دنیای‌اقتصاد، اهواز، محمد علاف پور: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گفت: ارزش افزوده و حل مشکل اشتغال تنها با احداث و توسعه صنایع پایین‌دستی محقق می‌شود. علی یزدانی اظهار کرد: استان خوزستان با حدود ۵/۴ میلیون نفر جمعیت و با وجود منابع فراوان و بیشترین سرمایه‌گذاری ملی که به صورت سالانه در آن صورت می‌گیرد، توسعه‌ای نامتوازن داشته است. وی خاطرنشان کرد: دلایل این توسعه‌نیافتگی و توسعه نامتوازن باید به‌طور دقیق بررسی و موشکافی و برای حل این معضل چاره‌اندیشی شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ادامه گفت: در جنوب استان خوزستان منطقه ویژه‌ای با نگاه ملی احداث شد اما متاسفانه نگاه ما نگاه محلی است.

یزدانی تاکید کرد: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از ابتدا قرار نبود مشکل اشتغال استان و شهرستان را حل کند بلکه به این منظور احداث شد که بتواند با جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، صنایع مرتبط و پایین‌دستی را فعال کند.

وی با بیان اینکه صنایع بالادستی و مادر ذاتا اشتغال‌زا نیستند، افزود: این‌گونه صنایع بسیار انرژی‌بر، سرمایه‌بر و بعضا با آلایندگی بیش از حد مجاز همراه هستند. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با بیان اینکه استان خوزستان کمترین سهم را از توسعه صنایع پایین‌دستی دارد، تصریح کرد: دیگر استان‌ها بر خلاف استان خوزستان در حال توسعه و آبادانی هستند و صنایع پایین‌دستی آنها توسعه مناسبی داشته است. یزدانی افزود: تولیدات منطقه ویژه پتروشیمی در استان خوزستان به مصرف نمی‌رسد و برای استفاده در صنایع تکمیلی به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارزش افزوده و حل مشکل اشتغال فقط با احداث و توسعه صنایع پایین‌دستی محقق می‌شود، ادامه داد: بر اساس قانون موظف به ایجاد و توسعه صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی نیستیم و قانون چنین تکلیفی را بر عهده ما نگذاشته است. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی یادآور شد: در دولت گذشته در سفر رئیس‌جمهور به این منطقه، ۵/۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد صنایع پایین‌دستی در استان خوزستان و بوشهر اختصاص پیدا کرد.

یزدانی اظهار کرد: اما تاکنون هیچ اقدام عملی به این منظور صورت نگرفته و ایجاد صنایع پایین‌دستی در این منطقه مسکوت و بدون توجه مانده است. وی در ادامه به موج فزاینده بیکاری در شهرستان بندر ماهشهر اشاره کرد و گفت: این شهرستان تاکنون با سه موج مهاجرت و بیکاری مواجه بوده است. این مقام مسوول ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد موج نخست، هنگام جنگ تحمیلی موج دوم و همزمان با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نیز شاهد موج سوم مهاجرت از استان بودیم که بافت شهری بندر ماهشهر را دگرگون کرد.

یزدانی خاطرنشان کرد: شهرستان بندر ماهشهر پس از کلانشهر اهواز دومین شهر مهاجرپذیر استان به شمار می‌رود و توسعه متوازنی در آن صورت نگرفته است.

وی کیفیت پایین پروژه‌ها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اجرای باند دوم جاده امیدیه و همچنین جاده شادگان، علاوه‌بر طولانی شدن اجرای آن از کیفیت پایینی نیز برخوردار است که باید این موضوع آسیب‌شناسی شود.

یزدانی اضافه کرد: این کیفیت پایین پروژه‌ها و طولانی شدن آنها هزینه‌های گزافی در پی دارد که باید برای رفع این مشکل هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی شود.