افزایش سهم صنعت خودرو در بودجه سال 2011 هند

مونا رجبی مشهدی

دولت هند در هفته آینده میلادی بودجه سال مالی ۲۰۱۱ میلادی را تصویب می‌کند و اجرای آن از انتهای ماه مارس آغاز می‌شود. طبق گزارش‌های موجود به دلیل درآمد زیاد صنعت خودروسازی برای اقتصاد هند و نقشی که در نزدیک کردن روابط اقتصادی این کشور با اروپا دارد، در بودجه سال مالی ۲۰۱۱ میلادی سهم صنعت خودروسازی ۲۰ درصد رشد کرده است. رشد سهم صنعت خودروسازی در بودجه سال ۲۰۱۱ میلادی به این معناست که دولت بودجه بیشتری برای پروژه‌های خودروسازی در نظر گرفته است تا بتواند میلیاردها دلار از سرمایه‌های خارجی را در این صنعت جذب نماید.

صنعت خودروسازی دولتی بیش از ۶۰ درصد از کل صنعت خودروسازی در این کشور را به خود اختصاص داده است ولی با توجه به توسعه اقتصادی در هند و تلاش دولت برای غیر دولتی کردن صنایع مختلف انتظار می‌رود ظرف پنج سال آینده ۱۰ درصد از صنعت خودروسازی دولتی به بخش خصوصی واگذار شود.

البته ورود شرکت‌های خودروسازی اروپایی و آمریکایی به بازار کشور هند نیز از جمله طرح‌های دیگری است که برای توسعه صنعت خودروسازی در این کشور به اجرا درخواهد آمد. کایل اکورلا یکی از تحلیل‌گران صنعت خودروسازی در این مورد می‌گوید: قراردادهای مشارکتی هند با کشورهای اروپایی الگویی از قرار دادهای چین است به این معنا که اروپایی‌ها ضمن وارد کردن سرمایه به بازار هند موظف هستند تا بخشی از تکنولوژی تولید خودرو را هم به این بازار وارد کنند و نحوه کار با آن تکنولوژی را به تکنسین‌های هندی آموزش دهند.

قرار است بخشی از این بودجه صرف توسعه صنعت خودرو در کشور شود و بخش دیگر آن برای انعقاد قراردادهای مشارکتی بین شرکت‌های خودروسازی هندی با شرکت‌های اروپایی سرمایه‌گذاری شود. از طرف دیگر در طرح‌های اقتصادی سال ۲۰۱۱ میلادی اعلام شده است که تعرفه واردات خودرو به کشور هند از ۱۱۰ درصد به کمتر از ۶۰ درصد تنزل پیدا کرده است. کاهش ۵۰ درصدی تعرفه واردات خودرو به دنبال تلاش‌های پیگیر اتحادیه اروپا به منظور افزایش سهم خودروهای اروپایی در بازار کشور هند محقق شد. شرکت‌های خودروسازی اروپایی از دوسال قبل تلاش کردند با اصلاح قوانین تجاری در کشور هند زمینه را برای افزایش صادرات محصولات صنعتی به خصوص خودروبه این کشور پهناور آسیایی و اقتصاد آینده دنیا را فراهم آورند و سهم خود را در بازار هند افزایش دهند.

در سال ۲۰۰۶ میلادی سهم شرکت‌های خودروسازی اروپایی در بازار هند برابر با ۴ درصد بوده است، ولی هم اکنون سهم این شرکتها در بازار داخلی هند به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است که این موفقیت بزرگی برای اروپا محسوب می‌شود.

الن کایل یکی از کارشناسان توسعه بازار شرکت بی‌ام‌و در هند می‌گوید: جمعیت زیاد هند و نرخ بالای رشد اقتصادی در این کشور سبب شد تا توجه تمام صنعتگران به این بازار جلب شود. حال کمتر شرکت صنعتی را می‌توان یافت که کارخانه ای در هند نداشته باشد یا اینکه درصدد ورود به بازار هند نباشد.

ماهش وار یکی از تحلیل گران بازار خودرو در کشور هند در این مورد می‌گوید: اقتصاد هند با سرعت زیادی در حال رشد است و قوانین تازه‌ای برای جذب سرمایه‌های خارجی در این کشور تصویب شده است.

این قوانین سبب شد تا شرکت‌های مطرحی همچون بی‌ام‌و، مرسدس بنز و حتی audi کارخانه‌هایی در هند احداث کنند یا اینکه سهم صادراتی خود را به هند افزایش دهند. این کار استاندارد صنعت خودرو را در هند رشد داد و موجب شد خودروهای بی کیفیت قدیمی دیگر طرفدار نداشته باشد.

مطالعات نشان می‌دهد طی پنج سال گذشته بازار خودرو در کشور هند رشد زیادی را تجربه کرده است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور بازار هند در زمره پر رونق‌ترین بازارها شود. به همین دلیل شمار زیادی از شرکت‌های خودروسازی اروپایی اقدام به افزایش سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند و حتی مدل‌هایی برای مصرف‌کنندگان این بازار طراحی کرده‌اند.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت خودروسازی بی‌ام‌و آلمان اشاره کرد که در نظر دارد اولین خودروی خود که متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان اروپایی طراحی شده است را به این بازار عرضه کند.

شرکت خودروسازی هوندا از این فرصت برای صادرات خودروهای سبز به هند استفاده می‌کند. سخنگوی این شرکت می‌گوید: عرضه خودروهای هیبریدی و کم مصرف به بازار هند که تقاضای خودرو در آن بسیار زیاد است و جمعیت زیادی دارد می‌تواند گام بلندی در جهت کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای در دنیا باشد. شرکت خودروسازی تویوتا هم اعلام کرده است که در سال جاری میلادی تولید خودروی هیبریدی پیروس را در بازار هند ۳ برابر می‌کند. در سال گذشته میلادی یک هزار دستگاه خودروی پیروس برای بازار هند تولید شده بود، ولی در سال جاری میلادی تولید این مدل خودرو برای بازار هند به ۳ هزار دستگاه می‌رسد. خودروهای پیروس تولید شده برای بازار هند سایزی کوچکتر از خودروهای دیگر تولید تویوتا دارد زیرا در این بازار تقاضا برای خودروهای کوچک بیشتر از خودروهای بزرگ است.

بازار خودروی هند در سال گذشته میلادی بیش از ۱۰ درصد رشد کرد و پیش‌بینی می‌شود تا ده سال آینده بازار خودروی این کشور یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های خودرو در دنیا باشد. کارشناسان بر این باورند که بازار خودروی هند در همان مسیری گام بر می‌دارد که بازار خودروی چین در ابتدای قرن جاری حرکت کرده بود و آینده آن وضعیتی شبیه صنعت خودروسازی کشور چین خواهد داشت. بازاری توسعه یافته و در حال رشد که هم‌اکنون بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا لقب گرفته است.