رییس‌کل بیمه مرکزی ایران گفت: تعدادی از شرکت‌های بیمه ماموریت یافتند که در کشورهای منطقه کارکردهایی در بخش بیمه اعم از ایجاد شعبه یا نمایندگی داشته باشند تا از این طریق نقش بین‌المللی خود را در صنعت بیمه بیش از گذشته ایفا کنند. جواد فرشباف ماهریان در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به اصل مشارکت با خارجی‌ها و بین‌المللی شدن صنعت بیمه کشور گفت: رییس شورای‌عالی صنعت بیمه کشور با بیان اینکه در گذشته شعب بیمه‌های ایرانی در خارج از کشور به صورت انفعالی عمل می‌کردند، زیرا نقش یا ماهیت بین‌المللی نداشتند، تصریح کرد: در گذشته شرکت‌های بیمه پذیرنده اتکایی از خارج بودند در حالی که هم‌اکنون می‌توانیم به نوعی توانایی ارائه صدور بیمه نامه‌های پوشش اتکایی به خارج هم داشته باشیم.

وی در مورد حضور بیمه‌های خارجی در کشور گفت: پیش از این قانونی برای حضور بیمه‌های خارجی در کشور وجود نداشت و اگر گروهی یا شرکتی برای حضور در ایران تقاضایی را مطرح می‌کرد، امکان پذیرش وجود نداشت، اما در حال حاضر بستر لازم فراهم شده است.

رییس‌کل بیمه مرکزی ایران ادامه داد: بیمه مرکزی سعی کرده است که از طریق نشریات بین‌المللی اطلاعات لازم را در اختیار شرکت‌های بیمه سایر کشورها در مورد نحوه حضور، شرایط احداث، تاسیس و غیره را قرار دهد و این کار بیش از ۶ ماه است که اجرایی شده است.

فرشباف ماهریان از انجام مکاتباتی با سفارتخانه‌های کشور و اعلام نحوه حضور و تاسیس شرکت‌های بیمه خارجی در کشور خبرداد و افزود: از این طریق نیز می‌توانیم اطلاع‌رسانی‌های لازم برای حضور شرکت‌های بیمه خارجی در کشور داشته باشیم.

وی اظهارامیدواری کرد که با فراهم شدن بستر لازم، شرایط برای درخواست تاسیس بیمه‌های خارجی در کشورمهیا شود، هرچند موضوع تحریم تاحدودی این کار را در شرایط زمانی فعلی محدود می‌کند. این مقام مسوول در صنعت بیمه کشور با اشاره به اینکه طی ۶ ماه ابتدای امسال توانستیم ۸۶ درصد از اتکایی‌های کشورمان را در داخل نگهداری کنیم، عنوان کرد: افزایش ظرفیت اتکایی کشور بر اساس ابلاغیه و ۱۰ دستور رییس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت، بر این اساس تصمیم گرفته شد که مدیریتی اعمال شود که اکثر اتکایی‌ها با بالابردن ظرفیت در درون کشور انجام شود.