گروه بنگاه‌ها- مبلغ فروش شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز برای سال مالی منتهی به پایان سال مالی ۱۳۹۲ با ۸۳ درصد رشد نسبت به سال مالی پیش از آن، به رقم ۸۲۴ میلیارد و ۴۶۸ میلیون ریال رسید. در اطلاعیه‌ای که از طریق سامانه کدال سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد سود ناخالص این شرکت نیز پس از کسر بهای تمام شده آن طی سال مالی ۱۳۹۲ به رقم ۵۵۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بالغ شد تا این رقم پس از کسر هزینه‌های عمومی‌اداری به سود عملیاتی ۴۵۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برسد. بر اساس این اطلاعیه، سود قبل از کسر مالیات این شرکت معادل ۴۶۲ میلیارد و ۸۰۹ میلیون ریال است که با توجه به صفر بودن مالیات شرکت سود خالص نیز معادل سود ناخالص شرکت است.

بنابر این گزارش سود قابل تخصیص این شرکت پس از کسر سایر کسورات به رقم ۴۲۶ میلیارد و ۹۴ میلیون ریال رسید و در پایان سال مالی سود انباشته ابنیه شاندیز به ۴۰۲ میلیارد و ۹۵۴ میلیون ریال رسید تا به ازای هر سهم ۳۰۹ ریال سود خالص برای سهامدارانش به ارمغان آورد.

بر این اساس مدیر مالی شرکت توسعه بین‌المللی گردشگری پدیده شاندیز نیز در رابطه با صورت‌های مالی این شرکت تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه در جریان نقل و انتقال شرکت پدیده کیش از شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده به شرکت ابنیه و ساختمان شاندیز، ایرادی به بهای تمام شده برای شرکت مادر یعنی توسعه بین‌الملل وارد نیست، چون با توجه به ارزش روز دارایی‌ها، هزینه‌های انجام شده برای پروژه، مجوزهای لازم و از همه مهم‌تر قیمت روز زمین‌های اختصاص یافته به این پروژه، ارزش‌گذاری صورت گرفته است.

علیرضا شریفیان ادامه داد: در ضمن این ارزش‌گذاری توسط کارشناسان دادگستری در سال ۱۳۹۰ صورت گرفته است و واگذاری پدیده کیش از شرکت مادر به شرکت ابنیه و ساختمان، نمونه بارز یک انتقال درون گروهی است که در تمامی‌ شرکت‌هایی که دارای ساختار چند شرکتی و به صورت مجموعه‌ای هستند، دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت ابنیه و ساختمان پدیده دارای فعالیت و ماهیت اصلی ساختمانی است، افزود: از آنجا که یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های این شرکت یعنی پروژه شاندیز در حال ساخت است و درآمد عملیاتی خاصی را نمی‌توان برای شرکت متصور بود، در حال حاضر وجود جریان وجوه منفی چندان دور از ذهن نیست. مدیر مالی شرکت توسعه بین‌المللی گردشگری پدیده شاندیز گفت: از طرف دیگر بابت انتقال پروژه کیش، مبلغی حدود بیش از ۴۵۰۰ میلیارد ریال شرکت ابنیه به شرکت مادر بدهکار شده که همان طور که قبلا اشاره شد که یک انتقال درون گروهی بوده، در گزارش اصلاح شده شرکت ابنیه و ساختمان نیز این اعداد و مبالغ به‌خاطر اینکه جریان نقد عملیاتی صورت نگرفته بود، در وجوه پرداختی بلندمدت در صورت جریان وجه نقد گزارش‌ها آمده است، ضمن اینکه بهای روز پروژه کیش به مراتب بیش از ۴۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود و اگر پروژه بر اساس امروز ارزش‌گذاری شود، خود گویای سالم‌تر بودن بیش از پیش این انتقال درون‌گروهی خواهد بود.

شریفیان یادآور شد: شرکت ابنیه و ساختمان پدیده کیش در کمتر از ۶ روز غیر‌کاری اقدام به انتشار دو گزارش در سایت کدال کرد که گزارش دوم در واقع گزارش اصلاحی حسابرس بود و این نشان‌دهنده اهمیت و حساسیت مجموعه پدیده مبنی بر شفاف‌سازی هر چه بهتر و سریع‌تر در راستای حفظ منافع سهامداران است.