نو بخرم یا دست دوم؟
بعضی از متقاضیان خودروهای دست دوم به‌خصوص خودروهای خارجی برای نشان دادن حسن انتخاب خود توجیهاتی دارند. یکی از توجیهاتی که توسط متقاضیان این نوع خودروها ارائه می‌شود، برتری کیفیت خودروهای دست دوم خارجی نسبت به داخلی‌های نو است. آنها عنوان می‌کنند که با توجه به کیفیت خودروهای خارجی تعداد رفت و آمد به تعمیرگاه کمتر خواهد شد حال آنکه با توجه به تحریم صنعت خودرو و همچنین واردات قطعات چینی و به‌کارگیری آن در خطوط تولید خودروسازان و افت کیفیت داخلی‌ها، رفتن به تعمیرگاه‌ها امری عادی برای مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی شده است. بنابراین خودرو دست دوم خارجی از لحاظ کیفیت نسبت به داخلی‌ها برتری دارد. البته این اظهار نظر مشتریان را بسیاری از کارشناسان و متخصصان فنی خودرو نمی‌پذیرند و اعتقاد دارند که خودرو دست دوم چه خارجی و چه داخلی در هرصورت هزینه‌های خود را دارد و مشتریان نیز با تقبل این هزینه‌ها به سراغ دست دوم‌ها بروند. در حال حاضر به دلیل اینکه خودروهای وارداتی با توجه به تعرفه و دیگر عوارض واردات با قیمت بالایی در بازار عرضه می‌شود، دست دوم این نوع خودروها ممکن است در برخی موارد با خودرو نو داخلی هم‌قیمت شود. همین مساله برخی از متقاضیان را ترغیب به خرید خودرو دست دوم خارجی می‌کند. اما متقاضیان مذکور به‌طور حتم این نکته را فراموش کرده‌اند که خودرو دست دوم خارجی به‌خصوص آلمانی‌های لوکس پرهزینه هستند و معمولا قیمت لوازم و خدمات این خودروها مانند قیمت خودرو دست دوم آن کاهش نمی‌یابد.
در این بین برخی از مشتریانی که خودرو ژاپنی دارند به قصد رانندگی با یک خودرو لوکس آلمانی اقدام به خرید مثلا بی ام و دست دوم می‌کنند حال آنکه این نکته را به این نوع مشتریان یادآور می‌شویم که شاید شما با هزینه یک خودرو ژاپنی نو بتوانید یک آلمانی دست دوم سوار شوید ولی هزینه‌های استفاده شما چند برابر خواهد شد. یک کارشناس خودروهای وارداتی در این زمینه عنوان می‌کند که در واقع جز دو برند ژاپنی بقیه خودروها بعد از سه یا چهار سال کارکرد احتیاج به تعمیرات سنگین دارند و این تصور که خودرو وارداتی خراب نمی‌شود تصور غلطی است. وی عنوان می‌کند: اگر از پس هزینه‌های سنگین ماهانه بر نمی‌آیید، وقت برای شما اهمیت زیادی دارد و حوصله رفتن به تعمیرگاه را ندارید هیچ وقت سراغ خودرو دست دوم با کارکرد بالا نروید. وی ادامه می‌دهد: اگر در پرداخت هزینه‌های تعمیراتی مشکلی ندارید ولی لذت سواری برایتان مهم است یا ارزش برند و مهندسی شما را هیجان‌زده می‌کند می‌توانید با مراجعه به بازار دست دوم و خرید یک خودرو سالم دست دوم با هزینه اولیه کمتر به خواسته خود برسید.
توصیه به خریداران
اما با توجه به افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی بسیاری از متقاضیان ترجیح می‌دهند از بازار دست دوم‌ها نیاز خود را برآورده کنند.
بنابراین اگر آگاهی کاملی در زمینه خودرو دست دوم دارید، به این معنا که صاحب آن را می‌شناسید یا به صداقت گفتاری وی ایمان دارید پس راه سختی برای خرید در پیش ندارید اما اگر غیر از این باشد حتما به توصیه‌هایی که برخی از کارشناسان در این زمینه ارائه می‌کنند توجه کافی کنید. در ابتدا بهتر است تعریف خودرو دست دوم را بدانید. خودرو دست دوم به خودرویی گفته می‌شود که بیشتر از 200 کیلومتر کار کرده باشد، چون دیگر این خودرو صفر نیست و جزو خودروهای کارکرده به حساب خواهد آمد و هرچه از این عدد فاصله گرفته باشد، نمایانگر کارکرد بیشتر آن است، اما به‌طور کلی براساس استانداردهای موجود یک خودرو برای مسافر عادی و شخصی طی سال نباید بیشتر از 12هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد. اما اولین توصیه کارشناسان به دوستداران خودروهای دست دوم این است که هرگز خود را متخصص ندانند و تنها روانه بازار نشوند. به‌قول یکی از دست‌اندرکاران حتی اگر شما از زیروبم خرید و فروش اتومبیل‌های دست دوم باخبر هستید و خودتان را خبره کار می‌دانید بازهم تنهایی برای خرید خودرو روانه بازار نشوید و حتما یک کارشناس یا متخصص را به همراه خود ببرید. اما نکته دیگر این است که اگر به تنهایی یا با یک متخصص هم به بازار می‌روید حتما با دقت و وسواس بدنه خودرو را وارسی کنید. به‌طور کلی در بدنه خودرو باید به نکاتی چون فرورفتگی‌ها، پوسیدگی، رنگ پریدگی، ترک خوردگی و آسیب‌دیدگی‌های جدی دقت کافی داشته باشید که برای این کار تکنولوژی به یاری خریداران آمده، به‌طوری که با استفاده از لوازمی چون آهن‌ربا و دستگاه‌های مغناطیسی می‌توانید از رنگ‌شدگی یا سلامت قسمت‌های مختلف بدنه اتومبیل مورد نظر اطمینان حاصل کنید. برای این کار سعی کنید از زوایای پنهان مثل درزها، دوبل‌های در موتور یا صندوق عقب، محل اتصال بدنه با سقف، رکاب‌ها، درزهای چراغ یا لولای در‌های خودرو شروع کنید، چون آثار تعمیر یا تعویض کاملا در این مناطق باقی خواهد ماند و برطرف کردن آنها کار دشواری است.
با بررسی سلامت بدنه اتومبیل می‌توان دریافت آیا اتومبیل مذکور تصادف سنگین داشته یا اتفاقات ساده روزمره را پشت سر گذاشته است. در بخش فنی هم می‌توانید به‌عنوان یک کارشناس خود وارد معرکه شوید. در ابتدا خودرو را در حال حرکت تست کنید به‌طوری‌که با این روش می‌توانید از سلامت قطعات سیستم تعلیق، شاسی، عملکرد مناسب موتور و گیربکس، ترمزها و فنربندی خودرو آگاهی به دست آورید. در بخش دیگر تست ایستاده یا ساکن را انجام دهید. در این مرحله اولین کار بازکردن در موتور است. در روشنایی کامل خوب داخل موتور را نگاه کنید و هرگونه نشتی یا کثیفی را بررسی کنید. توجه داشته باشید تمیزی بیش از حد و نامتعارف خودرو با توجه به سن آن می‌تواند دلیلی برای پنهان کردن موارد داخل موتور باشد. لازم به یادآوری است که باید در این مرحله کیفیت لاستیک، تسمه‌های داخل موتور، سیستم روغن، استارت و باتری را نیز
چک و کنترل کنید.