مشکلات تخصیص سهمیه ورق به تولیدکنندگان لوله و پروفیل مورد بررسی قرار گرفت

 دنیای اقتصاد_تبریز: عضو هیئت‌رئیسه انجمن فولاد آذربایجان در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تبریک اعیاد ربیع‌الاول گفت: یکی از خواسته‌هایی که تولیدکنندگان دارند تخصیص سهمیه بر اساس صورت‌های مالی است چرا که صورت‌های مالی به خوبی نشان می‌دهد که آیا واحد تولیدی فعالیت می‌کند یا خیر. در آذربایجان شرقی هیچ واحدی سهمیه خود را در بازار آزاد به فروش نمی رساند  و بنده درخواست می‌کنم برای تشویق واحدهایی که در استان که شفاف فعالیت می‌کنند، میزان سهمیه آن‌ها ۱۰ درصد افزایش یابد.

یعقوب دلال قدیم گفت: ۷۲۵ هزار تن در سامانه بهین یاب درخواست برای ورق فولادی ثبت شده است در صورتیکه کل عرضه فولاد مبارکه ۳۰۰هزار تن است. باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود تا حداقل به واحدهایی که صادرات دارند متناسب با میزان صادرات، مجوز واردات ورق فولادی اختصاص داده شود تا بازارهای هدف خود را از دست ندهند. در حال حاضر کارخانه سروستال در کشور روسیه حاضر است نزدیک به ۲۰۰ هزار تن ورق فولادی به کشور ما صادر کند که هزینه تمام‌شده آن از ورقی که فولاد مبارکه عرضه می‌کند ارزان‌تر خواهد بود.

مدیرعامل فولاد ماهان ضمن اشاره به اشباع سرمایه گذاری در حوزه تولید لوله و پروفیل در آذربایجان شرقی و کشور گفت: نبود ورق به عنوان مواد اولیه باعث هدر رفت سرمایه مردم می شود. باید جلوی صدور پروانه بهره برداری، جواز تاسیس گرفته شود زیرا هرگونه سرمایه گذاری موجب هدر رفت سرمایه خواهد شد، همانطور که در صدور مجوزهای برخی مقاطع این اقدام صورت گرفت تا اینکه توسعه خط گرم  ورق فولاد مبارکه در دوسال آینده صورت گیرد و محدودیتهای ایجاد شده رفع شود.

 وی افزود: واردات ورق می‌تواند موجب کاهش قیمت در بازار  شده و نیاز تولیدکنندگان به مواد اولیه را نیز رفع کند. ما خواستار عرضه تلفیقی در بورس کالا توسط فولاد مبارکه همانند سال گذشته هستیم که با درخواست وزیر سابق انجام شد و این مورد باعث شد فساد و درخواست های سوداگرانه از بین برود اما دست های پشت پرده اجازه اجرای این طرح را از صمت و فولاد مبارکه گرفت تا رانت مجددا به این صنعت برگردد.

خزانه دار انجمن فولاد اذربایجان افزود  در حال حاضر سهمیه ای  که به بسیاری از واحدها تعلق می‌گیرد ١٥ درصد ظرفیت پروانه آن‌هاست که از این میزان نیز بورس حدود ٥٠ درصد به آن‌ها اجازه خرید می دهد. در نتیجه واحدها با درصد پایینی از ظرفیت خود مشغول تولید هستند که سودآوری آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مدیرعامل آهن فولاد ماهان در این جلسه با اشاره به ایرادات سامانه جامع تجارت در ثبت اطلاعات تجارت خواستار رفع ایرادات شده و افزود: بهترین نوع کنترل واحدها سامانه جامع تجارت است و این نوع کنترل فساد را هم از بین می برد.

وی ادامه داد: زمانی که واحدهای تولیدی در خرید و فروش متضرر می‌شوند کسی سراغشان را نمی‌گیرد اما وقتی درصدی به سود می‌رسند، هر روز نمایندگان سازمان برای بررسی  به واحدها سر می‌زنند. این در حالی است که ما ورق را با دلار آزاد میخریم و خواهان آن هستیم  که برای محاسبه قیمت، آخرین قیمت ورق خریداری شده از بورس تا یک ماه به‌عنوان قیمت مرجع شناخته شود.

دلال قدیم گفت: واردات ورق از روسیه ارزان‌تر از فولاد مبارکه به دست می‌آید و تشکیل کنسرسیوم واردات در انجمن فولاد می‌تواند این امر را تسهیل و تسریع کند.

عضو هیت رئیسه انجمن فولاد اذربایجان عرضه سبدی و اجباری ورق به  تولید کنتده که مورد نیازش نیست را معضل بزرگ کارخانجات لوله و پروفیل نام برد و افزود: این موضوع باعث انباشت ورق و سرمایه درکارخانجات گردیده است و خواستار اجازه فروش و یا تهاتر با مجوز کمیته فولاد استانی یا وزارت صمت هستیم.

معاون امور صنایع سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: طبق قانون در حال حاضر نمی‌توان در اعطای مجوزهای کسب‌وکار به دلیل اشباع بودن محدودیت ایجاد کرد اما می‌توان دریافت مجوز در این حوزه را مشروط به تأمین مواد اولیه آن کرد و این مسئله را به‌عنوان پیشنهاد به وزارت صمت ارائه خواهیم داد.

نادر اصغرپور با تأکید بر این مطلب که طرح مشکلات سهمیه از طرف مدیران واحدها اثرات مطلوبی دارد افزود: مشکلات احصاء شده عیناً در کمیته فولاد بررسی‌شده و پس از تصویب جهت اخذ مجوزهای لازم به وزارتخانه پیشنهاد خواهد شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: کلیه واحدها بر اساس دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موظف هستند کالاهایی که مشمول ثبت در سامانه جامع تجارت را در این سامانه ثبت کنند.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان پس از ثبت اطلاعات در سامانه، از سوی خرده‌فروش‌ها و عمده‌فروش‌ها، اسناد الکترونیکی را مورد تائید قرار ندهند، شفافیت واحدهای تولیدی زیر سال خواهد رفت و واحدها ملزم به پیگیری هستند و اگر کسی تایید نکرد باید کتبا به سازمان اطلاع دهند.

معاون صنایع فلزی صمت استان با اشاره به سهمیه‌های سبدی فولاد مبارکه گفت: تلاش می‌کنیم مجوز تهاتر از وزارتخانه دریافت کنیم و در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهیم یا از فولاد مبارکه اصفهان بخواهیم ورق مورد نیاز واحدها را تحویل دهد.

وی پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از طرف انجمن فولاد آذربایجان برای واردات را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با تشکیل این کنسرسیوم مجوز واردات به انجمن داده می شود تا انجمن مستقیما اقدام به واردات کند و ما نیز این پیشنهاد و پیشنهادات دیگر  را در وزارتخانه پیگیری خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این جلسات هم اندیشی تداوم یابد. 

در ادامه این جلسه، تولیدگنندگان مسائل و مشکلات خود در خصوص اختصاص سهمیه ورق فولادی و راهکارهای پیشنهادی خود را مطرح کردند.