گروه بنگاه‌ها: به دنبال برگزاری نشست‌های تخصصی با فعالان بازار سرمایه به همت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، دومین جلسه صبحانه کاری این شرکت، با تمرکز بر ابزارهای تامین مالی مسکن، برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت، در این نشست علی تیموری شندی، مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان به تبیین اهداف نشست‌ها و صبحانه‌های کاری طراحی شده در تامین سرمایه لوتوس پارسیان پرداخت و راه‌اندازی ابزارهای نوین و عارضه‌یابی ابزارهای موجود را از اهداف اصلی این نشست‌ها عنوان کرد. سپس دکتر ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان، به اهمیت ابزارهای تامین مالی مسکن و بازار مسکن به‌عنوان یکی از بازارهای بسیار مهم در کشور اشاره کرد و ورود به تامین مالی بازار مسکن را یکی از اهداف واحد تامین مالی این شرکت دانست.

همچنین دکتر حسین عبده تبریزی به‌عنوان مدیر جلسه، با اشاره‌ به مقدمه‌ای درخصوص بازار مسکن و اهمیت آن در اقتصاد به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان و صندوق املاک و مستغلات از مهم‌ترین ابزارهای بازار مسکن برای ساخت و بهره‌برداری این بازار هستند. وی استفاده از ماهیت بدهی را برای تامین مالی پروژه‌ها در بازارهای مالی بین‌الملل، مرسوم دانسته و بیان کرد: برای تامین مالی پروژه‌ها، استفاده از ساختار تامین مالی در قالب تامین مالی خصوصی و اختصاصی (private equity fund) مناسب است و تامین مالی عمومی برای پروژه‌ها (public fund) کارآیی ندارد.

در ادامه جلسه میثم فدایی، کارشناس واحد تحقیق و توسعه تامین سرمایه لوتوس پارسیان، عارضه‌ها و آسیب‌های صندوق زمین و ساختمان را در ساختار موجود بیان کرد.

وی نبود نگاه تامین مالی به صندوق زمین و ساختمان، واقعی نبودن فرآیند تسویه صندوق، تعهدات بسیار بالای بازارگردان و هزینه‌های بالای اجرای پروژه توسط صندوق را از اصلی‌ترین عارضه‌های این صندوق‌ها ذکر کرد. فدایی همچنین در ادامه به ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات صندوق‌های زمین و ساختمان پرداخت که شامل توثیق واحدهای صندوق صاحب زمین به منظور جلوگیری از خروج وی از صندوق، تسویه صندوق توسط سرمایه‌گذار ممتاز در سررسیدو انتشار انواع واحدهای سرمایه‌گذاری متناسب با سلایق سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و ریسک‌پذیر هستند.

در ادامه قاسم محسنی، عضو هیات مدیره سازمان بورس، با بیان توضیحاتی درخصوص وظایف بازارگردان در صندوق‌های زمین و ساختمان اظهار کرد: بازارگردان صندوق‌های زمین و ساختمان طبق دستورالعمل برخورد کرده و تعهدی ندارد که واحدهای سرمایه‌گذاری را در کف قیمتی خریداری کند، بلکه در واقع قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. به گفته وی بازارگردان وظیفه دارد که نوسانات بیش از حد و غیر‌منطقی را کنترل کند و نقدشوندگی را فراهم نماید تا همواره امکان معامله در بازار برای افراد وجود داشته باشد و شاهد صف‌های خرید و فروش نباشیم. محسنی درخصوص ابهامات پیش آمده در این صندوق‌ها گفت: در صندوق‌های زمین و ساختمان خطر اخلاقی نداریم و عده‌ای گمان می‌کنند که ممکن است مدیران صندوق وجوه دریافتی را در جای دیگری خرج کنند یعنی خارج از محلی که پیش‌بینی شده بود.

وی افزود: باید گفت این مساله در هر جایی بین سرمایه‌گذار و مدیر صندوق امکان‌پذیر است. وی با اشاره به اینکه مدیر، نماینده سرمایه‌گذار است، گفت: در دنیای امروز که مدیر از مالک جداست و علل پیشرفت اقتصادی این جداسازی‌ها است، این خطرها ممکن است وجود داشته باشد، اما در صندوق زمین و ساختمان این خطرها کمتر است. وی اضافه کرد: علت آن هم این است که پروژه صندوق از قبل معلوم و هزینه‌های آن پیش‌بینی شده و امکان اینکه مدیران وجوه دریافتی را خارج از پیش‌بینی‌ها هزینه کنند، کمتر است.