یک متخصص طراحی و توسعه سیستم‌های اطلاعاتی معتقد است: به‌رغم آنکه اغلب سازمان‌ها نیاز به سیستم‌های اطلاعاتی را احساس کرده‌اند اما بسیاری از آنها برداشت درستی از سیستم‌های اطلاعاتی ندارند و با شنیدن آن بلافاصله به یاد رایانه و اتوماسیون کارهای دستی خود می‌افتند. دکتر علیرضا منتظمی، استاد دانشگاه McMaster کانادا که در سمینار مدیریت اجرای سیستم‌های جامع در تهران سخن می‌گفت افزود: این سازمان‌ها بدون شناخت درستی از نیازهای خود و نیز بدون بررسی اینکه سیستم‌های اطلاعاتی متداول چه امکاناتی را برای سازمان فراهم می‌کنند، اقدام به خریداری و پیاده‌سازی تعدادی از آنها می‌کنند.

به گفته منتظمی این امر بدون توجه به نیاز به یکپارچگی این سیستم‌ها در کنار یکدیگر، نه تنها به سازمان در جهت رفع مشکلاتش کمک نخواهد کرد بلکه سازمان را دچار مشکلات بیشتری می‌کند.

استاد دانشگاه McMaster همچنین گفت: سازمان‌ها باید توجه کنند که مهم‌ترین کار قبل از پیاده‌سازی سیستم‌های یکپارچه اطلاعاتی آن است که فرآیندهای موجود خود را به درستی شناسایی نمایند و وضع موجود را کاملا تشخیص دهند و سپس به انتخاب راهکار مناسب خویش بپردازند. این راهکار دربرگیرنده وضعیت مطلوب (Best Practice) خواهد بود.

به گفته منتظمی نکته قابل توجه در پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی آن است که این امر جنبه‌های مختلف سازمان از جمله فرآیندها و ساختار سازمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. لذا پیاده‌سازی این سیستم‌ها نیازمند دانش‌هایی از جمله مدیریت تغییر، مدیریت پروژه و بازمهندسی فرآیندها خواهد بود.

وی با اشاره به این که بخش مهم پیاده‌سازی نرم‌افزار توجه به موارد Soft (نرم) از جمله فرهنگ سازمانی، منابع انسانی است اضافه کرد: در انتخاب و پیاده‌سازی این راهکارها نقشIT Governance در سازمان‌ها از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

منتظمی افزود: IT Governance بستر مناسب پیاده‌سازی موفق سیستم‌های اطلاعاتی را فراهم می‌کند.

دکتر علیرضا منتظمی، استاد مدیریت سیستم‌های علوم و اطلاعات دانشگاه McMaster کانادا است و تخصص وی طراحی و توسعه سیستم‌های اطلاعاتی جهت بهبود اثربخشی و کارآیی فرآیندهای کسب و کار است.

وی به دعوت شرکت همکاران سیستم در سمینار مدیریت اجرای سیستم‌های جامع در تهران به سخنرانی پرداخت.