گروه خبر: استیضاح عباس احمد آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در شرایطی امروز در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که تنها امضای 13 نماینده مجلس پای آن درج شده است؛ استیضاحی که فارغ از تعداد اندک متقاضیان آن، به‌زعم بسیاری از مجلسی‌ها به کام استیضاح‌کنندگان نخواهد شد. علاوه‌بر آنکه اغلب نمایندگان از همان روز اعلام وصول این طرح، مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز در اظهارنظری انتظار دولت از مجلس دراین باره را رای مخالف به استیضاح عباس آخوندی دانست. از سوی دیگر و به باور برخی نمایندگان مجلس این استیضاح با رنگ و بوی سیاسی همراه است.

در همین حال استقبال کم مجلسی‌ها از استیضاح آخوندی تا حدی است که منصور آرامی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از سفر امروز اعضای کمیسیون متبوعش به کرمان خبر داده است؛ یعنی درست در روز استیضاح وزیر مسکن. او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم توضیح داد که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است اعضای کمیسیون عمران مجلس در سفری یک روزه، به استان کرمان بروند.


عباس آخوندی که پیش از دولت روحانی، در کابینه دوم اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۲ به‌عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شد، مردادماه ۹۲ برای دومین بار توانست با کسب ۱۵۹ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه تصدی وزارت راه و شهرسازی را به‌دست بیاورد. او در مراسم معارفه‌اش گفته بود که با ادامه مسکن مهر به شکل فعلی انتقاد دارد؛ ولی این مخالفت به معنی متوقف کردن این پروژه نیست چون این طرح با زندگی ۱۰ میلیون ایرانی گره خورده است. این در شرایطی است که متقاضیان استیضاح موضوع مسکن مهر را یکی از دلایل استیضاح آخوندی مطرح کرده‌اند.


دفاع روحانی از آخوندی

روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت ‌با ابراز احترام به حق قانونی نمایندگان مجلس، وزیر راه و شهرسازی را عضو پرتلاش و با برنامه هیات دولت خواند که به‌ویژه برای شرایط پس از برجام، مقدمات خوبی را در دعوت از سرمایه‌گذاران و مشارکت آنان در طرح‌های عمده حمل‌و‌نقل فراهم کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه وزیر راه، شخصیت صاحب‌نظری است که علاوه‌بر نقش‌آفرینی در حوزه مسوولیت قانونی خود، در مباحث و تصمیمات دولت نقش فعالی ایفا کرده است، گفت: توسعه حمل‌و‌نقل ریلی، هوایی، جاده‌ای و بنادر و رونق مسکن از جمله اولویت‌های دولت هستند و اقدامات وزیر راه و شهرسازی در این باره ارزنده و قابل تقدیر است. به گفته رئیس‌جمهوری استیضاح را باید به فرصتی تبدیل کرد که با تشریح اقدامات این وزارتخانه، نمایندگان مجلس و جامعه را با خدمات قابل تقدیر وزارت راه و شهرسازی در شرایط محدودیت‌های شدید آشناتر کرد.


تاکید شمخانی بر عملکرد موفق وزیر راه

از سوی دیگر نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شواری‌عالی امنیت ملی عملکرد شایسته وزارت راه و شهرسازی در زمینه مدیریت طرح مسکن مهر را یکی از شاخص‌های موفقیت مدیریت عالی این وزارتخانه عنوان کرد و درباره مسکن مهر که برخی از آن به‌عنوان نقاط ضعف عملکرد آخوندی یاد می‌کنند، گفت: متاسفانه پروژه مسکن مهر به‌دلیل ضعف مطالعات کارشناسی در ابعاد فنی، خدماتی، زیست محیطی و اقتصادی یکی از چالش‌های به جا مانده از گذشته است که با حمایت همه جانبه دولت محترم و اقدامات کارشناسی وزارت راه و شهرسازی در مسیر ساماندهی قرار گرفته است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس، جایگاه نظارتی مجلس را ظرفیتی قابل‌توجه و زمینه ساز تقویت ساختارهای اجرایی و اداری کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد زمینه تداوم خدمت دکتر آخوندی برای به نتیجه رساندن برنامه‌های گسترده این وزارتخانه ایجاد شود.


ورود دیوان عدالت اداری به استیضاح آخوندی

با این همه، علاوه‌بر دلایلی که متقاضیان استیضاح در طرح خود برای کنار رفتن آخوندی از وزارت راه عنوان می‌کنند، دیروز انتشار خبری مبنی‌بر اینکه دیوان عدالت اداری با صدور رأی از حکم انتخاباتی آخوندی حمایت کرده است، به برخی گمانه‌ها درباره پشت پرده این استیضاح پایان داد. با رسانه‌ای شدن این حکم دیوان عدالت اداری به‌نظر می‌رسد نارضایتی برخی از کاندیداهای انتخابات نظام مهندسی از بخشنامه آخوندی مبنی‌بر منع ورود دولتی‌ها به این انتخابات نیز یکی از موضوعاتی بوده که در اصرار برخی نمایندگان بر این استیضاح اثر داشته است. بر اساس آنچه دیروز سایت خبری اقتصاد نیوز گزارش داد، حسین محمدزاده، عضو کمیسیون عمران مجلس به این پایگاه خبری گفت که «دو ماه پیش یکی از نمایندگان درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی را تقدیم هیات‌رئیسه کرده بود. در این مورد جلسات متعددی در کمیسیون عمران تشکیل شد و در این بررسی‌ها صحت هیچ کدام از مسائلی که ابراز شد، اثبات نشد و اکثر اعضای کمیسیون بر این باور بودند که استیضاح پایه و اساس درستی ندارد؛ اما اخیرا وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با انتخابات نظام مهندسی ابلاغیه‌ای به وزیر راه و شهرسازی داد که سرو صدا به پا کرد. در این باره سیدمهدی هاشمی، رئیس کمیسیون عمران درخواست بررسی جدی داد که در نهایت خود او نیز به جمع امضاکنندگان استیضاح پیوست.»


به‌نظر می‌رسد در ادامه این ماجرا بود که در تاریخ هجدهم شهریورماه دیوان عدالت اداری درخصوص شکایت فردی مبنی‌بر تقاضای صدور دستور موقف مبنی‌بر توقف اجرای ابلاغیه شماره ۳۰۰۲۱.۴۰۰ (حکم انتخاباتی وزیر راه‌وشهرسازی) این چنین حکم داده است:« درخواست شاکی درخصوص صدور موقت مردود اعلام می‌شود.»

آخرین حمایت‌ها ازآخوندی؛ پیش از استیضاح