گروه بازار پول - لیلا اکبرپور: مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری یکشنبه شب در یکی از برنامه‌های خبری سیما میزان دیه سال‌جاری را 150 میلیون تومان و در ماه‌های حرام با حدود 30 درصد افزایش 200 میلیون تومان اعلام کرد. پس از اعلام این نرخ به‌طور رسمی بیمه مرکزی نیز در بیانیه‌ای از افزایش حق بیمه شخص ثالث تا سقف 24درصد خبر داد.
بیمه مرکزی اعلام کرد: در پی افزایش ۶/۳۱ درصدی دیه سال ۱۳۹۳ از سوی قوه قضائیه، بیمه مرکزی بر اساس قوانین و مقررات مربوط، حق بیمه شخص ثالث خودروها را با حداکثر ۲۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل تعیین و ابلاغ کرد.
حق بیمه در مقایسه با افزایش دیه، حدود ۸ درصد کمتر افزایش داده شده و این کاهش به‌عنوان تخفیف داوطلبانه صنعت بیمه در راستای اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید و حمایت از بیمه‌گذاران در نظر گرفته شده است. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از هموطنان تقاضا کرد: برای تکمیل پوشش‌های بیمه‌ای خود متناسب با دیه جدید به شرکت‌های بیمه طرف قرارداد مراجعه کنند.
پیش از این منابع آگاه خبر داده بودند با توجه به آنکه نرخ دیه برای سال ۹۳ با ۳۰ درصد افزایش به ۱۵۰ میلیون تومان در ماه‌های عادی و ۲۰۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام افزایش یافت و صنعت بیمه با دارا بودن مجوز هیات دولت می‌تواند نرخ حق بیمه شخص ثالث را متناسب با میزان دیه افزایش دهد.
بررسی‌های میدانی، اما نشان می‌دهد: پس از افزایش دیه حق بیمه‌ها متناسب با رشد نرخ دیه تغییر نکرده است. به‌عنوان مثال میزان حق بیمه شخص ثالث برای یک دستگاه ماکسیما که در گروه اتومبیل‌های بیش از چهار سیلندر قرار می‌گیرد، برای پوشش ۱۵۲ میلیون تومانی خسارات جانی (پوششی که برای سال ۹۲ محاسبه شده و در حال حاضر هم محاسبه می‌شود) با ۳ سال عدم‌خسارت حدود ۷۵۱ هزار تومان تعیین می‌شود؛ این درحالی است که حق بیمه مذکور با نرخ دیه ۲۰۰ میلیون تومانی در ماه حرام به ۸۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که از رشد ۱۰ درصدی برخوردار است.
همچنین حق بیمه شخص ثالث برای یک دستگاه پراید که در گروه چهار سیلندرها قرار دارد، خرید پوشش ۱۵۲ میلیون تومان خسارات جانی و با دو سال عدم خسارت ۵۲۸ هزار تومان محاسبه می‌شود که این حق بیمه با نرخ جدید و برای خرید پوشش ۲۰۰ میلیون تومانی به ۷۰۰ هزار تومان بالغ می‌شود که از رشد ۳۴ درصدی برخوردار است. چنانچه تخفیف عدم‌خسارت آن ۳ سال باشد، ۵۱۸ هزار تومان و برای ۲۰۰ میلیون تومان دیه با ۲۸ درصد افزایش، ۶۶۴ هزار تومان تعیین می‌شود.
اتومبیل سمند در حال حاضر برای خرید پوشش ۱۵۲ میلیون تومانی با ۲ سال عدم خسارت باید حدود ۶۴۱ هزار تومان حق بیمه پرداخت کند که با لحاظ دیه ۲۰۰ میلیون تومانی این رقم با ۲۸ درصد رشد به ۸۲۰ هزار تومان می‌رسد.
شهرزاد عسکری نماینده بیمه ایران دراین خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: شرکت‌های بیمه، بیمه‌نامه شخص ثالث را مطابق با میزان دیه در ماه‌های حرام محاسبه می‌کنند و در مواردی به‌خاطر یوم‌الادا بودن پرداخت دیه پوشش بیمه‌نامه را تا بیش از میزان دیه در ماه حرام افزایش می‌دهند تا بیمه‌گذار همواره از پوشش کافی برخوردار باشد.
وی توضیح داد: شاید این امر در ظاهر به منزله گران‌فروشی شرکت‌های بیمه باشد؛ اما درنهایت به صلاح بیمه‌گذاران است؛ زیرا میزان دیه در اول هر سال شمسی افزایش می‌یابد و در بسیاری از موارد دیده شده که بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه‌نامه پوشش کافی خریداری کرده، اما وقوع خسارت در زمانی اتفاق افتاده که دیه افزایش داشته و بیمه‌نامه او دیگر پاسخگوی تمام خسارت نیست.
عسکری با بیان اینکه بیمه‌نامه‌هایی که سال گذشته صادر شده‌اند پوشش کافی برای دیه سال ۹۳ را ندارند افزود: بیمه گران می‌توانند با الحاقیه‌ای سقف پوشش را تا بالای ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دهند که این افزایش روزشمار محاسبه می‌شود.
وی توضیح داد: به‌عنوان مثال بیمه‌نامه یکساله‌ای که در آذرماه سال ۹۲ صادر شده است اول اردیبهشت ۹۳ بیمه‌نامه‌ای است که پنج ماه آن سررسید شده و تنها ۷ ماه اعتباردارد که افزایش حق بیمه شامل ۷ ماه آینده به صورت روزشمارمحاسبه می‌شود.
وی ادامه داد: تعداد سال‌های عدم‌خسارت نیز بر میزان حق بیمه شخص ثالث تاثیر مستقیم دارد.به گفته او افزایش نرخ دیه مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون‌شهری، ۲۰ درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون‌شهری، ۳۵ درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.
این نماینده یادآورشد: در صورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی شکل استفاده شود، ۲۵ درصد به حق بیمه مربوطه اضافه می‌شود.

حق بیمه شخص ثالث تا 24 درصد افزایش می‌یابد