راه‌هایی برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ موفق
تاسیس شرکت‌های نوپا آن هم در بخش تکنولوژی و فناوری اطلاعات به تقلید از آنچه در منطقه سیلیکون ولی آمریکا رخ می‌دهد در کشورهایی مانند انگلیس، شیلی، ترکیه، چین، مالزی، تایوان، سنگاپور و... رو به افزایش و رشد است. در واقع جریان رشد شرکت‌های استارت‌آپی به امری عادی در کشورهای پیشرفته دنیا و مخصوصا مهد این شرکت‌های یعنی سیلیکون ولی آمریکا تبدیل شده است.

همین یک سال پیش بود که شرکت BOX، با طی کردن مراحل رشد خود و کسب موفقیت در بازار رایانش ابری،‌ وارد بازار بورس شد. شرکتی که در بدو این ورود به بازار ارز 6 تا 70 درصد بالا رفت. از این نمونه شرکت‌های استارت‌آپ موفق کم نیستند. در ایران نیز چند سالی است شرکت‌های استارت‌آپی مختلفی شکل گرفته‌اند، اما شکل‌گیری این شرکت‌ها در دوسال اخیر با شتاب بیشتری همراه بوده است. شرکت‌هایی که بیشتر آنها به دلیل نبود حامی، سرمایه‌گذار، عدم آشنایی با دنیای تجارت، عدم امکان برقراری ارتباط با صاحبان تجارب موفق در این زمینه در کمترین زمان ممکن به یک طرح شکست‌خورده تبدیل شده‌اند.

اولین گام در راه‌اندازی یک حرفه تازه، تشخیص فرصت و موقعیت مناسب است. پیدا کردن اغلب فرصت‌ها چندان دشوار نیست، فقط کافی است به مشکلاتی که هم‌اکنون دارید با آنها دست و پنجه نرم می‌کنید درست نگاه کنید.
برای مثال یکی از استارت‌آپ‌ها به نام AdParlor که بنر تبلیغاتی برای شبکه‌های مجازی درست می‌کند برای رفع این مشکل به وجود آمد: نیاز به سرمایه‌گذاری در تبلیغات برای به دست آوردن کاربران در اپلیکیشن‌های فیس‌بوک. یا حتی فکر می‌کنید ایده رزرو آنلاین رستوران از کجا آمد؟ یک نفر با دید باز به مشکل پر بودن رستوران در زمان‌های خاص و استفاده از اینترنت برای رفع آن نگاه کرده و چنین ایده‌ای به ذهنش خطور کرده، البته به ثمر رساندن آن ایده به یک راه حل عملی بحث دیگری است. ماحصل تجربه بزرگان این است که تنها راه موفقیت یک فرصت این است که به جنبه‌های مختلف آن ایده بپردازید و جامعه‌ای که قرار است از خدمات استارت‌آپ شما بهره‌مند شوند را به خوبی بشناسید. این کار آنقدرها هم که در کلام ساده به نظر می‌رسد، نیست، اما رعایت نکاتی می‌تواند به موفقیت شما کمک کند:

۱- از شکست‌ها درس بگیرید و پا پس نکشید
کارآفرینی درواقع مثل تِرن هوایی است، با پستی‌بلندی‌های زیاد؛ پایین رفتن‌ها اجتناب‌ناپذیرند، ولی اگر به اندازه کافی در سراشیبی، سرعت نگیرید نمی‌توانید تا آن بالا برسید. این همان عامل محرکی است که اگر بازی با آن را بلد باشید به موفقیت می‌رسید.

۲- با خودتان عهد ببندید
شما یا می‌توانید دنبال کسب نتیجه باشید یا دنبال بهانه تراشیدن. هدف‌گذاری کنید و به دستش بیاورید. از میانه راه برنگردید و وقت خود را به بطالت نگذرانید. اگر می‌خواهید یک کارآفرین باشید پس ۱۰۰ درصد وجودتان را صرف آن کنید. دیگر باید بی خیال هفته به هفته در تعطیلات گذراندن شوید.

۳- به خوبی ارباب رجوع/ مشتری/ جامعه هدف خود را بشناسید
اول از همه باید مشتریان تان را بشناسید. مطمئن شوید آنچه می‌سازید یا خدمتی که عرضه می‌کنید لااقل در خانواده و دوستان، کسی هست که به آن نیاز داشته باشد. بعد ایده محصول یا خدمت خود را به شکل قابل ارائه در آورده و آن را نزد دوستی ببرید که اِبایی از گفتن حقیقت به شما ندارد و نظر واقعی خود را به تان می‌گوید.

۴- از ارتباط برقرار کردن غافل نشوید. هر ارتباط می‌تواند یک فرصت بالقوه باشد
حضور در اجتماعات، بهترین راه پیش‌برد اهداف در دنیا است. در جهان آنلاین با استفاده از لینکدین، فیس‌بوک و توییتر می‌توانید با مشتریان بالقوه، سرمایه‌گذاران و حتی پیشکسوتان حوزه فعالیت خود ارتباط برقرار کنید.
در دنیای بیرون از وب هم در همایش‌ها شرکت کنید و بعد از مراسم‌هایی که در زمینه کاری شما برگزار شده با کارآفرینان دیگر رابطه ایجاد کنید. هیچ وقت نمی‌دانید کجا و چگونه مسیر‌های‌تان به هم می‌رسد.

۵- اولویت‌بندی
مشغول تولید هرچه هستید حتما برای بهترین بودن تلاش کنید نه اینکه به حد متوسط قانع شوید. این گفته یعنی باید از صحت اولویت‌های خود اطمینان پیدا کنید. باید بدانید کدام دستگاه یا قطعه اولویت بیشتری نسبت به باقی دارد و تاثیرگذارتر خواهد بود. فراموش نکنید که فهم/ استفاده ساده از یک وسیله یا نرم‌افزار بسیار مهم است پس هرچقدر زمان لازم است برای رسیدن به این هدف صرف کنید.

۶- گروهی کار کنید
اگر قرار است شریک داشته باشید دنبال یک نمونه خوبش بروید و خودتان هم شریک خوبی باشید. یک شریک می‌تواند شرکت شما را بسازد یا فرو بپاشاند، خصوصا اگر قبلا با بالا و پایین‌های کارآفرینی آشنایی نداشته باشید.
داشتن شریکی که ایده‌های بی سر و ته پیشنهاد می‌دهد با دوست و آشنایی که چنین توصیه‌هایی می‌کند خیلی فرق می‌کند. شما به کسی برای شراکت نیاز دارید که اول از همه درک درستی از «شریک» داشته باشد و علاوه بر آن مثل شما در
تجارت تان مسلط بوده و چم و خم کار را بداند تا شراکت موثری داشته باشید.

۷- حد تعادل خود را پیدا کنید
فشار بیش از حد به خودتان نیاورید. در طول روز استراحت‌های کوتاه داشته باشید. حتی گاهی یک آخر هفته دست از کار بکشید و تجدید قوا کنید.

۸- به آنچه می‌گویید پایبند باشید
به قول‌هایتان وفا کنید. زمان ملاقات‌ها را تغییر ندهید. قابل اتکا باشید.

۹- با کارتان تفریح کنید
شروع کردن یک کار جدید خیلی سخت است، اما به این معنی نیست که دیگر نمی‌توانید خوشی داشته باشید. اگر دارید چیزی را می‌سازید که دوستش دارید واقعا کارتان ساده می‌شود.و در نهایت یک توصیه ساده برای کارآفرینان: با انجام کاری که دوست دارید شروع کنید. اگر درحال حاضر یک شغل تمام وقت دارید ایده‌های خود را بعد از ساعات کاری دنبال کنید. به گروه‌های مرتبط بپیوندید، در همایش‌ها شرکت کنید، زیاد سوال کنید و همیشه چشم و گوش‌هایتان را باز نگهدارید. اگر به اندازه کافی خودتان را صرف ایده تان کنید مطمئنا می‌توانید به نتیجه برسید.وقتی تصمیم گرفتید که کاری را انجام دهید بی‌پروا بپرید داخل، این تنها راه شروع کارهای سخت است.