افتتاح رسمی بورس انرژی 19 اسفند ماه با معامله دو محصول زغال سنگ و قطران

ایسنا - مدیرعامل بورس از افتتاح رسمی بورس انرژی در روز شنبه با دو محصول زغال سنگ و قطران خبر داد. شاپور محمدی مدیرعامل بورس انرژی، از افتتاح رسمی بورس انرژی در روز شنبه خبر داد و گفت: بورس انرژی در روز شنبه ۱۹ اسفند ماه با حضور مسوولان سازمان بورس و وزارت نیرو رسما آغاز به کار می‌کند. وی افزود: فعالیت رسمی چهارمین بورس کشور با دو محصول زغال سنگ و قطران که به تازگی در هیات پذیرش مورد پذیرش قرار گرفته‌اند آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بورس انرژی بر خلاف وعده گذشته با معاملات برق آغاز نشد، گفت: مشکل تامین نقدینگی توسط وزارت نیرو همچنان در حال پیگیری است، ولی چون پروسه آن زمان بر شد تصمیم گرفتیم تا بورس انرژی را دو محصول دیگر افتتاح کنیم، ولی اگر مشکل تامین نقدینگی برطرف شود، برق نیز وارد بورس انرژی می‌شود.

وی در مورد نحوه معاملات محصولات زغال سنگ و قطران در بورس انرژی گفت: معاملات به صورت الکترونیکی بوده و کارگزاران دارای مجوز بورس انرژی می‌توانند وارد سیستم شده و درخواست‌های خرید خود را ارائه دهند این در حالی است که قیمت محصول بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

محمدی با بیان اینکه هر شخص حقیقی می‌تواند سفارش خرید خود را به کارگزاران ارائه کند، خاطرنشان کرد: منعی برای حضور اشخاص حقیقی برای خرید کالا در بورس انرژی وجود ندارد، ولی معمولا زغال سنگ و قطران مورد‌نیاز مجتمع‌های صنعتی است.

مدیرعامل بورس انرژی در مورد جزئیات عرضه دو محصول زغال سنگ و قطران در بورس انرژی گفت: در اطلاعیه عرضه که به زودی در سایت بورس انرژی منتشر می‌شود جزئیات عرضه شامل میزان عرضه و زمان تحویل اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رایزنی برای حضور خریداران در بورس انرژی انجام شده است، یا خیر؟ گفت: رایزنی‌هایی با چند خریدار انجام شده و خریدارانی برای خرید این دو محصول وجود دارند.

در حالی که برق نیروگاه‌های خوی و پرند به همراه اوراق سلف نفتی در بورس انرژی پذیرفته شده است که قرار بود بورس انرژی معاملات خود را با این دو محصول در بهمن ماه آغاز کند، ولی به دلیل وجود موانع این امر محقق نشد و قرار است بورس انرژی در روز شنبه (۱۹ اسفند ماه) فعالیت خود را با کالای زغال سنگ و کالای قطران برای معامله در بازار فیزیکی آغاز کند.