کتاب «تئوری حسابداری مالی» تالیف ویلیام آر. اسکات یکی از معتبرترین منابع درسی است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اروپا تدریس می‌شود.

محسن مام‌بیگی، عضو هیات‌ علمی دانشگاه آزاد و مترجم این کتاب در مقدمه کتاب گفته است: چند سال پیش به علت کمبود منابع درسی درباره تئوری‌ حسابداری مالی و کیفیت بالای کتاب «اسکات» تصمیم به ترجمه این کتاب گرفتم.


کتاب شامل ۱۳ فصل است که در سال ۱۳۸۰ ترجمه کل آن را به پایان رساندم، هر چند به علت مسائل انتشاراتی و اداری، کتاب در سه مجلد جداگانه به چاپ رسید. شش فصل نخست کتاب در سال ۱۳۸۲ از سوی «موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه‌ریزی» چهار فصل بعدی در سال ۱۳۸۶ از سوی یک موسسه انتشاراتی دیگر و سرفصل آخر در سال ۱۳۸۹ از سوی «انتشارات کیومرث» منتشر شد.


در فصل نخست ساختار و چارچوب کتاب تشریح شده است. در فصل ۲ حسابداری در شرایط ایده‌آل مبتنی‌بر ارزش فعلی و مشکلات استفاده از مفاهیم ارزشی فعلی در شرایط غیر ایده‌آل مورد بحث قرار گرفته است. در فصل ۳ فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران، تئوری سبد سرمایه‌گذاری، مفهوم سودمندی تصمیمات و چارچوب مفهومی هیات تعیین استانداردهای حسابداری عالی مورد توجه قرار گرفته و به دنبال آن در فصل ۴ تئوری بازار کارآیی اوراق بهادار و تاثیر آن بر تهیه گزارشات مالی بررسی شده است. در فصل ۵ پرسپکتیو اطلاعاتی بر مفهوم سودمندی تصمیمات تشریح شده و واکنش‌های بازار اوراق بهادار نسبت به اطلاعات حسابداری تحلیل و مشخص شده که اینگونه واکنش‌ها موید نکات بحث شده در تئوری تصمیم‌گیری و تئوری بازار سرمایه است.

در فصل 6 این پرسش مطرح می‌شود که آیا می‌توان با استفاده بیشتری از سیستم گزارشگری سنجشی، سودمندی تصمیمات را افزایش داد. در این فصل تئوری «اولسون» و سایر عواملی که استفاده بیشتر از ارزش‌های جاری را در تهیه صورت‌های مالی توجیه می‌کنند بررسی شده است. در فصل 7 با عنوان «نتایج اقتصادی» اهمیت گزارشگری مالی از نظر مدیران و سایر دسته‌های ذی‌نفع بررسی شده است. در فصل 8 با عنوان «تئوری حسابداری مثبت» علل این توجهات واقعیت‌ها تحلیل شده، بحث قراردادهای کارآمد مطرح شده و پژوهش‌های جدیدی که درباره تئوری حسابداری مثبت انجام گرفته بررسی شده است.
در فصل ۹ تئوری بازی و تئوری نمایندگی تشریح شده است و علل آنکه منظور کردن متغیرهای مالی در عقد قراردادها می‌تواند در تطبیق منافع مدیر و سهامدار و حمایت از منافع وام‌دهندگان سودمند باشد، بررسی شده است. در فصل ۱۰ نظام پرداخت به مدیران بررسی شده و تاثیر منظور کردن متغیرهای مالی در عقد قراردادها بیشتر بررسی شده است. در فصل ۱۱ با عنوان «مدیریت عایداتی» شمول متغیرهای مالی در عقد قراردادهای کارآمد دنبال شده و به این نتیجه برسیم که بهترین سیستم گزارشگری عالی با هدف تطبیق منافع مدیر با منافع سهامداران الزاما بهترین تصمیم اطلاعات‌رسانی به سرمایه‌گذاران نیست. با توجه به آنکه در گزارشات عالی تنها یک سود خالص گزارش می‌شود، نیاز به تدوین استانداردها به شدت احساس می‌شود. استانداردها مقرراتی هستند که هدف آنها مصالحه بین منافع متضاد مدیران و سرمایه‌گذاران در فرآیند تهیه گزارش‌های عالی هستند. در فصل ۱۲ با عنوان، «تعیین استانداردها: ملاحظات نظری» نظرات موافق و مخالف درباره مقررات منعکس شده است. در فصل ۱۳ با عنوان، «تعیین استانداردها: ملاحظات سیاسی» دو تئوری مقررات معرفی می‌شود و نحوه طراحی ساختار هیات‌های تعیین استانداردها با هدف مصالحه بین منافع متضاد مدیران و سرمایه‌گذاران که از الزامات اجرای موفقیت‌آمیز استانداردها است، ارزیابی می‌شود.