بسته حمایت از صادرات نیازمند تغییر است

گروه بازرگانی- رییس جدید سازمان توسعه تجارت دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها از حمایت از صادرات غیرنفتی در راستای اجرای قانون یارانه‌ها، تغییرات تعرفه‌ای، تعرفه خودرو در سال آینده و تفویض اختیار برخی امور سازمان توسعه تجارت به بخش خصوصی سخن گفت. حمید صافدل در خصوص اقدامات سازمان توسعه تجارت برای حمایت از صادرات غیرنفتی در بحث هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به اینکه این برنامه ۵ ساله است، تاکید کرد: بسته‌های حمایتی باید مکمل یکدیگر باشند این در حالی است که در بررسی بسته تدوین شده حمایت از صادرات غیرنفتی برخی موازی‌کاری‌ها در بسته مذکور با سایر بسته‌ها دیده شد، از همین رو ستاد هدفمندی یارانه‌ها کلیت موضوع را پذیرفته و تصویب بسته حمایت از صادرات غیرنفتی را منوط به تغییر دانسته است، ضمن اینکه اجرای بسته صنعت اثرات موثری در تجارت خارجی خواهد داشت.

به گفته وی، در آینده بسته‌هایی در حوزه تجارت خارجی به تصویب خواهد رسید که بهبود فضای کسب‌وکار، حذف مجوزهای غیرضروری، اصلاح نحوه ارائه مجوزها و مواردی از این دست را به همراه خواهد داشت. معاون وزیر بازرگانی افزود: در این میان دو ایده مطرح است، اول آنکه کل موارد حمایتی صادرات غیرنفتی در یک بسته دیده شود که همان بسته ابتدایی حمایت از صادرات غیرنفتی است که تغییر می‌یابد، دوم آنکه یک بسته حمایت از صادرات غیرنفتی به طور خاص دیده شود و مواردی نظیر تولید و حمل و نقل در بسته‌های حمایتی مرتبط با مباحث مذکور که از سوی وزارتخانه‌های دیگر تدوین و به تصویب دولت رسیده است، مورد نظر قرار گیرد.

صافدل در ادامه تاکید کرد: در انتظار تصمیم نهایی ستاد هدفمندی یارانه‌ها برای تایید حمایت‌های صادراتی هستیم.

رییس کل سازمان توسعه تجارت در خصوص حمایت از تولید در زمان هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بسته حمایت از صنعت بهبود در بخش تولید را نیز به همراه داشته باشد.

وی به هدف‌گذاری ۳۱ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی برای سال آینده اشاره کرد و گفت: امیدواریم با بهبود عملکردها به هدف‌گذاری موردنظر برسیم.

معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حذف صادرکنندگان شبه دولتی برای پرداخت جوایز صادراتی اظهار داشت: براساس دستورالعمل هیات وزیران از ۴ سال قبل هرگونه پرداخت جوایز صادراتی به شبه دولتی‌ها ممنوع شده است و پرداخت هرگونه جوایز صادراتی به بخش دولتی یا شرکتی که بخشی از سهامش دولتی است کماکان با رویه سابق ممنوع است.

وی همچنین به تعامل این سازمان با اتاق‌های تعاون و بازرگانی تاکید کرد و افزود: رویه‌هایی نظیر مشوق‌ها و جوایز صادراتی، نهادهای حمایت از خوشه‌های صادرات گرا و شرکت‌های مدیریت صادرات اموری هستند که در دفاتر سازمان توسعه تجارت اجرا می‌شود و در قانون برنامه پنجم تاکید شده که امکان واگذاری این امور به بخش خصوصی هست، البته اگر بخش خصوصی پاسخگوی امور تفویضی به سازمان توسعه تجارت باشد.

جوایز صادراتی در انتظار تصویب بودجه ۹۰

صافدل همچنین در خصوص جوایز صادراتی گفت: برای به روز رسانی جوایز صادراتی به ۲۵۰ تا ۲۷۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز داریم، اما هنوز بودجه سال ۹۰ به تصویب نرسیده این موضوع به عنوان تقاضای سازمان توسعه تجارت ایران در بودجه سال آینده لحاظ شده است، اما هنوز بودجه به تصویب نرسیده است و مشخص نیست که با این موضوع موافقت شود یا کمی تغییر پیدا کند؛ اما با تاکیدی که رییس جمهور داشت، تلاش می‌شود پرداخت جوایز صادراتی به روز باشد.

وی اظهار داشت: جوایز معوق نیز در جلسه پنجم شورای عالی صادرات غیرنفتی که با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت و قرار بر این شد که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور پرداخت‌های معوق را به شکلی مدیریت کند که تا پایان سال مالی - اردیبهشت سال ۹۰ - نهایی شود.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به کمترین تغییرات تعرفه ای برای سال ۹۰ اظهارداشت: بر اساس تصمیم کمیسیون ماده یک تعرفه‌های سال ۹۰ با کمترین تغییرات تعیین می‌شود و برخی تغییرات در تامین مواد اولیه تولید برای حمایت از این بخش صورت می‌گیرد.

تعرفه خودرو قطعا تغییر نمی‌کند

وی با تاکید بر اینکه نگاهمان به کاهش تعرفه و اصلاحات تعرفه‌ای است در خصوص تعرفه واردات خودرو بیان کرد: خودرو جزو اقلامی است که قطعا تعرفه آن تغییر نخواهد کرد و به شکل سابق ادامه خواهد داشت.

صافدل همچنین در خصوص واردات خودرو گفت: بخش عمده‌ای از واردات خودرو در سال‌جاری، مربوط به ثبت سفارش‌های سال قبل بوده است، ضمن اینکه تقاضا برای ثبت سفارش یک مدل خودروی خاص که در سال‌جاری با توجه به ضوابط کمیسیون ماده یک آزاد است به دلیل محدود شدن واردات سایر مدل‌ها، افزایش یافته و این امر امکان انتخاب را از مصرف‌کنندگان گرفته بود.

وی افزود: براساس آمار در سال جاری ثبت سفارش خودرو کاهش یافت، اگر چه در سال‌های قبل تمامی ثبت سفارش‌ها وارد نمی شد اما در سال‌جاری با توجه به سخت‌گیری‌های صورت گرفته تمام ثبت سفارش‌ها منجر به واردات خودرو شد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه «در ۲۱ کشور دنیا رایزن بازرگانی داریم» از اینکه به دلیل کمبود منابع مالی، در سال جاری تعداد رایزنان افزایش نیافته ابراز تاسف کرد و گفت: امیدواریم وزارت بازرگانی بتواند با استدلالات منطقی خود به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، بودجه مناسبی برای رایزنان بازرگانی تامین کند.

وی از دستور وزیر بازرگانی برای بازنگری در نحوه مدیریت مراکز تجاری خبر داد و گفت: بر اساس الگوی جدید، قرار بر این است که از شبکه‌های مویرگی در بازارهای هدف و دارندگان نشان تجاری تعریف شده حمایت شود.

صافدل همچنین با اشاره به تغییر در شیوه و ضوابط صدور کارت‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: برای اینکه امضاهای طلایی در عرصه صادرات را از بین بریم، اجرای پنجره واحد تجاری را در دستور کار قرار داده‌ایم که به صورت الکترونیکی صورت گیرد.

وی همچنین از تجلیل از صادرکنندگان رتبه دوم کشوری خبر داد و گفت: این مراسم سه‌شنبه هفته جاری با حضور وزیر بازرگانی برگزار می‌شود تا فرهنگ ارج نهادن به صادرات نهادینه شود.