معاملات  کم نوسان محصولات شیمیایی در بورس

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- طی معاملات روز گذشته در رینگ شیمیایی‌ها قیمت برخی محصولات شیمیایی ارزان و برخی با رشد همراه شد که البته‌این نوسان‌ها در حد بسیار کمی‌قرار داشت. بر اساس‌این گزارش در‌این روز ارتوزایلین پتروشیمی ‌برزویه و بوعلی سینا و برش سنگین نفتالین دار پتروشیمی‌جم و off بندرامام افت نرخ داشتند‌، البته نوسان نرخ الکیل بنزن خطی و اوره صنعتی مثبت بود‌. بر اساس‌این گزارش در حالی که نرخ محصولات پلیمری در‌این رینگ ثابت بود، اما ارتوزایلین پتروشیمی ‌بوعلی سینا با نرخ ۹۲۳ تومان و محصول برزویه ۸۰۰ تومان معامله شدند که ۴۶ تومان افت داشتند‌.

برش سنگین نفتالین دار پتروشیمی‌جم نیز با نرخ ۳۶۴ تومان معامله شد که ۱۸ تومان کاهش داشت‌. در‌این روز قیمت سود کاستیک پتروشیمی‌اروند با ثبت ۳ تومان رشد با قیمت ۱۰۴ تومان فروش رفت.

نرخ گازها هم در‌این روز ثابت بود و در گروه قیر نیز قیمت‌ها تغییری نداشت. دیروز وکیوم باتوم نیز عرضه شد که با همان نرخ ۳۷۴ تومان قبل معامله شد‌.

دیروز از آنجا که اسامی‌خریداران کریستال ملامین از قبل اعلام شده بود معامله آن تا حدی طولانی تر از دیگر معاملات بود، چرا که تعدادی از خریداران‌این محصول که نام آنها اعلام شده بود حضور نداشتند در نتیجه از ۲۰۰ تن عرضه تنها ۱۵۰ تن تقاضا وجود داشت که در نهایت با اعلام ناظر تالار مابقی کالا بدون‌اینکه وارد مچینگ شود میان خریداران حاضر در رینگ مجددا توزیع شد‌.

به گفته فعالان بازار با توجه به‌اینکه محدودیت‌هایی همچون پروانه خرید و بحث اسامی‌خریداران مجاز که دیروز در رینگ شیمیایی‌ها هم علاوه بر پتروشیمی‌اجرا شد،مدتی است دربازار وجود دارد به مرور زمان این محدودیت‌ها برای بازار عادی شده و فعالان نسبت به‌این موضوع عادت کرده‌اند.

از سوی دیگر گفته می‌شود با وجود‌ اینکه اسامی‌خریداران چندان منطقی به نظر نمی‌رسد اما از آنجا که فرآیند بررسی خریداران در تالار کمتر شده تا حدودی معاملات سریعتر از قبل انجام می‌شود، چرا که قبلا ناظر تالار خریداران را به گونه‌ای کنترل می‌کرد که بخش زیادی از زمان تالار گرفته می‌شد.