صادرات غیرنفتی ۳۲ میلیارد دلاری در هشت ماه گذشته

دنیای اقتصاد-تبریز: احسان خاندوزی در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز اظهار کرد: وزن کالاهای غیرنفتی صادر شده در این مدت ۹۰ میلیون تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش یافته است.

وی به میزان واردات در این مدت نیز اشاره کرد و گفت: ۲۴.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۴۲.۱ میلیارد دلار در این مدت وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی چهار درصد و از نظر ارزی ۱۲ درصد افزایش داشته است.

خاندوزی علت مثبت نبودن تراز بازرگانی کشور در هشت ماه گذشته و پیشی گرفتن واردات از صادرات را کاهش ۴۰ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی عنوان کرد و گفت: در مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی، تراز بازرگانی کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار به نفع صادرات بوده و مثبت است با اینکه در صادرات غیرنفتی از نظر وزنی ۲۷درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته ایم اما به علت کاهش قیمت محصولات پتروشیمی، این تراز منفی شده است.

وی با بیان اینکه متوسط ارزش کالاهای صادراتی کشور پایین است و کالاهای با احجام بالا بخش بیشتری از این صادرات را تشکیل می دهد، افزود: باید به سمت اقتصاد با درجه پیچیدگی بالا و کاهش خام فروشی حرکت کنیم و کالاهایی صادر کنیم که احجام کمتر و ارزش بیشتری داشته باشند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: در اقتصاد سه محور بسیار مهم است، اینکه کجا ایستاده ایم، مسیری که باید حرکت کنیم و موانعی که موانع اقتصاد در رسیدن به اهداف را شناسایی و رفع کنیم، اگر بتوانیم این سه محور را به طور دقیق بررسی کنیم به طور قطع به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

خاندوزی ادامه داد: اقتصاد نفتی متمرکز و دولت زده که میراث دهه های گذشته است اجازه نداده تا آنگونه که باید در توسعه صادرات غیر نفتی موفق عمل کنیم و به طور قطع، شروع برنامه های جدید و تمرکز بر توسعه صادرات غیر نفتی، صدای آنهایی را که از اقتصاد نفتی امرار معاش می کردند، در خواهد آورد.

وی افزود: باید به سمت اقتصاد تولید گرای دانش پایه حرکت کنیم و در این مسیر باید مراقب باشیم تا به بیراهه نرویم.

وی بر فتح بازارهای جدید صادراتی از سوی تجار، بازرگانان و تولید کنندگان تاکید کرد و گفت: این اقدام به توانمندی بلند مدت در کشور منجر می شود و از نان شب واجب تر است، صادر کننده باید تلاش کند هر سال بهتر از سال قبل صادرات کرده و بازارهای جدیدی را تصاحب کند.

خاندوزی ادامه داد: البته برای فتح بازارهای صادراتی جدید، پشتیبانی تامین مالی نیاز است و این پشتیبانی باید از تولید کننده صورت گیرد و به بهانه های رشد نقدینگی، متوقف نشود.

وی افزود: صادرات در مقطع فعلی برای کشور اهمیت بسیاری دارد و توان تولید داخلی را بالا می برد و دولت به عنوان تسهیل گر، مقررات دست و پا گیر را حذف و قوانین و محدودیت های صادراتی را تا جایی که قانون اجازه دهد برطرف خواهد کرد.

وی به مصوبه هیات دولت در زمینه وضع مقررات جدید برای تولیدکننده که ظرف یک ماه آینده عملی خواهد شد اشاره کرد و گفت: با این مصوبه هر دستگاهی که بخواهد برای تولید کننده وضع مقررات بکند باید حداقل سه ماه قبل به تولید کننده اعلام کند.

خاندوزی همچنین از حاضرین تجار و صادرکنندگان در این همایش خواست تا رقابت پذیری در بازار جهانی را با افزایش نرخ ارز دنبال نکنند و از محل بالا بردن کیفیت کالاهای تولیدی و بکارگیری فناوری، به دنبال رقابت با رقبا باشند.