قدرت بازرگانی بارسلونا و رئال مادرید «لالیگا»ی اسپانیا را به صدر جدول لیگ‌های اروپایی به لحاظ بازاریابی و بازرگانی رساند. به گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز، مطالعاتی که در زمینه تبلیغات در فوتبال اروپا شده نشان می‌دهد در فصل ۱۰-۲۰۰۹ لالیگای اسپانیا به لحاظ درآمد ۱۹۰ میلیون یورویی از محل تبلیغات بازرگانی توانست «بارکلی» لیگ برتر انگلیس را کنار بزند.

البته بیش از ۸۰ درصد از این درآمد را دو باشگاه بزرگ اسپانیا‌، بارسلونا و رئال مادرید تولید کرده‌اند حال آنکه سهم باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس در تولید درآمد ۱۶۸ میلیونی از محل تبلیغات بازرگانی تقریبا یکسان است.

این مطالعه نشان می‌دهد که گردش مالی باشگاه‌های پنج لیگ بزرگ اروپا در فصل۱۰-۲۰۰۹ در حدود ۶۳۱ میلیون یورو بوده که شش درصد بیش از سال ۲۰۰۸ است.

بوندس لیگای آلمان به لحاظ درآمد بازرگانی با ۱۳۰ میلیون یورو در رده سوم است و سری آ ایتالیا با ۷۷ میلیون یورو و لیگ یک فرانسه با ۶۷ میلیون یورو در رده‌های بعدی قرار دارند.

مهم‌ترین منبع درآمد باشگاه‌های اروپایی از محل تبلیغات بازرگانی روی پیراهن تیم‌ها است. تیم‌های اروپایی در فصل ۱۰-۲۰۰۹ از این محل ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو درآمد کسب کرده‌اند.

دکتر پیتر رولمان گفت: تحولات مهمتر در زمینه تبلیغات بازرگانی در فوتبال اروپا در راه است. هنوز لیگ‌های تازه تاسیسی در اروپا هستند که مراحل اولیه را رشد خود را طی می‌کنند و به تدریج هویت خاص خود را پیدا می‌کنند و شاخه مدیریت بازرگانی آنها قوی‌تر خواهد شد.