لایحه «اساسنامه شرکت بیمه اتکایی اکو» با هدف افزایش رشد ظرفیت‌های پذیرش خطر و سهم نگهداری بیمه اتکایی و حمایت از توسعه اقتصادی در منطقه از سوی رییس‌جمهور تقدیم مجلس شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، لایحه «اساسنامه شرکت بیمه اتکایی اکو» بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی که به تصویب هیات وزیران رسیده است، از سوی رییس‌جمهور برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. براساس این لایحه، شرکت بیمه اتکایی اکو موظف است به عنوان بیمه‌گر اتکایی حرفه‌ای بین‌المللی براساس شرایط بازار آزاد بدون هر‌گونه مداخله دولت و قبول بیمه اتکایی اجباری از بازارهای بیمه داخل و خارج از منطقه و واگذاری مجدد مازاد سهم خالص نگهداری با اولویت دادن به بازراهای بیمه منطقه و سرمایه‌گذاری بخش عمده وجود شرکت در داخل منطقه، مشروط بر اینکه این سرمایه‌گذاری‌ها با الزامات فنون سرمایه‌گذاری مناسب منطبق باشد، فعالیت کند. همچنین مقر شرکت (‌که از این پس به عنوان مقر نامیده می‌شود) در کراچی پاکستان خواهد بود. شرکت می‌تواند ابتدا دفاتر ارتباطی در ایران و ترکیه سپس در سایر کشورها بر‌اساس تصمیم هیات مدیره دایر کند.

ساختار سازمانی: بر‌اساس این لایحه، مجامع عمومی متشکل از یک نماینده منصوب از طرف هر سهامدار است که دارای یک حق رای برای هر سهم است. هر نماینده می‌تواند از طرف سهامداری که منصوب شده است، رای بدهد. هر سهامدار می‌تواند با آگاه کردن رییس به صورت کتبی حق رای خود ‌در هر یک از جلسات مجمع عمومی را به یکی دیگر از نمایندگان سهامداران تفویض کند.

هیات مدیره : همچنین هیات مدیره متشکل از شش عضو خواهد بود که توسط وزارت بازرگانی دولت پاکستان، از طریق شرکت بیمه اتکایی (با مسوولیت محدود) پاکستان، بیمه مرکزی ایران و بانک زراعت ترکیه، هر یک دو عضو منصوب می‌شوند. اعضای هیات مدیره باید از تشخیص و صلاحیت‌ها در سطح بالا در زمینه بیمه، بیمه اتکایی، اقتصاد، امور مالی، مدیریت، حقوق، بانکداری و تجارت با حداقل ده سال تجربه کاری برخوردار باشند.

حسابرسان مستقل: بر این اساس، مجمع عمومی بنا بر توصیه‌های هیات مدیره، حسابرسان مستقل واجد شرایط از شرکت‌های حسابرسی معتبر شناخته شده بین‌المللی، ثبت شده در منطقه اکو را تعیین خواهد کرد. حسابرسان برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند که این مدت قابل تمدید است.

مدیر‌عامل: بر‌اساس این لایحه، مدیر‌عامل توسط هیات‌مدیره منصوب می‌شود. مدیر‌عامل فردی متشخص و دارای صلاحیت در زمینه امور بیمه اتکایی با حداقل ۱۵ سال تجربه خواهد بود. دوره تصدی وی چهار سال است و حداکثر برای دو دوره متوالی می‌تواند انتخاب شود. مدیر‌عامل، عضو هیات مدیره نیست، ولی در جلسات هیات مدیره و مجمع عمومی بدون داشتن حق رای شرکت می‌کند.