این ارزان‌های معیوب

بازار دیجیتال- بازار کامپیوتر طی روزهای اخیر با افزایش تقاضا برای محصولاتی نظیر، هارددیسک‌های اکسترنال، کیف لپ‌تاپ و هارد، حافظه‌های فلش و تجهیزات فانتزی مواجه شده است. در بازار کالاهای دیجیتالی نیز انواع mp۳ و mp۴ player ، دوربین عکاسی با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند.

به گفته فعالان بازار، طی مدت اخیر تقاضا برای کنسول‌های بازی و نرم‌افزارهای سرگرمی نیز در حد قابل توجهی افزایش یافته است.

در حوزه لپ‌تاپ هم با توجه به برگزاری جشنواره‌های نوروزی که از سوی برخی از شرکت‌ها نظیر زیگورات، ایران رهجو و... صورت گرفته است، بازار حال و هوای دیگری به خود گرفته است و تقاضا تا حدودی نسبت به قبل افزایش یافته است.

اما این افزایش تقاضا در مورد لپ‌تاپ، بیشتر مربوط به نمونه‌های ارزان قیمت بوده است.

به گفته فعالان بازار، معمولا در یک ماه پایانی سال، تقاضا برای برخی از کالاها افزایش می‌یابد. علت هم این است که با توجه به رشد تعداد کاربران کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ می‌توان از گروه کالاهای کامپیوتری هدایای مناسبی به مناسبت سال نو تهیه کرد.

احمد مولائی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این مورد می‌گوید: معمولا در روزهای پایانی سال تخفیف‌های بیشتری به خریداران داده می‌شود و به همین دلیل اکثر افرادی که قصد دارند کامپیوتر خود را ارتقا دهند در این روزها به بازار مراجعه می‌کنند.وی با اشاره به این موضوع که تقاضا برای لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت و به ویژه مینی لپ‌تاپ‌ها در این ایام افزایش یافته است، گفت: میزان تقاضا نسبت به یک ماه گذشته در حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که گروهی از فعالان بازار معتقدند، با وجود برگزاری جشنواره‌هایی تحت عنوان جشنواره زمستانه و نوروزی، بازار روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند و به همین دلیل فعالان بازار ناچارند قیمت‌ها را کاهش دهند.

به گفته وی، طی چند هفته اخیر قیمت کالاهای مختلف و به ویژه لپ‌تاپ در حدود ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش یافته است.

اما سامان چگینی، یکی دیگر از فعالان بازار در این مورد می‌گوید: با توجه به این موضوع که موجودی کالاهایی نظیر لپ‌تاپ در بازار کاهش یافته است، خبری از کاهش قیمت در بازار نیست. به گفته وی، برخی از فروشندگان کالاهای خود را به بهانه بستن حساب‌هایشان ارزان‌تر از عرف بازار به فروش می‌رسانند که این موضوع باعث به هم خوردن تعادل قیمت‌ها در بازار شده است.

به گفته وی، کاهش خودسرانه قیمت‌ها از جانب برخی از فعالان بازار باعث شده است بازار دچار پدیده چنددستگی قیمت شود.

محمد نوروزی، یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید: معمولا در مراکز خرید و فروشی نه‌چندان معروف، برخی از فروشندگان کالاهای بدون گارانتی خود را با گارانتی‌های متفرقه با قیمت کمتر از عرف بازار به فروش می‌رسانند. به عبارتی آنها از فرصت استفاده کرده و برای خالی کردن انبارهای خود آتش به مالشان زده‌اند. البته ضرری هم متوجه آنها نمی‌شود؛ چرا که اکثر این کالاها با قیمتی کمتر از آنچه در حال حاضر با تخفیف به فروش می‌رسند به دست فروشنده رسیده‌اند.

یکی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گوید: در این ایام فروش کالاهای مرجوعی، قاچاقی و بدون گارانتی افزایش یافته است؛ چرا که برخی از فعالان بازار این کالاها را با قیمتی حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان ارزان‌تر از سایر نقاط به فروش می‌رسانند و به خریدار اعلام می‌کنند این کالاها در حراج قرار گرفته‌اند و علت ارزان تر بودن آنها نسبت به سایر مراکز حراجی بودن آنها است. در حالی‌که این کالاها یا مرجوعی هستند یا اینکه تعمیری هستند که با نام آکبند به بازار عرضه شده‌اند. وی به خریداران توصیه کرد کالاهای مورد نظر را با گارانتی معتبر و از مراکز خرید و فروش معتبر و شناخته شده خریداری کنند.