گروه بازرگانی: براساس آمار وزارت صنعت، معدن وتجارت از پروانه‌های صادره اصناف طی دو ماه منتهی به اردیبهشت 94، در بین 32 استان مورد بررسی، بیشترین تمرکز پروانه‌های صادره، در استان تهران با 4647 فقره پروانه بوده است. این در حالی است که کمترین میزان تمرکز مربوط به استان جنوب کرمان (که در این گزارش جدا از استان کرمان در نظر گرفته شده است) با تعداد 177 پروانه صادره است. از سوی دیگر در بین این 32 استان، طی دو ماه نخست سال 94، استان همدان بیشترین رشد حدود 75 درصد و استان اصفهان نیز بیشترین افت به میزان 39 درصد را در تعداد پروانه‌های صادره اصناف نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ثبت رسانده‌اند.

بر این اساس، طی دو ماه نخست سال جاری، مجموع پروانه‌های صادره اصناف 32 هزار و 451 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 4 درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین در این 32 استانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در این گزارش به بررسی آنها پرداخته، میزان پروانه‌های صادره اصناف طی دو ماه منتهی به اردیبهشت 94 در 9 استان اصفهان، خراسان شمالی، ایلام، مرکزی، خراسان رضوی، لرستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان با کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه بوده است.


میزان پروانه‌های صادره اصناف در استان تهران در حالی ۴۶۴۷ فقره گزارش شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته به تعداد ۳۹۷۱ فقره ثبت شده بود، از این رو این استان در سال جاری به میزان ۱۷ درصد رشد را در تعداد پروانه‌های صادره اصناف تجربه کرده است. بعد از تهران نیز استان اصفهان، با صدور ۲۷۰۸ فقره پروانه کسب، دومین استان است که بیشترین تعداد پروانه صادره را به خود تخصیص داده است. این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته، استان اصفهان بیشترین میزان صدور پروانه کسب را داشته و در سال جاری با افت حدود ۳۹ درصدی همراه بوده است. از سویی طی دو ماه نخست سال ۹۴، میزان پروانه‌های کسب صادره اصناف در استان خراسان رضوی ۲۲۶۰ فقره بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۹ درصد افت را در تعداد این پروانه‌ها به ثبت رسانده است. از سوی دیگر طی دوره مورد بررسی، ۱۹۷۷ پروانه صادره اصناف مربوط به استان فارس بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۷ درصدی را به همراه داشته است.


همچنین طی دوره مورد بررسی، استان مازندران با 1846 فقره پروانه صادره رشد 5/ 3 درصدی، استان آذربایجان شرقی با 1802 فقره پروانه رشد 21 درصدی، استان خوزستان با 1382 فقره پروانه افت منفی 2 درصدی، استان گیلان با 1323 فقره پروانه رشد 6/ 4 درصدی، استان آذربایجان غربی با 1276 فقره پروانه رشد 43 درصدی و استان کردستان با 1022 فقره پروانه رشد حدود 4 درصدی را در تعداد پرونده‌های صادره داشته است. از سویی طی دو ماه منتهی به اردیبهشت 94 معادل 904 فقره پروانه کسب صادره اصناف مربوط به استان گلستان بوده است. طی این دوره میزان پروانه‌های صادره اصناف در این استان نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد تقریبا بالا، معادل 61 درصد همراه بوده است، به‌طوری که بین 32 استان مورد بررسی، پس از استان همدان بیشترین رشد در تعداد پروانه‌های صادره اصناف مربوط به استان گلستان بوده است. استان همدان نیز که طی دو ماه نخست سال جاری تعداد 833 پروانه کسب را به خود تخصیص داده، نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد 75 درصدی مواجه بوده است و بالاترین رشد در پروانه‌های صادره اصناف طی دو ماه نخست سال جاری را در بین 32 استان به خود نسبت داده است.


همچنین براساس این گزارش در استان البرز ۸۴۰ فقره پروانه کسب، در استان کرمان ۸۲۳ فقره، استان مرکزی ۷۷۱ فقره، بوشهر ۷۵۹ فقره، کرمانشاه ۶۹۲ فقره، یزد ۶۱۷ فقره، خراسان جنوبی ۵۷۲ فقره، چهارمحال و بختیاری ۵۶۳ فقره، هرمزگان ۵۴۸ فقره، لرستان ۵۲۷ فقره، اردبیل ۵۰۳ فقره، سمنان ۴۷۴ فقره، زنجان ۴۷۱ فقره، سیستان و بلوچستان ۴۳۴ فقره، قزوین ۳۸۷ فقره، کهکیلویه و بویراحمد ۳۶۰ فقره، ایلام ۳۲۳ فقره، قم ۳۲۱ فقره، خراسان شمالی ۳۰۹ فقره و در جنوب کرمان نیز ۱۷۷ فقره پروانه کسب اصناف صادر شده است (اگرچه عنوان «جنوب کرمان» هنوز در سامانه وزارت کشور ثبت نشده است اما برخی از وزارتخانه‌های اقتصادی گزارش عملکرد این منطقه را به‌صورت جداگانه اعلام می‌کنند).


از سوی دیگر، با توجه به آمار‌های وزارت صنعت، معدن وتجارت از پروانه‌های صادره اصناف در اردیبهشت ماه سال جاری، در مجموع در 32 استان 20569 فقره پروانه کسب صادر شده است. از این‌رو طی این ماه، بیشترین میزان پروانه‌های صادره مربوط به استان تهران با 3164 فقره بوده است، به‌طوری که در این استان تعداد پروانه‌های تولیدی 646 فقره، پروانه‌های توزیعی 1569 فقره و پروانه‌های خدماتی نیز به تعداد 949 فقره بوده است. پس از استان تهران، بیشترین صدور پروانه کسب اصناف در ماه اردیبهشت به استان اصفهان با تعداد 1724 فقره اختصاص داشته است. تعداد پروانه‌های تولیدی صادر شده در این استان 444 فقره، پروانه‌های توزیعی 685 فقره و پروانه‌های خدماتی نیز 595 فقره‌بوده است. استان خراسان رضوی نیز بعد از اصفهان بیشترین صدور پروانه‌های کسب اصناف را از آن خود کرده است. طی این دوره 1384 فقره پروانه صادره اصناف مربوط به این استان بوده است که 188 فقره آن پروانه تولیدی، 766 فقره پروانه توزیعی و 430 فقره از پروانه‌های صادره اصناف در این استان نیز خدماتی بوده است. از سوی دیگر در بین این 32 استان مورد بررسی، جنوب کرمان نیز با اختصاص 118 فقره پروانه صادره اصناف به خود، کمترین میزان صدور پروانه کسب را داشته است.

جغرافیای‌کسب‌وکارهای خرد

جغرافیای‌کسب‌وکارهای خرد