مزایده نوروزی!

گروه ورزش: بعد از سال‌ها گمانه‌زنی در مورد واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی، این‌طور به نظر می‌رسید که سرانجام اواخر ماه گذشته با برگزاری نخستین جلسه مزایده دو باشگاه،‌ خصوصی‌سازی سرخابی‌ها وارد فاز جدی و اجرایی شود؛ اتفاقی که به دلیل عدم ارائه پیشنهاد از سوی هیچ‌یک از سرمایه‌گذاران رخ نداد و جلسه مزبور لغو شد. حالا وضعیت این دو باشگاه مبهم‌تر از قبل است. اینکه جلسات بعدی مزایده چه زمانی خواهد بود و اینکه اگر باز هم برای سرخابی‌ها مشتری پیدا نشود چه اتفاقی رخ خواهد داد، از جمله سوالاتی محسوب می‌شود که در ذهن خیلی از هواداران به وجود آمده است.

سرخابی‌ها ارزان نمی‌شوند

بعد از آنکه خریداران به رقم ۲۹۰ میلیاردی اولیه و نیز بقیه شرایط واگذاری رغبتی نشان ندادند، این احتمال به‌طور جدی مطرح شد که سازمان خصوصی‌سازی نرخ آنها را پایین بیاورد، اما حالا رئیس این سازمان قاطعانه از کاهش نیافتن رقم پایه مزایده سخن می‌گوید. پوری‌حسینی که در این مورد با سایت کاپ مصاحبه کرده، می‌گوید: «قیمت

۲۹۰ میلیاردکارشناسی شده است و به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند. دوستانی هم که منتظر تغییر قیمت بودند، دیگر منتظر نباشند.» این در حالی است که طی چند روز گذشته حرف و حدیث‌هایی در مورد احتمال هماهنگی خریداران برای تحریم مزایده اول و کاستن از قیمت ابتدایی به گوش می‌رسید. همچنین برخی پیشکسوتان پرسپولیس و در رأس آنها علی پروین مدعی بودند اگر باز هم برای سرخپوشان خریدار پیدا نشود، واگذاری به شکل آسان‌تری به آنها انجام خواهد شد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی این موضوع را هم رد می‌کند: «ما روزانه با خیلی‌ها در این باره مذاکره می‌کنیم اما به هیچ‌کس قول نمی‌دهیم. نمی‌توانیم خارج از قانون سهام باشگاه پرسپولیس را به پیشکسوتان بدهیم و آنها نیز اگر خواهان خرید باشگاه هستند باید در چارچوب قانون جلو بیایند.»

برگزاری مزایده، حوالی سال نو

در حال حاضر خیلی‌ها منتظر هستند که ببینند جلسه بعدی مزایده پرسپولیس و استقلال چه زمانی برگزار خواهد شد؟ امروز سازمان خصوصی‌سازی در این مورد تصمیم گرفته و آن را با مخاطبان در میان خواهد گذاشت. پوری‌حسینی در این رابطه می‌گوید: «در روزهای اخیر بحث‌های زیادی در این باره شد و در نهایت امروز زمان جدید برگزاری مزایده مشخص خواهد شد. احتمالا این تاریخ در دهه سوم اسفندماه همین امسال تعیین می‌شود تا شاهد مشخص شدن تکلیف دو باشگاه پرسپولیس و استقلال باشیم.» وقتی از رئیس سازمان خصوصی‌سازی سوال می‌شود که آیا او به واگذاری در این مرحله امیدوار است یا نه، پوری حسینی این‌طور جواب می‌دهد: «این سوال را نمی‌پسندم زیرا قطعا ما امیدوار هستیم که مزایده برگزار می‌کنیم، وگرنه بیکار نیستیم که خودمان را درگیر این مسائل کنیم و آخر هم بدانیم که این باشگاه‌ها فروش نمی‌روند. قطعا این مزایده‌ها نمایشی نیست و به دنبال فروش باشگاه‌ها هستیم.»

تداوم یک بلاتکلیفی

اینکه قرار شده قیمت سرخابی‌ها کاهش نیابد،‌ احتمالا باز هم باعث پایین بودن سطح استقبال از مزایده پرسپولیس و استقلال خواهد شد. این در حالی است که به‌ویژه باشگاه پرسپولیس به شکل جدی بحران دارد. در حال حاضر حمیدرضا سیاسی، مدیرعامل این باشگاه در بازداشت به سر می‌برد. او پیش از آنکه با چنین مشکلی روبه‌رو شود، قرارداد پرسپولیس با اسپانسر را هم لغو کرده بود تا اصلی‌ترین منبع درآمد قرمزها کور شود. در حال حاضر مدت‌ها است که هیچ تبلیغی روی پیراهن سرخپوشان درج نمی‌شود که این مساله در خلال بازی با صبا، مورد اشاره طعنه‌آمیز عادل فردوسی‌پور هم قرار گرفت. از سوی دیگر شرایط فنی این تیم هم تعریفی ندارد، طوری که بعد از توقف برابر صبا، خیلی‌ها از احتمال عزل درخشان سخن می‌گفتند. شاید برای درک عمق بلاتکلیفی پرسپولیس کافی باشد که به سخنان دیروز نژادفلاح در برنامه ورزش و مردم دقت کنیم؛ جایی که قائم مقام جدید پرسپولیس مدعی شده با برانکو و قطبی توافق‌هایی برای حضور در ایران و نشستن روی نیمکت پرسپولیس انجام شده، اما درخشان همچنان سر کار است. به هر حال یادمان باشد نژادفلاح بعد از مدت‌ها حضور در اطراف پرسپولیس، به تازگی «همه‌کاره» این باشگاه شده و شاید اصلا بدش نیاید که با عدم واگذاری، شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند! او چند روز پیش در همین رابطه به «ایسنا» گفته بود: «من خوشحالم که این مزایده برگزار نشد. حدود ۴۵ روز قبل به‌عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران نگرانی خود را از این واگذاری اعلام کردم. من دو تیم استقلال و پرسپولیس را متعلق به تهران و مردم می‌دانم و ابراز نگرانی کردم که نکند بعد از واگذاری مشکلی برای این باشگاه‌ها به وجود بیاید. ما مشکل باشگاه راه‌آهن را می‌توانیم رفع کنیم اما مشکلات باشگاه پرسپولیس قابل حل کردن نیست. من دوست داشتم مسوولان واگذاری زمینه واقعی واگذاری باشگاه را فراهم کنند تا فردی که اهلیت لازم را دارد مسوولیت باشگاه را بر عهده بگیرد.»

فضا را آرام کنید

دیروز همچنین خبرگزاری مهر، آخرین نظرات وزیر ورزش را در مورد واگذاری سرخابی‌ها بازتاب داد. محمود گودرزی در حاشیه سفر به استان البرز گفت: «سازمان خصوصی‌سازی مجددا شرایط جدید را اعلام خواهد کرد و امیدواریم بخش خصوصی مشارکت کند. دولت به هیچ‌وجه در اسپانسر دو تیم استقلال و پرسپولیس هزینه نکرده و خدا را شکر این دو تیم با برند قوی و پشتوانه مردمی سرپا هستند و امیدوارم بعد از مزایده شرایط مطلوب‌تری پیدا کنند.» او همچنین با اشاره به برخی مسائل پیرامون سرخابی‌ها می‌گوید: «امیدوارم این حاشیه‌سازان که به دو باشگاه نیز علاقه‌مند هستند، فضای آرامی را برای این دو تیم فراهم کنند و آنچه را که در توان دارند، برای کمک به این دو تیم بگذارند.»