دنیای اقتصاد- سازمان مدیریت صنعتی، فهرست 100شرکت برتر سال 1385 را براساس شاخص «حجم فروش» منتشر کرد؛ در میان 5شرکت نخست این فهرست، نام 3شرکت دولتی و 2شرکت شبه‌دولتی مشاهده می‌شود؛ شرکت ایران‌خودرو توانسته است با حجم فروش 74هزار میلیارد ریال رتبه نخست این دسته‌بندی را به خود اختصاص دهد.

100شرکت برتر معرفی شدند
سازمان مدیریت صنعتی، فهرست ۱۰۰شرکت برتر سال ۱۳۸۵ را براساس شاخص «حجم فروش» منتشر کرد. در میان ۵شرکت نخست این فهرست، نام ۳شرکت دولتی و ۲شرکت شبه‌دولتی مشاهده می‌شود.
شرکت ایران‌خودرو توانسته است با حجم فروش 74هزار میلیارد ریال رتبه نخست این دسته‌بندی را به خود اختصاص دهد.
پس از ایران‌خودرو، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با ۷۳هزار میلیارد ریال فروش در مقام دوم ایستاده و سایپا با فروشی معادل ۵۲هزار میلیارد ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی با حجم فروش 42هزار میلیارد ریال و بانک ملی ایران با حجم فروش 36هزار میلیارد ریال در مقام چهارم و پنجم قرار دارند.
این پنج شرکت هلدینگ هستند و دو شرکت از صنعت خودرو، جایگاه اول و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
در انتهای فهرست، فروش صدمین شرکت یعنی شرکت مهندسی خدمات صنعتی ایران‌خودرو، 1610میلیارد ریال است. در حالی که صدمین شرکت سال قبل 1182میلیارد ریال فروش داشته است. به عبارت دیگر، حداقل حجم فروش لازم برای ورود به جمع صد شرکت برتر سال 1385، نسبت به سال قبل از آن 2/36درصد رشد داشته است.
در مجموع در سال ۱۳۸۵، مجموع صد شرکت برتر، ۸۶۸هزار و ۲۳۵میلیارد ریال فروش داشته‌اند که با وجود خروج بزرگ‌ترین شرکت سال گذشته یعنی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، ۹/۲۸درصد رشد فروش را نشان می‌دهد. در عین حال ۱۰شرکت ابتدای فهرست، ۶/۲۳برابر ۱۰شرکت انتهای فهرست فروش داشته‌اند و فروش شرکت نخست فهرست نسبت به فروش شرکت آخر، حدود ۴۶برابر بزرگ‌تر است. ۱۲شرکت ابتدای فهرست حدود ۵۰درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می‌دهد که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. در فهرست ۱۰۰شرکت برتر، بیشترین صعود مربوط به شرکت «تهیه و تولید مواد معدنی ایران» است که با ارتقای قابل‌توجه ۱۸۶رتبه‌ای از رتبه ۲۷۸ در سال‌مالی ۱۳۸۴ به رتبه ۹۲ در سال ۱۳۸۵ ارتقا یافته است.
پس از شرکت تهیه تولید مواد معدنی، بانک پاسارگاد با 160واحد تغییر رتبه بیشترین ارتقا را از این نظر داشته است. شرکت صرافی امید سپه با 151 رتبه، ایران خودرو خراسان با 90 رتبه و شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با 80 رتبه ارتقا، بیشترین صعود را تجربه کرده‌اند.
سازمان مدیریت صنعتی رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر براساس حجم فروش را این‌گونه توجیه کرده است: با توجه به اینکه میزان اثرگذاری فعالیت یک بنگاه اقتصادی در ابعاد اقتصاد ملی، رابطه مستقیمی با میزان فروش شرکت دارد، فهرست ۱۰۰ شرکت برتر با تعیین بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران، آنها از جنبه‌های گوناگون مقایسه تحلیل و بررسی شده‌اند. فروش شرکت، میزان تعامل بنگاه را با ساختار اقتصادی کشور نشان می‌دهد و هرچه بنگاهی تعامل بیشتری با سایر اجزای اقتصادی داشته باشد، رونق و رکود آن اهمیت بیشتری می‌یابد. بنابراین انتخاب و رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس شاخص «حجم فروش» از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است. اصولا موضوع «رشد شرکت‌ها» اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد و مدیریت دارد. سازمان مدیریت صنعتی همچنین دسته‌بندی‌های دیگری براساس شاخص‌های بازدهی فروش، بازدهی دارایی، بازده ارزش ویژه، سود خالص، خالص جریان وجه نقد ناشی از عملیات، خالص افزایش یا کاهش وجه نقد، خالص جریان وجه نقد ناشی از عملیات و نسبت خالص جریان وجه نقد ناشی از عملیات به فروش منتشر کرده است. در دسته‌بندی شرکت‌ها براساس بالاترین بازدهی فروش، شرکت پتروشیمی خارک در مقام نخست قرار گرفته است. شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نیز توانسته است مدال نقره این رده‌بندی را به خود اختصاص دهد. مقام سوم و چهارم نیز به ترتیب به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و کالسیمین تعلق دارد و چادرملو توانسته است در جایگاه پنجم بایستد. همچنین در دسته‌بندی شرکت‌ها براساس بیشترین بازده دارایی، شرکت کالسیمین مقام نخست را از آن خود کرده است. پتروشیمی خارک نیز در رتبه سوم و نفت بهران در جایگاه سوم ایستاده است. جایگاه چهارم این رده‌بندی به توسعه معادن روی و رتبه پنجم به شرکت ملی صنایع مس ایران تعلق دارد.
در رده‌بندی شرکت‌ها براساس بیشترین سود نیز، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران مدال طلا را از آن خود کرده است.
سایپا و ارتباطات سیار نیز خود را در مقام دوم و سوم این رده بندی جای داده‌اند.
مقام چهارم به شرکت ملی صنایع مس ایران و رتبه پنجم به شرکت فولاد مبارکه اصفهان تعلق دارد.
در عین حال در رده بندی شرکت‌ها بر پایه شاخص بیشترین رشد سود شرکت گروه صنعتی سدید توانسته است در صدر جدول بایستاد.
ارتباطات سیار و فولاد خوزستان نیز به ترتیب در مقام‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند و رتبه چهارم این رده بندی به شرکت صرافی امید سپه تعلق دارد.
همچنین شرکت فولاد خراسان توانسته است در جایگاه پنجم این رده بندی قرار گیرد.