فشار تورم مواد غذایی بر دوش کم‌درآمدهای آسیایی

شادی آذری- افزایش قیمت مواد غذایی در هندوستان بسیاری از خانوارهای هندی را مجبور کرده است که از مصرف گوشت و سبزیجات خود بکاهند. در اندونزی افزایش قیمت غذا، رییس‌جمهوری این کشور را واداشت از مردم بخواهد که خودشان فلفل قرمز تند مصرفی خود را بکارند. و در چین، صاحبان رستوران‌ها تحت فشار قیمت‌ها قرار گرفته‌اند. با افزایش قیمت جهانی مواد غذایی تورم در قاره آسیا رو به رشد گذاشته است؛ وضعیتی که بحران جهانی غذا در سال ۲۰۰۸ را تداعی می‌کند. در شرایطی که مردم آمریکا و سایر کشورهای ثروتمند غربی اثرات افزایش قیمت مواد غذایی را چندان احساس نمی‌کنند، به‌دست آوردن غذای کافی برای سیر کردن شکم، برای ده‌ها میلیون نفر از آسیایی‌ها به چالشی بزرگ تبدیل شده است. خانواده‌های فقیر آسیایی بیش از نیمی از کل درآمد خود را صرف غذای خود می‌کنند و فشار زیادی را از این بابت متحمل می‌شوند.

دولت‌ها، نگران از بروز نا آرامی در سطح کشورهایشان، در تلاشند جلوی تسری تورم قیمت مواد غذایی را به سایر بخش‌های اقتصادشان بگیرند.

بانک جهانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی پس از آنکه در سال گذشته میلادی در مجموع ۲۹ درصد افزایش یافت، اکنون به «سطح خطرناک» رسیده است. برآورد بانک جهانی این است که از ماه ژوئن گذشته تا کنون، افزایش قیمت ذرت، گندم و روغن ۴۴ میلیون نفر را به فقر مطلق کشانده است.

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان

ملل متحد، (فائو)، اعلام کرد قیمت مواد غذایی به رکورد تاریخی رسیده است؛ اما برداشت اخیر محصولات کشاورزی احتمال تکرار وضعیت اضطراری برای غذا را که در سال ۲۰۰۸ به‌وجود آمده بود، دور از ذهن کرده است. در ماه ژانویه نرخ تورم اندونزی به ۷ درصد و نرخ تورم هندوستان به ۲/۸ درصد رسید. در هندوستان قیمت سبزیجات تا دو سوم جهش یافت.

در چین نیز نرخ تورم به رکورد ۲۸ ماهه نزدیک شد چون قیمت مواد غذایی تا بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت. در اندونزی قیمت فلفل تند قرمز که جزو اصلی مواد غذایی این مردم است، طی ماه‌های اخیر ۱۰ برابر شده است. اگرچه دلایل افزایش قیمت مواد غذایی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اما یک دلیل مشترک در همه کشورها، تغییرات اخیر در شرایط جوی کره زمین است.