تشویق نقدی صنایع کم‌مصرف

گروه صنعت و معدن: برآوردهای وزارت نیرو نشان می‌دهد که در فصل تابستان امسال با وجود افزایش بیش از ۲ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق، اما پیک مصرف برق تابستانی به مرز ۵۰ هزار مگاوات افزایش یابد؛ از این رو سیاست‌های جدید تشویق برای برخی از مشترکان با احتمال منفی شدن تراز تولید و مصرف برق در دستور کار مقامات مسوول قرار گرفته است. گفته می‌شود که با بهره‌برداری از ۱۴ واحد جدید نیروگاهی با ظرفیت تولید ۲هزار و ۱۵۶مگاوات، ظرفیت تولید برق ایران به بیش از ۷۲ هزار مگاوات می‌رسد. با این وجود، سیاست‌های مدیریت مصرف برق در دستور کار قرار گرفته است. بخش صنعت از جمله بخش‌هایی است که بالاترین سهم را از مصرف برق کشور یعنی ۲/۳۲ درصد از آن خود کرده است به همین جهت در کنار اجرای طرح ذخیره عملیاتی برق صنایع در فصل تابستان، قرار است معادل هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی در مصرف برق، این انرژی ۴۴۳ تومان از صنایع خریداری شود.

در این رابطه مدیرعامل شرکت توانیر با تشریح جزئیات تعرفه‌های تشویقی تابستانی برق صنایع اعلام کرد: در صورت صرفه‌جویی صنایع برق هر کیلووات ساعت برق مصرف نشده معادل ۴۴۳ تومان از صنایع خریداری می‌شود.

همایون حائری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «مهر» گفت: بر اساس توافقی که بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته است، برای تابستان سال جاری طرح ذخیره برق عملیاتی صنایع کشور اجرا می‌شود.

شرط تشویق؛ صرفه‌جویی داوطلبانه

مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام اینکه اگر صنایع و کارخانه‌ها تابستان به صورت داوطلبانه در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، مشمول این طرح تشویقی خواهند شد، تصریح کرد: به عبارت دیگر با کاهش مصرف در روزهای پیک مصرف برق تابستانی این تعرفه‌های تشویقی مشمول صنایع و کارخانه‌ها خواهد شد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه مطابق با مجوزهای قانونی امکان خرید برق از محل صرفه‌جویی تابستانی از صنایع و کارخانه‌ها وجود دارد، اظهار کرد: بر این اساس به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی در مصرف برق، این انرژی ۴۴۳ تومان از صنایع خریداری می‌شود. حائری افزود: به عبارت دیگر اگر صنایع در مصرف برق تابستانی صرفه‌جویی کنند، معادل میزان صرفه‌جویی، برق از آنها به قیمت خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های نو خریداری می‌شود.

بر اساس برآوردهای انجام گرفته در سطح وزارت نیرو در فصل تابستان سال جاری با وجود افزایش بیش از ۲هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق، اما پیک مصرف برق تابستانی به مرز ۵۰هزار مگاوات افزایش می‌یابد.

نامه‌نگاری برای مدیریت مصرف برق

همزمان با شدت گرفتن احتمال کمبود برق، حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو با ارسال نامه‌ای به محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جزئیات اجرای طرح ذخیره عملیاتی برق صنایع در فصل تابستان را تشریح کرده است.

در بخشی از این مکاتبه بین وزرای نیرو و صنعت، چیت‌چیان خطاب به نعمت‌زاده، نوشته است: سال گذشته وزارت نیرو حدود ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به صنایع کشور برای صرفه‌جویی در مصرف برق پاداش پرداخت کرده است.

وزیر نیرو در این مکاتبه تاکید کرده است: آن دسته از صنایعی که تابستان سال جاری بالای یک مگاوات برق مصرف می‌کنند، در صورت جابه‌جا کردن شیفت کاری و استفاده از حداقل بار مصرفی در ساعات اوج و پیک بار از تشویق‌های مصوب برخوردار خواهند شد. از این رو با توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو طرح ذخیره عملیاتی برق صنایع از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ماه سال جاری در کل کشور قابلیت اجرا دارد.

دسته‌بندی مشترکان صنعتی

در کنار مشوق‌های نقدی برای واحدهای صنعتی صرفه‌جو، وزارت نیرو شرایط خاصی برای بهای برق تابستانی مصارف تولید(صنعت و معدن) در نظر گرفته است. با توجه به دسته‌بندی مشترکان حوزه صنعت و معدن(مطابق جداول پیش‌رو) بهای برق مصرفی مشترکان در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور ۲۰ درصد افزوده می‌شود.

بر اساس اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها متوسط قیمت برق به ازای هر کیلووات ساعت ۴۹ تومان است اما در بخش مصارف تولید (صنعت و معدن) بهای برق با توجه به ساعات میان باری، اوج بار و کم باری و دسته‌بندی مشترکان این بخش محاسبه می‌شود.

از سوی دیگر، در روزهای جمعه بهای انرژی ساعات اوج بار در مورد اشتراک‌های دارای وسیله اندازه‌گیری چندزمانه معادل بهای انرژی ساعات میان باری است.

بر اساس این گزارش دسته‌بندی مشترکان صنعتی بر اساس انشعاب‌های روی ولتاژ ۴۰۰ و ۲۳۰ کیلوولت؛ انشعاب‌های روی ولتاژ ۱۳۲، ۶۶ و ۶۳ کیلوولت؛ انشعاب‌های روی فشار متوسط ۲۰، ۳۳ و ۱۱ کیلوولت؛ انشعاب‌های روی فشار ضعیف؛ حمل و نقل ریلی و سایر کارخانه‌ها (شامل کارخانه آرد، تولید یخ و تولید خمیرمایه که از سوی ادارات کل بازرگانی هر استان به شرکت‌های برق معرفی شده باشند) است.

تشویق نقدی صنایع کم‌مصرف