ظریف: بحث‌ها را تمام می‌کنیم

ظریف: از اردیبهشت‌ماه وارد تدوین متن مشترک خواهیم شد وزیر خارجه در آستانه دور جدید مذاکرات جامع هسته‌ای، موسوم به وین 3 خبر داد

در این دور از مذاکرات، بحث‌ها را تمام خواهیم کرد

گروه دیپلماسی- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیروز به منظور برگزاری سومین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای موسوم به وین ۳ در جمع خبرنگاران درخصوص احتمال تدوین متن مشترک برای دستیابی به توافق هسته‌ای در این مرحله از مذاکرات، گفت که در این گفت‌و‌گوهای دو روزه بحث‌ها را تمام خواهیم کرد تا در مرحله بعدی که در اردیبهشت‌ماه خواهد بود وارد تدوین متن مشترک شویم.

دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای قرار است از امروز ۱۹ فروردین به مدت ۲ روز در وین برگزار شود. دیشب هم ظریف و اشتون پیش از ضیافت شام هیات ایرانی با طرف غربی، به رایزنی درباره این دور از گفت‌وگوها پرداختند. دسترسی ایران به فناوری، بازار تجارت و منابع بانکی، نحوه نظارت و بازرسی و زمان دوره نهایی در دستورکار این دور از مذاکرات قرار دارد.

عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و حمید بعیدی‌نژاد ازجمله دیپلمات‌های ارشد همراه ظریف هستند. یک تیم مشاور حقوقی شامل امیرحسین زمانی‌نیا، جمشید ممتاز و چند نفر دیگر نیز تیم مذاکره هسته‌ای ایران را همراهی می‌کنند. کا‌ترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طرف گروه کشورهای ۱+۵، هدایت روند مذاکرات قدرت‌های بزرگ با ایران را برعهده دارد و وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا، سرپرست هیات آمریکایی در مذاکرات این هفته است. همچنین مقام‌هایی از وزارت دارایی و شورای امنیت ملی آمریکا در این گفت‌وگو‌ها شرکت خواهند داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران ظهر دوشنبه به وقت محلی هنگام ورود به وین در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، درخصوص تاثیر تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در مورد ایران بر آینده مذاکرات هسته‌ای، تاکید کرد: «این موضوع هیچ نقشی در مذاکرات با گروه ۱+۵ ندارد.» به گزارش «ایسنا»، ظریف درپاسخ به سوالی مبنی بر احتمال آغاز تدوین متن مشترک برای دستیابی به توافق هسته‌ای در این مرحله از مذاکرات، گفت: «این دور از مذاکرات قرار است که آخرین مرحله در بررسی موضوعات و محورهای مورد بحث باشد و ما در مذاکرات دو روزه بحث‌ها را تمام خواهیم کرد تا در مرحله بعدی که در اردیبهشت‌ماه خواهد بود، وارد تدوین متن مشترک شویم.»

وزیر امورخارجه تاکید کرد: «امیدواریم با توجه به اقدامات خوبی که ازسوی کارشناسان فنی در جلسات کارشناسی روزهای گذشته انجام شده است، زمینه برای تدوین متن مشترک در جلسه اردیبهشت‌ماه فراهم شود.» ظریف با امیدواری به اینکه تا پایان مهلت ۶ ماهه تعیین شده (۲۰ جولای/۳ تیر) به توافق نهایی دست یابیم، گفت: «برای دستیابی به این هدف نیازمند کار سخت و اتخاذ تصمیمات مهمی هستیم.» او افزود: «بر این اعتقاد هستیم که شرکای ما باید تصمیمات مهمی بگیرند که شامل قبول واقعیات موجود و احترام گذاشتن به حقوق مردم ایران است.»

مذاکرات هسته‌ای در حالی از صبح امروز آغاز خواهد شد که طرفین مذاکره در روزهای گذشته در اظهارات خود در مورد احتمال نهایی شدن مراحل تدوین متن مشترک در این مسیر ابراز خوش‌بینی و امیدواری کرده‌اند.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۵ فروردین با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات هسته‌ای و پای میز مذاکره، جدی و سازنده مذاکره می‌کنند، گفت: «این احتمال وجود دارد که بعد از این دور از مذاکرات در وین که روزهای آینده برگزار می‌شود دوطرف وارد تدوین پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای شوند.» در همین راستا مارتین شفر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز روز جمعه ابراز خوش‌بینی کرد که با روند در پیش گرفته شده در مذاکرات تا قبل از پایان مهلت ۶ ماهه تعیین شده در توافق موقتی ژنو، ایران و۱+۵ به توافق نهایی دست یابند.

سید عباس عراقچی، سخنگوی گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز روز دوشنبه قبل از عزیمت به وین برای حضور در دور سوم مذاکرات هسته‌ای، در گفت‌و‌گو با «ایرنا» خاطرنشان کرد: «امیدواریم در این دور از مذاکرات بتوانیم دیدگاه‌ها را در مورد مسائل مهم به هم نزدیکتر کرده و با کاستن اختلاف نظرها بتوانیم وارد جزئیات شده و تدوین متن مشترک را آغاز کنیم.»

ایران و ۱+۵ در نشست وین یک - که ۲۹ و ۳۰ بهمن برگزار شد- توافق کردند که تا تیرماه (پایان دوره زمانی گام اول توافق ژنو) پنج تا شش جلسه برگزار کنند که دور اول و دوم آن در وین برگزار شد. مذاکرات وین ۲ روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۲ د برگزار و به مباحثی چون غنی سازی، رآکتور آب سنگین اراک، تحریم‌ها و همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای پرداخته شد.

مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ درباره گام پایانی توافق‌نامه ژنو نیز روز پنج‌شنبه گذشته ۱۴ فروردین‌ماه به مدت سه روز در شهر وین برگزار و به مباحث باقیمانده از وین ۲ پرداخته شد. جمع‌بندی نشست‌های کارشناسی که ریاست آن را حمید بعیدی‌نژاد از ایران و استفان کلمنت دستیار اشتون از اتحادیه اروپا به عهده داشتند به اطلاع هیات‌های مذاکره‌کننده می‌رسد. همزمان با ادامه گفت‌وگو‌ها، روز جمعه گذشته یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان موتور و قطعات هواپیما هم اعلام کرد که اجازه یافته است برای تعمیر هواپیماهای ایرانی اقدام کند. صدور مجوزهای تازه از سوی وزارت دارایی آمریکا برای این شرکت‌ها، در چارچوب توافق ژنو ۳ در ماه نوامبر (۳آذر) گذشته بین ایران و قدرت‌های بزرگ انجام شد.

پیش‌بینی روس‌ها از توافق جامع

همزمان با دور تازه مذاکرات هسته‌ای، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و مذاکره‌کننده هسته‌ای ارشد این کشور امکان دستیابی ایران و ۱+۵ به توافق جامع قبل از ۲۰جولای (۲۶ تیر) سال جاری را ممکن دانست. به گزارش «ایرنا»، ریابکوف روز دوشنبه در وین به ایتارتاس گفت: «ماه‌های بهار برای دستیابی به توافق بسیار حیاتی است.» او افزود: «گروه ۱+۵ و ایران از زمان و امکان لازم برای دستیابی به یک توافق جامع برخوردارند.»

معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «ما هنوز وقت داریم و دستیابی به توافق در چارچوب زمانی تعیین شده ممکن است.» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه توضیح داد: «البته دستیابی به این مهم نیازمند تلاش بیشتر است.» او درخصوص وضعیت حاکم بر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ اظهار کرد: جدول برنامه گفت‌و‌گو‌ها نسبتا عمیق است. ریابکوف با بیان اینکه مدیران سیاسی هیات‌های مذاکره‌کننده هر ماه یک بار باهم دیدار می‌کنند، گفت: انتظار می‌رود این روند ادامه یابد.

نگرانی منندز از توافق جامع

از سوی دیگر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ابراز نگرانی کرد که جامعه جهانی در این مذاکرات بیشتر به دنبال دستیابی به هرگونه توافق است تا یک توافق خوب. به گزارش «ایسنا»، سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در کنفرانس سالانه اورشلیم پست در نیویورک ابراز نگرانی کرد که قدرت‌های جهان ممکن است درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران یک توافق جامع ساختگی ایجاد کنند. او در سخنان خود ایران و جامعه جهانی را مقصر دانست و گفت که قدرت‌های جهان تنها خواستار دستیابی به یک توافق جامع هستند که لزوما یک توافق خوب نخواهد بود. منندز که طراح آخرین تحریم‌های آمریکا علیه ایران است در این کنفرانس از تلاش‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور کشورش برای دستیابی به توافق با ایران حمایت کرد؛ اما بار دیگر از لایحه پیشین سنا برای تحریم‌ دوباره ایران حمایت کرد.