فولاد و معامله طلایی

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام هفته گذشته شاهد نوسان قابل‌ملاحظه‌ای بود که پس از افت ابتدای هفته، از روز سه شنبه بازار چرخش روند خود را شروع کرد تا روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاخص بتواند خود را پیدا کند. معامله‌گران در بازار سهام در حال حاضر پس از انتشار بخش عمده گزارش‌های پیش‌بینی سود سال ۹۰ شرکت‌های دارای سال‌مالی منتهی به پایان اسفند، شاهد تعادل نسبی در بازار و تاثیرپذیری بازارها از خبرهای منتشره هستند. از دیدگاه کارشناسان هر چند که بازار اسفندماه به دلیل نیاز مالی فعالان بازار، شرایط ضعیفی را تجربه می‌کند، اما انتشار خبرهای مثبت به ویژه کاهش سود بانکی می‌تواند بر بازار تاثیر مثبت داشته باشد. در حالی که شورای پول و اعتبار روز سه‌شنبه تشکیل جلسه نداد، نگاه‌ها به سوی جلسه این هفته شورای پول و اعتبار است، امری که می‌تواند تکلیف گروه بانکی و به صورت غیر‌مستقیم بخش عمده‌ای از بازار را مشخص کند. دکتر بهمنی در مورد جلسه هفته آینده شورای پول و اعتبار خاطر نشان کرد: جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار به دلیل ماموریتی که برای بنده پیش آمد، لغو و به هفته آینده موکول شد.

به گفته رییس و سخنگوی شورای پول و اعتبار، قرار است در جلسه اصلی هفته آینده این شورا، بررسی‌های نهایی برای تعیین نرخ سود بانکی سال ۹۰ آغاز شود.

وی در مورد حداکثر زمان تعیین و اعلام نرخ سود بانکی سال آینده، افزود: بانک مرکزی طبق روال سال‌های قبل پیش از پایان سال، نرخ سود را تعیین و اعلام می‌کند. نرخ سود نهایی که پیش از پایان سال اعلام خواهد شد از ابتدای سال ۹۰ به اجرا درمی‌آید، ولی تا زمانی که این نرخ اعلام نشده دستورالعمل قبلی به قوت خود باقی می‌ماند.

بهمنی در پاسخ به این پرسش که احتمال ثبات نرخ سود ۱۲ درصدی برای سال آینده چه قدر است؟ اعلام کرد: این نرخ تغییر می‌کند، ولی اینکه تغییرات به چه نحو خواهد بود را بعدا اعلام می‌کنم.

معامله‌گران همچنین در تحولات سیاسی شاهد ادامه تحولات سیاسی و بحران در سطح کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه هستند که این امر سبب شده تا مساله پرونده هسته‌ای کشورمان از دید کشورهای درگیر خارج شود. در این شرایط سکوت قابل‌ملاحظه‌ای بر مساله پرونده هسته‌ای کشورمان حاکم شده است و سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه آلمان به تهران می‌تواند به کاهش تنش‌ها منجر شود.

در حوزه اقتصادی، کارشناسان شاهد ادامه مباحث در مورد لایحه بودجه سال آینده کشور هستند. در کنار بحث رسیدگی یا عدم‌رسیدگی مجلس در سال‌جاری به لایحه بودجه، ارقام مندرج در لایحه سال آینده به ویژه موضوع طرح تحول از اهمیت برخوردار است. در این شرایط وضعیت وزارت نیرو در تعیین نرخ برق مصرفی صنایع و اعلام استیضاح وزیر نیرو از اهمیت برخوردار است. وزیر نیرو در آستانه استیضاح خاطرنشان کرده است: طبق روالی که انجام داده‌ بودیم هیچ اشتباهی در قبوض برق صنایع صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که عضو هیات‌‌مدیره انجمن مدیران صنایع گفته است با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها مبلغ گاز و برق برخی واحدهای صنعتی اشتباه محاسبه شده بود که پس از اعتراض آنها، شرکت‌های مربوطه این قبض‌ها را اصلاح کردند، تاکید کرد: به هر حال برخی از صنایع زمانی که هدفمندی‌ یارانه‌ها اجرا شد و آنها قبض برق خود و آن عددها را دیدند، رفتند راهکارهایی را ببینند که چگونه می‌توانند این مبلغ را کم کنند.

یکی از آن راهکارها کاهش قدرت «دیماند» (قدرت درخواستی) بود که برخی صنایع مراجعه کردند و کاهش قدرت را انجام دادند و یک پیشنهاد هم وزارت صنایع آورد که اگر صنایع خودشان پذیرفتند که متوسط قیمت برق ۴۳ تومان را بپردازند، شما یک تعرفه جدید هم اضافه کنید که بحث قدرت دیماند در آن مطرح نباشد. ما آن را هم پذیرفتیم، اضافه کردیم و ابلاغ کردیم.

نامجو در پاسخ به این سوال که قرار بود لیست صنایع مشخص شود تا ۵۰ درصد مبلغ بهای برق به صنایع وام پرداخت شود، آیا این لیست نهایی شد؟ گفت: قرار بود وزارت صنایع لیست خود را به ما بدهد، ما براساس آن لیست ببینیم مصرف برق صنایع چقدر شده و آن را به وزارت صنایع اعلام کنیم و وزارت صنایع ۵۰ درصد آن مبلغ را به وزارت نیرو پرداخت کند تا ما بتوانیم در قبض برق آنها اعمال

حساب کنیم.

در بازارهای جهانی نیز معامله‌گران شاهد افزایش بهای نفت به دلیل بحران لیبی بودند که این امر دور نمای رشد اقتصادی جهانی را با ابهام مواجه کرده است. در این فضا بهای فلزات رو به کاهش گذاشته است؛ بهای مس در حد ۹ هزار و ۴۴۹ دلار در هر تن، آلومینیوم در حد ۲ هزار و ۴۹۱ دلار و روی و سرب نیز در حد ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ دلار رقم خورده است. بهای بیلت فولادی نیز در حد ۵۴۳ دلار رقم خورده است.

در کنار بحث اقتصادی و لایحه بودجه، بازار سرمایه در درون خود نیز با تحولاتی روبه‌رو است. در مهم‌ترین موضوع بحث عرضه اولیه دو شرکت کوچک فولاد آلیاژی یزد و روان فن‌آور مطرح است. فولاد آلیاژی یزد با سهمیه ۶ هزار و ۴۰۰ سهام و روان فرآور با سهمیه هر شرکت کارگزاری ۱۵ هزار سهم، عرضه‌هایی هستند که می‌تواند بازار را با مشکل مواجه کند، به ویژه آنکه بازار به تازگی از مساله سهام کوچکی نظیر پست بانک و بالاست خارج شده است و این عرضه‌ها بازار را می‌تواند دوباره با مشکلی مواجه سازد. در این شرایط برخی کارشناسان بازار خواستار عرضه اولیه این سهام با محدودیت خرید از سوی معامله‌گران برای مدت طولانی تر از روز اول هستند تا مانع از حرکت‌های سفته‌بازانه در این نمادهای کوچک شود. در همین حال افزایش عرضه‌های اولیه می‌تواند به کاهش گرایش به عرضه‌های اولیه منجر شود.

در کنار بحث عرضه‌های اولیه، بازار سرمایه با بن بستی به لحاظ توسعه شبکه کارگزاری نیز مواجه است. در شرایطی که شمار قابل‌ملاحظه‌ای از بانک‌ها و بیمه‌های تازه در ماه‌های اخیر مجوز فعالیت گرفته‌اند عملا هیچ شرکت کارگزاری تازه‌ای، تاسیس نشده است. در این شرایط از دیدگاه کارشناسان نهادهای نظارتی نظیر بانک مرکزی و بیمه مرکزی، سیاست ایجاد رقابت در بخش‌های تابعه خود را در پیش گرفته و در حال حاضر تنها در بازار سرمایه «بازار سیاه مجوز» کارگزاری و نرخ‌های نجومی برای این مجوز ایجاد شده است. این امر در شرایطی است که عدم‌توسعه شبکه کارگزاری و بی‌توجهی به تقویت رقابت در شبکه کارگزاری تنها به افزایش نارضایتی سرمایه‌گذاران منجر خواهد شد.

در همین حال عدم‌برخورداری بانک‌ها و نهادهای مالی از شانس ایجاد شرکت‌های کارگزاری، مانع از تزریق نقدینگی از سوی این نهادها به بازار خواهد شد. به این ترتیب محدودیت‌های موجود در نقل و انتقال سهام و عدم‌تشکیل شرکت‌های کارگزاری سهامی عام تنها عدم‌توسعه بازار سرمایه را در مقایسه با نهادها و بازارهای دیگر نظیر بانک‌ها، بیمه و صرافی‌ها نشان می‌دهد.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شرایط متعادلی را در آغاز معاملات تجربه کردند، تشکیل صف خرید سنگین برای سرمایه‌گذاری سایپا و حرکت قیمتی فولاد مبارکه باعث بهبود بازار شد.

روز چهارشنبه همزمان با معاملات بازار، نتایج مزایده فروش فولاد هرمزگان اعلام شد که با کنار رفتن دو گروه غیر‌متخصص، رقابت میان گروه گل گهر و فولاد مبارکه به برد مبارکه منجر شد تا مبارکه نخستین گام را برای تبدیل شدن به یک غول منطقه‌ای فولاد‌سازی با موفقیت بردارد. مبارکه از شش ماه پیش با ارسال گندله به فولاد هرمزگان از این واحد به صورت کارمزدی برای تولید نزدیک به ۳۰۰ هزار تن فولاد اسفنجی استفاده کرده است. با خرید هرمزگان، مبارکه در کنار تامین نیاز داخلی می‌تواند صادرات قابل‌ملاحظه‌ای را نیز برنامه ریزی کند. در کنار این خرید مبارکه واحد گندله‌سازی معدن عظیم سنگان را نیز در اختیار گرفته است. فولاد هرمزگان در کنار طرح توسعه مبارکه و انتشار خبرهایی در مورد خرید برخی از واحدهای کوچک فولادی سبب خواهد شد فولاد مبارکه بتواند در مقایسه با رقیب منطقه‌ای خود الحدید عربستان، موقعیت بهتری را به‌دست آورد و نقش مهمی در تامین بازار رو به رشد حاشیه خلیج فارس داشته باشد. در این گروه عرضه دو بلوک ۵ درصدی فولاد مبارکه و ۸/۱ درصدی ملی مس این هفته می‌تواند روند تغییرات در گروه فلزی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در این گروه آلومتک شاهد تغییر سهامداران عمده است. این مساله باعث شد مجمع این شرکت با تعویق مواجه شود. در گروه خودرویی، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد تشکیل صف خرید برای سرمایه‌گذاری سایپا بودند. در این شرایط تداوم خرید سهام بانک پارسیان توسط مجموعه سایپا و در همین حال آغاز خرید مجدد سهام سایپا که طی دو روز گذشته انجام شده است، نشان از تداوم رقابت‌ها در مورد مالکیت شرکت‌های خورویی است.

در این گروه نماد ایران خودرو همچنان در انتظار بازگشایی قرار دارد. همچنین زامیاد با تولید ۵۳ هزار و ۷۰۵دستگاه، رکورد سال‌جاری تولید خود را شکسته است. در این گروه رشد درآمدهای ارزی دولت به دلیل افزایش بهای ارز از سخت‌گیری در مورد واردات خودرو کاسته است، به گونه‌ای که تاکنون ۷۴۷ میلیون دلار خودرو وارد کشور شده است. سازمان توسعه تجارت هم اعلام کرده امسال برای واردات خودروهای سبک حدود ۱۱ هزار ثبت سفارش صورت گرفته که ۹۴ درصد کمتر از سال گذشته است.

در نماد مخابرات معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد انتشار خبرهایی در مورد ورود همراه اول به خدمات ارزش افزوده موبایل بودند. به گفته نیکو فر گوشی تلفن همراه WHITE BERRY شرکت ارتباطات سیار، به‌زودی عرضه خواهد شد که سرویس‌های جدید همراه اول برروی آن قابل‌ارائه است.

قائم مقام مدیرعامل همراه اول گفت: همراه اول بزرگ‌ترین اپراتور خاورمیانه بوده و دارای رتبه ۲۴ در بین ۷۰۰ اپراتور در زمینه جذب مشترک محسوب می‌شود؛ کشور ما هم طی سال‌های گذشته جزو بهترین رتبه در بازارهای در حال رشد بوده و در حال حاضر بالای ۶۰ میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد.

در گروه تجهیزات، صدرا امروز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی است. در همین حال پست بانک و گروه صنعتی ملی نیز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی هستند.

در گروه پتروشیمی، عدم‌معامله بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری پتروشیمی سبب تشکیل صف فروش برای این نماد شد.

در گروه انفورماتیک، شرکت خدمات انفورماتیک روز چهارشنبه پس از اعلام سود تلفیقی بیش از ۷ هزار ریالی و سود بیش از ۵ هزار و ۴۰۴ ریالی برای سال آینده بازگشایی شد که با رشد قیمتی همراه شد. این شرکت روز گذشته در اطلاعیه‌ای به شایعات مربوط به فروش سرمایه‌گذاری ایرانیان پاسخ داد. براساس اعلام مدیر مالی خدمات انفورماتیک، این شرکت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای واگذاری سرمایه‌گذاری ایرانیان به شرکت‌های گروه و یا خارج از گروه ندارد. با اعلام این مساله در حال حاضر نگاه‌ها به سوی تقسیم سود سرمایه‌گذاری ایرانیان است. خدمات انفورماتیک در پیش‌بینی سود خود تاکنون سودی از محل سرمایه‌گذاری ایرانیان پیش‌بینی نکرده بود که حال با تحقق سود و بازگشت ذخیره و عدم‌فروش این شرکت، احتمال تعدیل مجدد سود انفورماتیک از محل سود سرمایه‌گذاری ایرانیان وجود دارد.

در گروه سیمانی، سیمان کردستان در اطلاعیه‌ای دریافت ۱۲ میلیارد تومان مابه‌التفاوت نرخ ارز اعتبارات اسنادی گشایش یافته را اعلام کرده است.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار رو به رشدی بود که در آن شاخص کل ۱۰.۸۷ واحد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۷۴۹ واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۱/۵۵ میلیارد تومان رسید که ۴/۱۷ درصد آن را معاملات سرمایه‌گذاری سایپا تشکیل داد. از ۱۹۵ نماد مورد معامله ۱۰۰ نماد با کاهش قیمت و ۹۱ نماد با رشد ارزش معامله شدند.