آمار تولید و مصرف برق در خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان خواستار توجه بیشتر به صنعت برق استان شد و گفت: خوزستان از جمله استان‌هایی است که مصرف برق آن بسیار بالا است.

محمود جانقربان اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون با بهره‌برداری از پست‌ها و ترانس‌های جدید برق بیش از ۶۰۵ مگاوات به ظرفیت شبکه انتقال و فوق توزیع خوزستان اضافه شده و آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: همچنین با بهره‌برداری از پروژه‌های خط انتقال و فوق توزیع بیش از ۳۲ کیلومتر مدار به طول خطوط اضافه و بهره‌برداری شده که این پروژه‌ها شامل نصب و راه‌اندازی ترانس سوم پست زیباشهر، ترانس دوم پست چغازنبیل، ترانس دوم پست اروندکنار، پست شیبان، ترانس سوم پست کیان‌آباد، فاز اول پست گلدشت، پست شیرین شهر، فاز اول پست مهدیس، فاز اول پست سوسن (ایذه ۲)، ترانس دوم پست میانرود، پست موقت بهمئی، ترانس سوم پست دژپل، ترانس سوم پست سوسنگرد، توسعه پست مالکریم، ترانس چهارم پست پادادشهر، ترانس دوم پست دانشگاه و خطوط هاشمی- شیبان، خط ورودی پست مهدیس و خط ورودی پست گلدشت (ملاشیه) هستند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان درخصوص وضعیت نیروگاه‌های استان و آمادگی آنها برای تولید انرژی مورد نیاز در تابستان سال آینده خاطرنشان کرد: تولید ناخالص انرژی در سال ۹۳ رقم ۳۲ هزار و ۱۶۶ مگاوات ساعت بوده که نسبت به سال ۹۲ حدود ۵/ ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

جانقربان اضافه کرد: همچنین تولید نیروگاه‌های حرارتی ۲۰ هزار و ۹۱۲ گیگاوات ساعت (۶۵ درصد از کل تولید) و تولید نیروگاه‌های برقابی ۱۱ هزار و ۲۵۴ گیگاوات ساعت (۳۵ درصد از کل تولید) بوده است.

افزایش رشد پیک بار تابستان امسال

وی همچنین با اشاره به افزایش رشد پیک بار تابستان امسال نسبت به سال گذشته، گفت: پیک شبکه خوزستان در تابستان سال ۹۳ رقم ۷ هزار و ۸۸ مگاوات بوده که نسبت به پیک بار سال ۹۲ حدود ۳/ ۲درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۴ با رشد ۷/ ۳ درصدی به رقم حدود ۷ هزار و ۳۵۰ مگاوات برسد، امید است با صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف توسط صنایع و مردم استان شاهد کاهش بار در ساعات اوج مصرف باشیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان ادامه داد: ظرفیت نصب شده در خوزستان بیش از ۱۲ هزار مگاوات است که نسبت به تعداد مشترکان رقم بسیار بالایی است که این آمار نشان می‌دهد به ازای هر مشترک ۷ کیلوولت قدرت نصب شده در خوزستان وجود دارد.

جانقربان در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته با بهره‌برداری از سه واحد نیروگاهی به ظرفیت ۶۴۸ مگاوات (شامل دو واحد ۱۶۲ مگاواتی نیروگاه آبادان و دو واحد ۱۶۲ مگاواتی نیروگاه خرمشهر)، ظرفیت نصب شده نیروگاهی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با چهار درصد رشد و با احتساب نیروگاه‌های برقابی به رقم ۱۲ هزار و ۱۴۹ مگاوات رسید و پیش‌بینی می‌شود با تلاش مجموعه صنعت برق کشور، نیروگاه‌های برق بهبهان و ماهشهر برای تابستان ۹۴ به شبکه برق خوزستان متصل شوند.

رئیس هیات مدیره شرکت برق منطقه‌ای خوزستان اضافه کرد: به‌منظور پایداری شبکه برق ۲۷ پروژه پست برق انتقال و فوق توزیع به ظرفیت ۹۲۶ مگاوات و ۱۱ پروژه خطوط برق انتقال و فوق توزیع به طول ۱۴۰ کیلومتر مدار برای تابستان ۹۴ در شهرهای استان‌های خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان زمینه‌های خوبی برای استفاده از انرژی‌های نو وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این شرکت به‌منظور گسترش فرهنگ استفاده از انرژی خورشیدی پروژه‌هایی نظیر روشنایی خورشیدی محوطه شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، ساختمان معاونت بهره‌برداری این شرکت، محوطه پست برق دانشگاه شهید چمران اهواز و محوطه پست برق آزادشهر اهواز به اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان درخصوص توانمندی‌های صنعت برق نیز گفت: تولیدات صنعت برق کشور در تمام حوزه‌ها هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش یافته و اکنون ایران صادرکننده تجهیزات صنعت برق به برخی کشورها است.

جانقربان افزود: حمایت از تولید ملی بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی همچون تورم و بیکاری را حل می‌کند و یکی از مهم‌ترین عوامل اشتغال‌زایی به شمار می‌رود که البته با رفع موانع سرمایه‌گذاری در صنعت برق می‌توانیم زمینه حضور فعال سرمایه‌گذاران را در صنعت برق منطقه فراهم کنیم.

جانقربان با اشاره به ویژگی‌های صنعت برق خوزستان به دلیل وجود گرمای مستمر، صادرات برق، قرار داشتن نیروگاه‌های برقابی و وجود نیروهای متخصص خاطرنشان کرد: استان خوزستان از جمله استان‌هایی است که مصرف برق آن به دلیل شرایط خاص بسیار بالا است و باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این منطقه انجام شود.

جانقربان ادامه داد: شرکت برق منطقه‌ای خوزستان از مهم‌ترین و حساس‌ترین شرکت‌های برق منطقه‌ای است که ارتباط بین شمال و جنوب کشور از طریق این شرکت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان بیان کرد: صنعت برق خوزستان توانسته همپای دیگر بخش‌ها و صنایع در مسیر توسعه و حتی بیشتر از آن گام بردارد و این به دلیل وجود همگرایی در میان مجموعه صنعت برق است.