دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور، راهکار اساسی توسعه پایدار منطقه آزاد اروند را نوسازی اقتصاد و کارآفرینی در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر عنوان کرد. اکبر ترکان گفت: آبادان و خرمشهر به فعالیت ۱۰۰ کارآفرین که هر کدام حدود ۱۳۰۰ شغل ایجاد کنند، نیاز دارند.

وی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد اروند را مهم‌ترین راهبرد توسعه این دو شهر دانست و افزود: سرمایه‌گذاری شرکت فولاد با ظرفیت سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ساخت کارخانه آلومینیوم با ظرفیت ۴۸۰ میلیون تن در منطقه آزاد اروند، نویدبخش روزهای روشن این منطقه است. ترکان همچنین با بیان عملکرد قرارگاه کربلا در منطقه آزاد اروند گفت: برداشتن دژ خاکی و تبدیل آن به ساحل اقتصادی و گردشگری، رونق سرمایه‌گذاری و پیشرفت منطقه را به همراه دارد. دبیر شورای مناطق آزاد با اشاره به راهبردهای توسعه پایدار در رونق صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند گفت: رونق گردشگری از راهبردهای دولت یازدهم برای توسعه همه‌جانبه کشور است، ولی این مهم نیز در دستور کار شورای‌عالی مناطق آزاد قرار دارد.

وی با بیان استعدادهای گردشگری منطقه آزاد اروند به‌ویژه در بخش گردشگری دریایی و صنعتی افزود: جزیره مینو می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب، در یک بازه زمانی به قطب ورود گردشگر تبدیل شود.

ترکان ادامه داد: با استفاده از استعدادهای بالقوه گردشگری این منطقه و بالفعل شدن آن، گردشگری و اقتصاد جزیره مینو و منطقه آزاد اروند رونق می‌گیرد. دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد کشور در ادامه با بیان برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای احیای زمین‌های کشاورزی، جلوگیری از شوری آب رودخانه بهمنشیر و حفظ زمین‌های کشاورزی آبادان افزود: ساخت سد بر رودخانه بهمنشیر در دستور کار سازمان مناطق آزاد قرار دارد.

ترکان همچنین با بیان سرمایه‌گذاری صنعتی در شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: چند شرکت هلدینگ و شرکت‌های خصوصی و دولتی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. وی اظهار کرد:در حوزه صنعت فولاد خرمشهر نیز، با همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) پروژه آلومینیوم‌سازی در این شهر اجرا شده و یک پروژه فولاد نورد نیز از سوی بنیاد مستضعفان در مرحله نصب ماشین‌آلات قرار دارد.

مشاور رئیس‌جمهوری گفت: در توسعه طرح‌های آبزی‌پروری نیز اقداماتی از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند در دست اجرا قرار دارد.