گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادر روز یکشنبه تحت‌تاثیر بازگشایی برخی از نمادهای متوقف، با افت قابل‌ملاحظه 326 واحدی همراه شد و تا 21 هزار و 762 واحد عقب نشست.

در بازار سهام معامله‌گران در بازگشایی برخی از نمادهای متوقف از جمله ملی مس که با کاهش پیش‌بینی سود سال آینده همراه بود با افت قیمت‌ها مواجه شدند که این امر به صورت زنجیره‌ای باعث کاهش قیمت‌ها شد. در همین حال تعطیلی میان هفته به مناسبت میلاد پیامبر نیز موجب شد تا از تب و تاب بازار کاسته شود. کارشناسان بازار به‌رغم کاهش پیش‌بینی سود برخی از شرکت‌ها، این امر را مسبوق به سابقه می‌دانند به نحوی که شرکت‌های فلزی نظیر ملی مس هر ساله با احتیاط اقدام به اعلام سود سال آینده می‌کنند، اما آنچه در سال‌جاری باعث تغییر شرایط شده است رشد شدید قیمت‌ها در چند هفته اخیر است که سبب شده است حفظ سقف‌های قیمتی با مشکل مواجه باشد.
در بازار سرمایه معامله‌گران در تحولات کلان روز همچنان شاهد تحولات مرتبط با لایحه بودجه سال آینده هستند که در این میان بحث اساسی، تصویب یا عدم‌تصویب لایحه بودجه تا پایان سال‌جاری است. در آخرین اظهار نظرها سایت الف روز گذشته در خبری خاطر نشان کرد: هیات‌رییسه مجلس به دلیل ناقص بودن جداول این لایحه، از چاپ و توزیع آن خودداری کرد.
با این حال دولت قول داده است تا لایحه تکمیل شده را باردیگر به مجلس ارسال کند. به این ترتیب اگر سه‌شنبه لایحه وصول شود و به چاپ برسد، در واقع از چهارشنبه بررسی بودجه شروع می‌شود که به این ترتیب باز هم زمان بررسی لایحه کمتر می‌شود.
لایحه بودجه سال 90 که قرار بود 15 آذر به مجلس ارائه شود یکشنبه با دو و نیم ماه تاخیر تقدیم مجلس شد.
در تحولات اقتصادی همچنین بحث شرایط نظام بانکی در سال آینده از اهمیت برخوردار است. در شرایطی که تعیین سهم عقود مشارکتی، افزایش نرخ‌های سود سپرده‌ها و تثبیت نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای از جمله‌ بندهای احتمالی بسته سال آینده عنوان می‌شود، روز گذشته فرید ضیاءالملکی از کارشناسان بانکی گفت: نرخ‌های سود تسهیلات معمولا باید مطابق با نرخ تورم تعیین شود و در صورتی که نرخ تورم در حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد باقی بماند، نرخ سود ۱۲ الی ۱۴ درصدی برای تسهیلات بانکی مناسب است اما اگر نرخ تورم افزایش یابد به طور حتم باید در نرخ‌های سود نیز تجدید نظر شود.
همچنین در مورد نرخ سود عقود مشارکتی به نظر می‌رسد بانک مرکزی قصد دارد برای سال آینده سقف سودی برای نرخ سود تسهیلات مشارکتی تعیین کند. در این حالت نرخ‌های سود یکسان نخواهد بود و بانک‌ها با توجه به طرح‌ها و موقعیت‌ها، سود دریافت خواهند کرد.
وی افزود: احتمالا نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای همان ۱۲ درصد برای سال بعد ثابت خواهد ماند. در صورتی که نرخ سود تسهیلات و نرخ سود سپرده‌ها در بسته بانکی سال آینده ثابت بماند، بانک‌ها می‌توانند به سادگی محدودیت در قراردادهای مشارکتی را از طریق بازدهی سرمایه‌گذاری مستقیم خود جبران کنند.
در بازار جهانی معامله‌گران در بازگشایی بازارها شاهد معاملات متعادلی در بخش فلزات بودند. بهای مس 9 هزار و 873 دلار رقم خورده است. بهای آلومینیوم در حد 2 هزار و 509 دلار در هر تن، روی در حد 2 هزار و 517 دلار و سرب در حد 2 هزار و 613 دلار در هر تن رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار یکشنبه در کنار تاثیر بازگشایی نمادهای متوقف و تعطیلی میان هفته شاهد سیلی از اطلاعیه‌های پیش‌بینی سود سال آینده شرکت‌ها بود که این امر با توقف شمار قابل‌ملاحظه‌ای از نمادها همراه بود. در همین حال توقف نمادها و همچنین بازگشایی شماری از نمادها موجب شد بازار از مدار حرکت عادی خارج شود. انتظار می‌رود بازار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز همچنان شاهد تاثیر‌گذاری روند بازگشایی نمادها بر بازار باشد و از ابتدای هفته آینده انتظار می‌رود بازار، روند حرکتی اصلی خود را از سر گیرد.
در نماد مخابرات معامله‌گران روز یکشنبه شاهد بازگشایی نماد همراه اول و توقف و بازگشایی نماد مخابرات ایران بودند. همراه اول پس از مدت‌ها توقف، با پیش‌بینی ۵ هزار و ۳۳۹ ریالی برای سال ۸۹ و بیش از ۶ هزار ریال برای سال ۹۰ بازگشایی شد که این امر به اوج‌گیری قیمت این نماد منجر شد. در همین حال حجم معاملات همراه اول نیز با معامله نزدیک به ۶ میلیون سهم به ۶/۲۵ میلیارد تومان بالغ شد که سهم مهمی در معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد. در همین حال مخابرات نیز با کاهش اندک سود سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ بازگشایی شد که این امر به معامله ۵/۶ میلیون سهم و افت ۲/۱ درصدی قیمت منجر شد.
در نماد مخابرات معامله‌گران در انتظار شفاف شدن برخی از شایعات از جمله واگذاری مالکیت موسسه مهر به شهریار مهستان هستند. در کنار این موضوع، بحث واگذاری سهم مالکیت بنیاد تعاون سپاه در گروه بهمن به موسسه مهر نیز مطرح است. در گروه خودرویی انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی مجموعه سایپا، انتظار برای بازگشایی نمادهای سایپا و سرمایه‌گذاری سایپا را در بازار امروز ایجاد کرده است. در همین حال وضعیت بازگشایی نماد ایران خودرو همچنان مشخص نیست.
در گروه تجهیزات معامله‌گران همچنان شاهد صف فروش سنگین نماد صدرا بودند. با توجه به این صف فروش سنگین احتمال شمول این نماد در ضوابط رفع گره معاملاتی در چند روز آینده ایجاد شده است. مهندسی بالاست نیز روز یکشنبه با صف فروش مواجه بود که جمع‌آوری شد. در ترکیب سهامداران این شرکت یکی از سبدهای سهام دانایان پارس در لیست سهامداران بیش از یک درصدی قرار گرفت. در این گروه بحث در مورد انجام یا عدم‌انجام معامله یک درصدی شرکت مپنا به موضوع قابل توجه معامله‌گران تبدیل شده است. نرخ قابل‌ملاحظه این بلوک که ۴ هزار و ۵۰۰ ریال تعیین شده است از جمله نکات مورد توجه در این معامله است.
در گروه فلزی، ملی مس با افت 10 درصدی قیمت و 136 واحد منفی در شاخص، روز یکشنبه بیشترین فعالیت را به نمایش گذاشت. به‌رغم کاهش پیش‌بینی سود سال آینده این شرکت، انتظار برای رشد سود سال‌جاری و سال آینده این شرکت وجود دارد.
در همین حال فولاد مبارکه نیز همچنان با روند افت قیمت همراه بود که این نماد نیز ۲۱ واحد از شاخص روز یکشنبه کاست. در این نماد تکلیف نزدیک به ۲۶۰ میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش اتخاذ شده برای سهام سه شرکت چادرملو، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات موضوع مورد توجه کارشناسان است. در این گروه بلوک‌های ۵ درصدی فولاد و ۸/۱ درصدی ملی مس که به صورت نقدی عرضه خواهند شد می‌تواند تاثیر مهمی بر روند قیمتی این گروه داشته باشد.
در گروه بانکی بازگشایی نماد بانک سینا روز یکشنبه در شرایطی انجام شد که همچنان صورت‌های مالی این بانک و احتمال افزایش سرمایه آتی آن مورد بحث کارشناسان است.
در گروه پتروشیمی، پتروشیمی خارک شاهد تغییر مدیریتی است و محسن شاهین جانشین محمد حسن رازقیان شد. در این گروه امروز بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری پتروشیمی به روی تابلو خواهد رفت. این معامله برای مجموعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی و سرمایه‌گذاری ساختمان از اهمیت برخوردار است.
در گروه معدنی ذغال‌سنگ طبس سهامداران خود را برای جلسه مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه در پانزدهم اسفند ماه دعوت کرده است. در گروه بانکی معامله‌گران شاهد افت یکپارچه نمادهای این گروه بودند که در این بخش پست بانک با صف فروش سنگین مواجه است که در چند روز گذشته بدون تحرک باقی مانده است. در گروه سیمانی سیمان سپاهان با پیش‌بینی 25 درصد افزایش قیمت فروش سیمان از خرداد ماه اقدام به پیش‌بینی سود کرده است. در گروه سیمانی برخی از مفروضات در پیش‌بینی سود شرکت‌ها در روزهای اخیر از جمله پیش‌بینی افزایش فروش، افزایش قیمت و تغییر سوخت شرکت‌ها سبب شده است کارشناسان نتوانند برداشت مشخصی از روند سال آینده این شرکت‌ها داشته باشند. در مجموع بازار یکشنبه بازاری ضعیف و به دلیل توقف و بازگشایی شمار قابل‌ملاحظه‌ای از نمادها به دور از یک نظم قابل توجه بود که در نهایت به افت شاخص منجر شد. ارزش معاملات بورس نیز به 2/36 میلیارد تومان رسید (بدون لحاظ معاملات فرابورس) که 8/13 درصد این معاملات را نماد ملی مس تشکیل داد. از مجموع 184 نمادی که به روی تابلو رفتند، 141 نماد با افت قیمت و 41 نماد با رشد ارزش معامله شدند.