شب فراموشی و تکذیب در نود!

گروه ورزش: حدود یک سال بعد از خداحافظی فرهاد مجیدی از میادین، سرانجام عادل فردوسی‌پور موفق شد او را به استودیوی برنامه نود بکشاند و در مورد فراز و فرودهای زندگی کاپیتان پیشین استقلال با وی بحث کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت این برنامه نکات و حاشیه‌های زیادی به همراه داشت که برخی جنبه‌های آن طبعا در روزهای آینده تشدید هم خواهد شد. مردی که جوان اول فوتبال ایران را نمی‌شناسد!

بدون تردید عجیب‌ترین بخش از سخنان فرهاد مجیدی در برنامه نود، مربوط به جایی می‌شد که او ادعا کرد علیرضا جهانبخش را نمی‌شناسد! مجیدی که مدعی شده بود قراردادی با باشگاه اسپانیول برای کشف استعدادهای خاورمیانه منعقد کرده است، به این ترتیب فاش کرد با جوان اول فوتبال ایران آشنا نیست. جهانبخش که از استعدادهای کم‌نظیر کشورمان محسوب می‌شود، در باشگاه نایمخن بازی می‌کند و اخیرا به‌عنوان برترین بازیکن نیم‌فصل لیگ دو هلند برگزیده شده است. او در جام جهانی هم هرچند برای دقایقی کوتاه به بازی گرفته شد، اما خوش درخشید و با پاس استثنایی‌اش در مسابقه با آرژانتین رضا قوچان‌نژاد را با رومرو تک به تک کرد.

طعنه به علی دایی؟

مجیدی دوران موفقیت‌آمیزی در مسابقات ملی نداشته است؛ تا جایی که وقتی قرار شد یک گل ملی او برای مسابقه پیامکی نود انتخاب شود، فردوسی‌پور و همکارانش به ناچار سراغ مسابقه‌ای دوستانه رفتند که در آن تیم ملی کشورمان با نتیجه پنج بر یک مقابل اتریش شکست خورده بود! شماره هفت آبی‌ها در مورد چرایی ناکامی در چنین رده‌ای، حرف‌هایی زد که احتمالا حمل بر طعنه به مهاجمان سابق تیم ملی مثل علی دایی و خداداد عزیزی خواهد شد: «من نخواستم برای حضور در تیم ملی متوسل به بعضی مسائل بشوم، اما برخی‌ها این کار را کردند. من بهترین بازیکن خارجی سال امارات شدم، اما حتی به اردو دعوتم هم نکردند.»

اعتراف رسمی عادل به گرایش رنگی‌اش

سال‌ها است که عادل فردوسی‌پور در محافل فوتبالی متهم به جانبداری از پرسپولیس می‌شود. این فضا از زمانی علیه او به وجود آمد که فراز کمالوند در تماسی با این برنامه مدعی شد از دوران همکاری‌اش با عادل در یک روزنامه ورزشی یادش مانده که او هوادار قرمزها است. دوشنبه شب فرهاد مجیدی هم از همین حربه استفاده کرد و گفت: «پدر شما ۱۰ سال پیش در دبی مرا دید و گفت عادل همراه با برادر کوچکش هر جمعه می‌رفت استادیوم و پرسپولیس را تشویق می‌کرد.» پس از این ماجرا عادل رسما اعتراف کرد در کودکی هوادار پرسپولیس بوده، اما حالا برایش فرقی بین تیم‌های مختلف نیست و روند برنامه‌اش هم این بی‌طرفی او را تایید می‌کند.

اشاره فرهاد به گزارش «دنیای اقتصاد»

در مقطعی از برنامه نود که فرهاد مجیدی به‌خاطر مصاحبه قدیمی‌اش با یکی از نشریات در مورد حضور در پرسپولیس تحت فشار بود، کاپیتان پیشین استقلال به گزارش منتشر شده در روزنامه «دنیای اقتصاد» اشاره کرد و گفت: «در مورد شما هم مطالب زیادی در مطبوعات منتشر می‌شود. مثلا اخیرا نوشته بودند شما سالی ۵۰۰- ۴۰۰ میلیون تومان درآمد دارید.» عادل اما بعد از ذکر منبع گزارش یعنی روزنامه «دنیای اقتصاد» به شکلی کلی و مبهم مدعی شد چنین درآمدی ندارد و در مورد تمام جزئیات این گزارش تفصیلی می‌تواند توضیح بدهد. عادل گفت که حتی اگر به یک‌دهم چنین درآمدی دست پیدا کند کلاهش را بالا می‌اندازد! این در حالی است که گزارش مزبور به شکل مستند و با تکیه بر آمار و ارقام تهیه شده بود و همچنان منتظر آن هستیم که فردوسی‌پور هم به شکلی مشابه به آن واکنش نشان بدهد. همچنین اواخر برنامه که مجیدی با صندلی‌های استودیو دچار مشکل شده بود، با صدای آرام خطاب به عادل گفت: «چند صد میلیون درمی‌آوری، چند تا صندلی بخر!»

ابهامی که پابرجا باقی ماند

خیلی از هواداران استقلال منتظر بودند فرهاد مجیدی در برنامه نود به این سوال پاسخ بدهد که چرا استقلال را دو بار در میانه‌های فصل رها کرده و رفته، اما آنچه او در این مورد به زبان آورد، عملا کمکی به رفع این ابهام نکرد. کاپیتان پیشین آبی‌ها در این رابطه به بازگویی برخی مسائل کلی مثل اینکه «برای باشگاه بهتر دیدم که بروم» بسنده کرد و گفت هواداران استقلال منظورش را متوجه شده‌اند!

حمله دوباره به قلعه‌نویی؟

روزهایی که فرهاد مجیدی در پی اختلاف با سرمربی استقلال از عبارت «مکتب حجازی» استفاده کرد، امیر قلعه‌نویی با چنین جمله‌ای به وی واکنش نشان داد: «ما فقط یک مکتب داریم و آن هم مکتب استقلال است.» دوشنبه شب اما مجیدی فرصتی دوباره یافت تا در این مورد توضیح بدهد. او گفت منظور «آقایان» از مکتب استقلال را نفهمیده و در ادامه در ستایش از ناصر حجازی، بدون ذکر نام حرف‌هایی زد که حالا در فضای مجازی به شکلی وسیع به انتقادهای او از امیر قلعه‌نویی تعبیر شده است: «وقتی من صحبت از مکتب حجازی کردم آقایان گفتند مکتب استقلال اما من که چند سال است در استقلال هستم هنوز نمی‌دانم مکتب استقلال چیست!‌ مکتب حجازی صداقت، شجاعت و رفتارش بود که برای من یک الگو به حساب می‌آمد و برای همین است که علی پروین و ناصر حجازی محبوب هستند اما خیلی‌ها هوادار می‌خرند در عین شهرت محبوب نمی‌شوند. مثل حجازی دیگر در فوتبال ما نمی‌آید و کسانی که با خرید هوادار و یکسری هزینه‌ها می‌خواهند محبوب شوند ماندگار نخواهند بود.»

بازتاب‌ها به مصاحبه مجیدی؛ گیج شدیم

مطابق انتظار اما بازتاب‌ها به مصاحبه فرهاد مجیدی با عادل فردوسی‌پور خیلی زود و از صبح سه‌شنبه شروع شد. در همین راستا پرویز مظلومی که به خاطر جدایی مجیدی در میانه‌های لیگ یازدهم به شدت ضرر کرده بود، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت: «مجیدی کاپیتان و عصای دستم بود و به نظرم استقلالی که ما داشتیم محبوب‌ترین استقلال سال‌های اخیر بود؛ هرچند از مجیدی دلگیرم و هنوز نمی‌دانم چرا از استقلال رفت. واقعیتش را بخواهید من دلیل رفتنش را نمی‌دانم، او را دوست داشتم و می‌خواستم در استقلال بماند و این را بارها در مصاحبه‌های آن زمان گفتم. من توقع داشتم بماند و مبارزه کند چرا که بسیار به من کمک می‌کرد و نقش ویژه‌ای در موفقیت تیم داشت.» همچنین علی سامره هم در گفت‌وگو با کاپ مدعی شد: «توضیحاتی که فرهاد در خصوص جدایی‌اش داد کمی گیج‌کننده بود. من شخصا خیلی دلیل اصلی او را برای جدایی متوجه نشدم. شاید تنها نفراتی که در آن دوره در استقلال بودند و با فرهاد مجیدی رفاقت داشتند، می‌دانند که او چرا استقلال را ترک کرده است.»