2 فصل متفاوت برای مس
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار فلزات پایه که نیمه اول سال گذشته را با روند نوسانی شدیدی تحت تاثیر بازار ارز و سیاست‌های قیمتی پشت سر گذاشته بود، با روند کاهشی مصرف مس در پایان فصل تابستان و شروع فصل پاییز در بازار آزاد و بورس کالا مواجه شد، با این حال تحت تاثیر عواملی، این روند در برخی موارد معکوس شد.
یکی از مهم‌ترین دلایل این روند، تداوم افزایش نرخ این محصولات در بازارهای جهانی تحت تاثیر افزایش تقاضا در بازارهای جهانی بود. این در شرایطی است که در آبان ماه افت و خیز مکرر قیمت‌ها جای خود را به روند صعودی فلزات رنگی داد و نرخ برخی فلزات پایه به ویژه مس در بازار آزاد با افزایش رو‌به‌رو شد. در این شرایط فروشندگان به امید گران شدن نرخ‌ها و جبران ضرر‌هایشان دست از خرید و فروش کشیدند، فعالان بازار معتقد بودند که با توجه به ممنوعیت واردات برخی فلزات و با توجه به کمبود فلزات در انبارها، قطعا شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود. این تحلیل هنوز هم پابرجاست، به طوری که به عقیده کارشناسان با توجه به کاهش تولید و محدودیت واردات در آینده نه چندان دور با کمبود فلزات در داخل مواجه خواهیم بود که این مساله خود عامل مهمی در افزایش قیمت‌ها خواهد بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، با کاهش موجودی انبارها بازار با رشد قیمت‌ها مواجه شد. البته این روند صعودی خیلی دوام نیاورد و در آذرماه شاهد افت ناگهانی بهای مس بودیم که عمده‌ترین دلیل آن نیز علاوه‌بر ریزش نرخ ارز افت ناگهانی قیمت جهانی این فلز سرخ بوده است.
فصل سرد مس
معاملات فلزات پایه در شرایطی در اولین معامله از زمستان ادامه یافت که روند بازار به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی مربوط به مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ قرار گرفته بود، به‌طوری که مبادلات با روند ریزشی آغاز به‌کار کرد، اما بازار با انتشار هر خبری مثبتی از نتایج این مذاکرات با روند نزولی مواجه می‌شد. به عقیده کارشناسان مراجعه متقاضیان خرید در اولین ماه از زمستان به بازار و بورس در مقایسه با کسادی فصل پاییز، فروشندگان را امیدوار به بهبود فضای معاملاتی کرده بود. البته ناگفته نماند که روند قیمت‌ها در معاملات فلزات در بورس لندن نیز تاثیر زیادی بر روند قیمت‌ها داشت و از آنجا که پیش‌بینی‌ها از بازار جهانی فلزات نیز کاهشی بود، این بار تجار به امید افت بیشتر قیمت‌ها دست از خرید کشیده بودند. این در حالی است که قیمت‌ها در بازار آزاد به حدی رسیده بود که کاهش بیش از این با توجه به شرایط موجود به صرفه نبود اما به گفته آگاهان بازار با آرامشی که بعد از نتایج مذاکرات در بازارهای کالایی به وجود آمده بود در حقیقت امیدواری تجار به تغییر شرایط اقتصادی تحت ‌تاثیر اخبار منتشره شده مثبت
بیشتر شد. طی هفته پایانی دی‌ماه اما قیمت‌ها اندکی نوسان را به دلیل افت‌وخیز بازارهای جهانی تجربه کرد. به گفته فعالان آگاه این نوسان‌ها نشان‌دهنده این بود که بازار آزاد با تلاطم زیادی روبه‌رو شده و این ثبات‌ها پایدار و منطقی نبوده است.
به‌این‌ترتیب بازار این فلز سرخ در حالی با رکود قیمت‌ها در هفته سوم بهمن‌ماه مواجه شد که اخبار اقتصادی از گوشه و کنار جهان نشان از نوسان مثبت قیمت‌ها می‌داد، اما در ایران و در بازارهای داخلی فلزات پایه، بیش از گذشته شاهد ثبات قیمت‌ها و تاثیرپذیری آنها از واقعیت‌های جهانی و چرخش بهای فلزات حول محور ارز و قیمت‌های جهانی بودیم، که به گفته فعالان بازار این رکود واقعی نبود و به دلیل کاهش تقاضا آن هم در ماه‌های پایانی سال جاری رخ داد.
البته پیش‌بینی‌های زیادی درباره آینده این بازارها از سوی مراجع مختلف ارائه شد، به‌طوری که برخی حکایت از افزایش تقاضا داشتند و برخی کاهش تقاضا را پیش‌بینی می‌کردند، اما عده‌ای از کارشناسان و فعالان داخلی نیز بودند که به عقیده آنها تا مشخص نشدن نتیجه قطعی مذاکرات نمی‌توان پیش‌بینی خاصی کرد و باید منتظر خبرها و اتفاقات تازه ماند.
این در حالی است که، بازار داخلی شدیدا با کاهش موجودی انبارها روبه‌رو بود. از طرفی در اسفندماه نیز به دلیل انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت مس در سال ۹۳ به دلیل تغییر فرمول قیمتی آن، بازار این محصول با افزایش قابل توجهی از تقاضا و در نتیجه رشد قیمت‌ها رو‌به‌رو شد، به‌طوری‌که بازار آزاد محصولات مسی در آخرین ماه از سال ۹۲ به‌خصوص در ۲ هفته پایانی سال به ‌صف خرید تبدیل شد. این در حالی است که تعداد فروشندگان در بازار محصولات مسی در این مدت کاهش یافته بود. از طرفی بورس کالا نیز میزان کمی از این محصول را عرضه می‌کرد، چرا که تولیدکنندگان ترجیح می‌دادند به دلیل تناقض قیمتی از فروش این محصول در بازار خودداری کنند و معامله بعدی خود را به سال
جدید موکول کنند.

2 فصل متفاوت برای مس