسوول با تاکید بر خروج۱۲۵ هزار خودروی فرسوده از ابتدای سال جاری که بخش عمده‌ای از آنها به دلیل نبود اعتبارات بانکی بدون جایگزینی بوده اظهار داشت که امسال خط اعتباری ویژه برای جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص نیافت که بر این اساس با پیگیری‌های مستمر ستاد حمل‌ونقل و مصرف سوخت کشور، توافقی بین ستاد، بانک مرکزی و شرکت ایران خودرو امضا شد که طبق آن ۱۶۰ هزار سواری، وانت و تاکسی در سال جاری با کمک شرکت ایران خودرو جایگزین خواهد شد که در این خصوص شیوه‌نامه اجرای طرح تدوین شده و در آن بانک‌های ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات همکاری می‌کنند.

هاشمی در حالی از ایران خودرو به عنوان شرکت طرف قرارداد ستاد مدیریت در مشارکت این طرح نام برد که سایپا به دلیل عدم بدهی به بانک‌ها فعلا در طرح مذکور شرکت ندارد. قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در ادامه به سهم بانک‌ها برای جایگزینی خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: بر این اساس بانک ملی، ملت، تجارت و سپه هر کدام ۳۵ هزار فقره تسهیلات و صادرات ۲۰ هزار فقره تسهیلات به مالکان خودروهای فرسوده ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مالکان خودروهای فرسوده در این طرح بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بر اساس نوع خودروی انتخابی تسهیلات با سود ۱۲ درصد دریافت می‌کنند تصریح کرد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده همزمان با دهه فجر از ۱۲ بهمن ماه آغاز می‌شود که بر این اساس مالکان خودروهای فرسوده باید به نمایندگی‌های ایران‌خودرو و مراکز اسقاط و بازیافت در سراسر کشور مراجعه کنند.

قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور همچنین در ادامه به تعداد متقاضیانی که در طرح شرکت خواهند کرد اشاره و تعداد آنها را بیش از ۲۶۵ هزار متقاضی خواند و گفت: این طرح مشمول خودروهای سواری و وانت مدل ۱۳۵۶ به قبل با پلاک ملی خواهد بود. از سوی دیگر آمارها نشان می‌دهد ۵۰ درصد خودروهای فرسوده به ترتیب در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی و فارس وجود دارد. وی در خصوص نحوه اجرای طرح گفت: متقاضیان می‌توانند به یکی از نمایندگی‌های مجاز شرکت ایران‌خودرو یا ۱۱۰ مرکز اسقاط و بازیافت خودرو در سراسر کشور از روز ۱۲ بهمن مراجعه و فرم ثبت‌نام را دریافت کنند، پس از آن متقاضی به مرکز اسقاط خودرو معرفی و پس از اسقاط خودروی خود گواهی اسقاط را با ارزش یک میلیون تومان دریافت می‌کند.

قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور ادامه داد: متقاضی با ارائه گواهی اسقاط پیش‌فاکتور خودرو جایگزین را دریافت و پس از آن به یکی از شعب بانک‌های مربوطه مراجعه و مابه‌التفاوت وجه مربوطه را پرداخت می‌کند تا ظرف ۱۰ روز خودرو جایگزین را تحویل بگیرد.

قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در تاکیدی دوباره عنوان کرد که میزان تسهیلات پرداختی از بانک‌ها بر اساس نوع خودروی جایگزین در سه تیپ ۵، ۷ و ۱۰ میلیون تومانی خواهد بود، از سوی دیگر هر متقاضی صرفا مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودرو است. وی خاطرنشان کرد: مالکان خودروهای فرسوده در صورت داشتن هرگونه سوال در این خصوص می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۵۱۴۵۳۱ الی ۴ دفتر هماهنگی مراکز اسقاط تماس بگیرند.

اما قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در ادامه از اجرای طرح مشابهی با شرکت سایپا خبر داد و اظهار داشت که مذاکرات لازم در این خصوص انجام شده و شرکت سایپا قرار است ۱۴۰ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند.

وی به دستورالعمل طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: بر این اساس، بانک‌ها مکلفند ظرف یک هفته پس از تکمیل پرونده تسهیلات لازم را ارائه کنند. از سوی دیگر کل تسهیلات، اقساط و سند خودرو به نام متقاضی می‌شود و سند در رهن بانک یا خودروساز نمی‌ماند.

وی به طرح نقدی خروج خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: در طرح نقدی امسال ۵۰ هزار نفر مراجعه و ۲۵ هزار متقاضی تکمیل پرونده کرده‌اند.

قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور به جایگزینی تاکسی‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون ۳۵ هزار تاکسی فرسوده با عمر بیش از ۱۰ سال در کشور وجود دارد، از سوی دیگر ۱۲ هزار تاکسی مدل ۷۴ به قبل نیز می‌توانند از هفته آینده برای جایگزینی خودروهای خود به سازمان‌های تاکسیرانی مربوطه مراجعه و ۵ میلیون تومان تسهیلات ۷ درصد

دریافت کنند.

وی از موافقت بانک صادرات برای ارائه ۳۰ هزار فقره تسهیلات برای تاکسی‌های فرسوده خبر داد و گفت: میزان و نحوه ارائه این تسهیلات مربوط به تاکسی‌های مدل ۷۵ تا ۷۷ می‌شود که به زودی اعلام خواهد شد.

قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور در خصوص خودروهای دولتی نیز گفت: دستگاه‌های دولتی موظفند خودروهای دولتی فرسوده را از رده خارج کنند، اما بر اساس پیگیری ریاست ستاد حمل‌ونقل و سوخت قرار است دستگاه‌های دولتی تنها در صورت خروج تمامی خودروهای فرسوده خود مجوز برای خرید خودرو جدید دریافت کنند که بدین ترتیب ۵۰ هزار خودروی فرسوده دولتی از رده خارج خواهد شد.

وی در خصوص خودروهای فاقد پلاک ملی و دارای برچسب طرح تسجیل نیز گفت: مالکان این دسته از خودروها یا می‌توانند در طرح نقدی خودروی فرسوده خود را از رده خارج کنند یا آنکه با مراجعه به نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا در طرح نقد و اقساط شرکت کنند.

قائم‌مقام ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور با اشاره به اینکه بر اساس قانون، خودروسازان موظفند امسال معادل ۳۰ درصد محصولات تولیدی خود، خودروی فرسوده از رده خارج کنند افزود: در تلاشیم تا این رقم را در سال‌های آینده افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه از زمان اعلام بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی به مالکان خودروهای فرسوده تا کنون حدود سه ماه می‌گذرد گفت: عملا بانک‌ها با ارائه تسهیلات ۱۷ درصد برای خودروهای فرسوده موافقت کردند که از منابع خودشان تامین کنند.

بر این اساس ۵ درصد یارانه دولت شامل ۳ درصد ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور و ۲ درصد نیز شرکت ایران خودرو برای این تسهیلات ارائه می‌شود که نهایتا تسهیلات طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به ۱۲ درصد رسیده است.

علی اصغر سرایی‌نیا، معاون فروش و بازاریابی شرکت ایران خودرو نیز در این جلسه با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۶۰ درصد خودروهایی که قرار است به متقاضیان تحویل داده شود به نمایندگی‌ها حمل شده است گفت: در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، شرکت ایران خودرو خودروهای «روآ»، «وانت پیکان»، «پژو ۴۰۵» و «سمند» را به متقاضیان تحویل می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی‌های لازم در این خصوص از قبل انجام شده است گفت: در شهرستان‌ها تحویل خودروی جایگزین ۱۰ روزه و در تهران ۵ روزه خواهد بود.