گروه جهان: نزدیک به ۱۸ هزار نفر از آلمانی‌ها در روز دوشنبه در شهرهای شرقی آلمان گرد هم آمدند و از نفوذ ستیزه‌جویان به داخل کشورشان اظهارنگرانی کردند. این افراد که عمدتا متعلق به گروه‌های راست افراطی این کشور هستند در شهر درسدن و چند شهر دیگر به خیابان‌ها آمدند و دست به تظاهرات زدند. نهضت پوپولیستی «اروپایی‌های میهن‌پرست» که به اختصار «پگیدا» خوانده می‌شوند روز دوشنبه به‌رغم هشدار آنگلا مرکل مبنی بر عدم تظاهرات در این کشور به خیابان آمدند و علیه بنیادگرایان شعار دادند.

آنگلا مرکل، پیش از این از افراد این گروه تندرو و بعضا طرفدار نئونازی خواسته بود که از نژادپرستی دست برداشته و اعضای این گروه را مصداق بارز نژادپرستی خوانده بود. در مقابل سازمان‌دهندگان تظاهرات‌های اعتراضی در برلین، اشتوتگارت و دردسدن تاکید می‌کنند که آنها علیه «تبعیض و بیگانه‌هراسی» راهپیمایی می‌کنند و اعتراضات آنها همراه با مدارا است و از خشونت پرهیز می‌کنند. به‌رغم اینکه این گروه در سه ماه گذشته چندین بار به برپایی گردهمایی اعتراضی دست زده، اما در بین معترضان شعارهای نئونازیستی و نژادپرستانه هم شنیده شده است.

یکی از رهبران این گروه افراطی می‌گوید که از هواداران گروه خواسته‌اند که از حمل سمبل‌های نئونازیستی و نژادپرستانه دوری کنند و شعارهای نژادپرستانه ندهند.

درسدن که مرکز تحولات گروه پگیدا شده است، بیشترین مهاجر مسلمان را در خود جای داده که برخی از آنها نیز از طرفداران داعش و گروه‌های ستیزه‌جو هستند. تشکیل گروه پلیس الشریعه، در خیابان‌های آلمان توسط وهابیون و گروه‌های ستیزه‌جو اعتراض شهروندان آلمانی را در پی داشت و چندی بعد نیز دولت آلمان چندین نفر از سران آنها را دستگیر و روانه زندان کرد. برخی می‌گویند کلیساهایی هستند که امکانات خود را در اختیار معترضان گروه پگیدا قرار داده‌اند و سعی کرده‌اند که همبستگی خود را با این گروه در خفا نگه دارند.

ناظران اعتقاد دارند گروه پگیدا سعی دارد که سازماندهی خود را بیش از پیش گسترش دهد و به‌گفته این گروه این موضوع منجر به افراط‌گرایی بیشتر در آلمان می‌شود.

در شرایطی که انتظار می‌رفت شهر درسدن معترضان بیشتری را گرد هم آورد، اما در شهرهای برلین، کلن و اشتوتگارت که انتظار می‌رفت نفرات کمتری حاضر شوند در این سه شهر نزدیک به ۱۷هزار نفر حضور پیدا کردند. در این میان شهر برلین میزبان ۱۰هزار نفر از معترضان بوده است.

برخی از اعضای پگیدا می‌گویند صفحاتی را در شبکه‌های اجتماعی تاسیس کرده‌اند که در آن تاکید شده است آنها از سخنرانی‌های واعظان تندرو متنفر هستند، فارغ از اینکه چه دینی دارند. آنها قصد دارند که خود را از اتهام اسلام‌هراسی مبرا کنند و در عوض نقش خود را به مبارزه با بنیادگرایی تغییر دهند.

اعضای پگیدا در این صفحات اجتماعی که به نوعی مانیفست خود را نیز در آن منتشر کرده‌‌اند، گفته‌اند که آنها علیه هر نوع خشونتی اعتراض خواهند کرد؛ خشونت علیه کودکان و زنان نیز شامل این اعتراضات می‌شود. «لوتز باخمن»، سازمان‌دهنده اصلی گروه پگیدا زمانی که با خبرنگار آسوشیتدپرس مواجه شد و از او جزئیات بیشتری در مورد سایر بندهای مانیفستی این گروه خواستار شد، بدون آنکه پاسخ این خبرنگار را بدهد، ترجیح داد که به کلیات بسنده و از ارائه جزئیات خودداری کند.

«چم اوزدمیر»، رئیس گروه همکاری «گرین پارتی» که خود از مهاجران ترک‌تبار است، روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه «NTV» گفت که حزب آنها مخالف هرگونه ستیزه‌جویی است اما بر این نکته هم تاکید کرد که «تندروی را نمی‌توان با تندروی پاسخ داد». او ادامه می‌دهد: «در اینجا، بحث خط‌ کشیدن بین مسیحی و مسلمان نیست، خط‌کشی اصلی بین کسانی است که تندرو هستند و اکثریتی که نیستند.»

چندی پیش نیز اردوغان در سخنان خود در اعتراض به تشکیل گروه‌های راست افراطی گفته بود که اروپایی‌ها به جای آنکه به فکرحل معضلات خاورمیانه باشند و در امور دیگر کشورها دخالت کنند، بهتر است که به ترمیم اسلام‌هراسی در اروپا بپردازند.

همزمان با سخنان رئیس‌جمهوری ترکیه، اخباری از آلمان منتشر شد که نشان می‌داد «بیگانه‌هراسی» در این کشور در حال افزایش است و جریانات راست افراطی در کشورهای اروپایی در حال قدرت گرفتن هستند.

این جریانات ملی‌گرایانه، جزو مخالفان اصلی مهاجرپذیری کشورهای اروپایی هستند و در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و سوئد در حال رشد هستند.

خبرنگار الجزیره از آلمان گزارش می‌دهد که بر اساس آمارهای منتشر شده آمار حمله به مهاجران این کشور روندی صعودی داشته است. در این‌باره گفته می‌شود برخی از خانه‌هایی که در آنها مهاجران کشورهای دیگر زندگی می‌کنند با شعارنویسی تند و تیز طرفداران نئونازی و سایر گروه‌های افراطی مواجه شده‌اند.

پلیس آلمان در سه هفته گذشته گزارش داد که دست‌کم سه خانه‌ای که از سوی دولت آلمان در اختیار مهاجران قرار گرفته با شعارنویسی‌های نژادپرستانه روبه‌رو شده‌اند و از آنها خواسته‌ شده است که هرچه زودتر خاک آلمان را ترک کنند.

بر اساس آمارهای منتشر شده در آلمان، گزارش‌های حمله به مهاجران بیش از سایر نقاط اروپایی بوده است. نکته مهم در این گزارش‌ها این است که در سال ۲۰۱۳، ۱۵۹ مورد حمله گزارش شده بود و در پایان سال ۲۰۱۴ این رقم به ۱۷۹ مورد رسیده است. در آلمان اعتقاد بر این است که گروه پگیدا در شکل‌دهی افکار رادیکالی علیه مهاجران نقش اساسی دارد و مجله اشپیگل نیز درخصوص این گروه نوشت که اعضای تاسیس‌کننده این گروه همگی دارای سوابق جنایی هستند و برخی از آنها سابقه زندان هم دارند. به نوشته این مجله بیشتر اعضای این گروه از هولیگان‌های راست افراطی طرفداران فوتبال این کشور هستند. برخی از اعضای این گروه نیز از وفاداران به آرمان‌های نئونازیستی هستند و این موضوع را کتمان نمی‌کنند. به‌تازگی در آلمان یک نظرسنجی در خصوص این گروه انجام شده که نشان می‌دهد یک‌سوم مردم آلمان نظر مخالفی نسبت به گروه پگیدا ندارند و ۶۵ درصد نیز گفته‌اند که صدراعظم آلمان در مورد موضوع مهاجرت سهل‌انگاری می‌کند و به‌اندازه کافی به آن توجه نمی‌کند.

با وجود این، روز جمعه، صدراعظم آلمان با هشدار به تاسیس گروه‌های راست افراطی در آلمان گفت که در کشورش هیچ‌جایی برای اسلام‌هراسی و یهودی‌ستیزی وجود ندارد و مردم این کشور از نژادپرستی متنفر هستند. مرکل اعتقاد دارد که کشورش به دلیل کمبود نیروی کار به کارگران ماهر سایر کشورها نیاز دارد و از مهاجرت‌پذیری آلمان دفاع می‌کند.