بی‌بی‌سی:کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارش سالانه خود هشدار داده است که حدود یک دهه محاصره اقتصادی نوار غزه توسط اسرائیل، جنگ‌های ویرانگر و تراکم جمعیت ممکن است باعث شود تا سال ۲۰۲۰ میلادی این بخش از سرزمین‌های فلسطین شرایط مناسب برای زندگی را از دست بدهد.

این گزارش خواستار توقف «روند اقتصادی جاری» در غزه شده و افزوده که لازم است سیاست اقتصادی اسرائیل در قبال غزه تغییر کند و کشورهای کمک‌کننده به سیاست تعلیق کمک اقتصادی به غزه خاتمه دهند. به گفته نویسندگان گزارش، از زمان جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ تاکنون، وضعیت اقتصادی و اجتماعی غزه هرگز چنین وخیم نبوده است.نوار غزه، بخشی از سرزمین‌های فلسطینی به وسعت حدود ۳۶۰ کیلومتر مربع با جمعیتی حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر است که در باریکه‌ای بین اسرائیل، مصر و دریای مدیترانه واقع شده است.


این سرزمین در جریان جنگ شش‌روزه به تصرف اسرائیل درآمد اما بعد براساس توافق‌ صلح بین اسرائیل و فلسطینیان، تحت اداره تشکیلات خودگردان فلسطینی قرار گرفت تا همراه کرانه باختری رود اردن، کشور مستقل فلسطینی را تشکیل دهد. غزه دارای فرودگاه فعال نیست و نیروی دریایی اسرائیل آب‌های ساحلی آن را زیر نظر دارد و در نتیجه، دسترسی به این بخش از اراضی فلسطینی تنها از طریق خاک اسرائیل و گذرگاه مرزی با مصر ممکن است.