سفرکارت ملی، از طرح تا عمل - ۲۷ بهمن ۸۶
میترا یزدچی
بالاخره پس از حدود یک سال سفر کارت ملی، از طرح به عمل رسید و امسال کارکنان دولت می‌توانند کارتی سفر کنند.

اما چگونه؟
سفر کارت ملی چیست؟
سفر کارت ملی، کارتی الکترونیکی مانند سایر کارت‌ها است که توسط بانک سپه صادر شده و تنها برای استفاده از خدمات هتل، مهمانسرا، هتل آپارتمان، خرید صنایع دستی و ... در مسافرت‌ها طراحی شده است.
سفر کارت‌ها در دستگاه‌های خودپرداز (ATM) قابل استفاده نبوده و فقط در دستگاه‌های کارت خوان (POS) تعیین شده در محل‌های مورد نیاز باید استفاده شوند.
این کارت‌ها تا 10سال پس از صدور معتبر و مانند تمام کارت‌های بانکی قابل شارژ و تجدید اعتبار در دفعات مکرر هستند.
مراکز تحت پوشش سفر کارت
گروه مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی با در اختیار داشتن بیش از 50 هتل و مهمانسرا در سراسر ایران در شبکه سفر کارت ملی حضور داشته و آماده ارائه خدمت به دارندگان و استفاده‌کنندگان سفر کارت هستند، همچنین در حال حاضر صدها هتل، مهمانسرا، هتل آپارتمان و سایر مراکز اقامتی تفاهم‌نامه ورود به شبکه سفر کارت ملی را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امضا کرده‌اند که به ترتیب پس از انعقاد قراردادهای لازم وارد شبکه سفر کارت ملی خواهند شد. علاوه بر این واحدهای اقامتی، به زودی تعداد قابل توجهی از دیگر موسسات خدمات گردشگری و مسافرتی مانند شرکت‌های هواپیمایی، ریلی، زمینی و دریایی و نیز مراکز تفریحی، رستوران‌ها و نظایر آن در سبد خرید سفر کارت قرار می‌گیرند.
میزان اعتبار
سفر کارت ملی همانند تمامی کارت‌های بانکی دیگر، قابلیت شارژ و تجدید اعتبار در دفعات مکرر را در طول مدت اعتبار خود خواهد داشت و تا 10سال پس از صدور معتبر
هستند. سفر کارت ملی دارای محدودیت سقف میزان شارژ ریالی نیست. بانک سپه به خاطر گسترش فرهنگ استفاده از کارت، پذیرفته تا کارت‌ها را بدون مبلغ و با موجودی صفر ریال صادر کند. در صورتی که دارنده کارت قصد استفاده از مزایای سفر کارت را داشته باشد باید قبل از اقدام به سفر نسبت به شارژ آن نزد یکی از شعب بانک سپه اقدام کند. همچنین سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توانند با تخصیص بودجه رفاهی لازم و با ارسال فایل مورد توافق به صورت گروهی نیز کارت‌های یاد شده را شارژ کنند.
تعداد سفر کارت‌ها
بر اساس مفاد الحاقیه قرارداد خدمات بانکی سفر کارت ملی، مقرر شده است بانک سپه نسبت به صدور تعداد دومیلیون کارت پس از ارائه اطلاعات توسط شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی اقدام کند.
سرقت، مفقودی و شکایت از خدمات
دارندگان سفر کارت ملی به محض اطلاع از مفقودی یا سرقت کارت خود می‌توانند به یکی از شعبه‌های بانک رفته و مفقودی کارت خود را اعلام کنند یا در ساعات اداری با شماره‌تلفن‌های ۳۵۹۱۲۳۶۸/ ۳۵۹۱۲۳۹۶/ ۳۵۹۱۲۵۹۳/ ۶۶۷۴۳۶۱۱ و در ساعات غیراداری با شماره‌تلفن‌های ۶۶۷۴۳۱۸۵ و ۶۶۷۴۳۱۹۹ اداره عابربانک و خدمات ویژه تماس گرفته و جریان سرقت یا مفقود شدن سفر کارت خود را اطلاع دهند. برای دریافت کارت جدید نیز باید به یکی از شعبه‌های بانک سپه رفته و فرم تقاضای صدور کارت جدید را تکمیل کنید.نکته مهم و دیگر اینکه، دارندگان سفر کارت ملی باید از قرار دادن کارت خود در میدان مغناطیسی از جمله در نزدیکی تلفن‌همراه و تلویزیون خودداری کنند. در صورت خرابی سفر کارت هم به هر دلیل، از جمله شکستن، از بین رفتن خاصیت مغناطیسی یا فراموشی رمز، به یکی از شعبه‌های بانک سپه رفته و فرم صدور کارت یا رمز جدید را تکمیل کنید.
کارمزد سفر کارت
کارمزدی بابت صدور سفر کارت دریافت نمی‌شود. براساس قرارداد مابین شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی با پذیرندگان کارت‌ها برای ارائه خدمات در حال حاضر کارمزد دریافتی این بانک ۵/۰درصد (نیم‌درصد) از مبلغ هر تراکنش و کارمزد دریافتی شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی ۵/۳درصد (سه‌ونیم درصد) از مبلغ هر تراکنش است که با انجام تراکنش از حساب پذیرندگان سفر کارت برداشت می‌شود.
پایانه‌های فروش سفر کارت
تعداد پایانه‌های فروش سفر کارت (Pos) مورد نیاز برای این طرح بستگی به استقبال پذیرندگان و همچنین نصب Pos توسط شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی دارد.
با توجه به سیاست‌های اخیر بانک مبنی بر گسترش نصب Pos در مراکز دولتی و خصوصی ارائه‌دهنده خدمات و فروش کالا علاوه بر دستگاه‌های موجود تعداد 10000دستگاه Pos نیز تدارک دیده شده که تاکنون بیش از 400دستگاه در مراکز معرفی شده از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی نصب شده است.
مراحل دریافت سفر کارت ملی
تمامی کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی کشور می‌توانند با مراجعه به ادارات رفاه خود نسبت به اعلام نیاز و اخذ اطلاعات لازم جهت دریافت سفرکارت اقدام کنند. پس از طی مراحل اداری و به هنگام دریافت سفرکارت توسط متقاضیان از شعبه‌های بانک عامل، دفترچه‌ای حاوی شماره تلفن، نشانی، تحقیقات و سایر تمهیدات و تسهیلات در نظر گرفته شده به تفکیک ارائه خواهد شد. دارندگان سفرکارت می‌توانند پس از مطالعه دفترچه مذبور و انتخاب مقصد و خدمات مورد‌نظر و انجام هماهنگی‌های قبلی و متعارف نظیر انجام رزرواسیون به صورت حضوری، تلفنی یا اینترنتی از این امکان استفاده کنند.
نقش دستگاه‌های دولتی و عمومی
هر یک از دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و عمومی در سراسر کشور می‌توانند نسبت به عقد قرارداد واگذاری سفرکارت با شرکت مجری اقدام کرده و از محل بودجه‌های ذی‌ربط (رفاهی، ورزشی و نظایر آن) هزینه‌های مربوط را تامین و فهرست اسامی و میزان شارژ هر کارت را جهت صدور کارت اعلام کنند.همچنین دارندگان سفرکارت می‌توانند برای ترمیم شارژ یا افزایش آن شخصا به بانک مراجعه کرده و سفرکارت خود را بیش از مبلغ در نظر گرفته شده توسط دستگاه متبوع شارژ کنند.
روش دریافت اطلاعات بیشتر
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی زیر مراجعه کنید:
وب سایت سفر کارتwww.safarcard.ir
وب سایت ستاد تسهیلات سفرهای کشور www.stsi.ir
همچنین می‌توانید با شماره‌تلفن‌های ۸۸۶۶۰۸۰۰ - ۲-۸۸۶۶۰۸۰۱ شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی تماس گرفته یا به پست الکترونیکی info@ittic.com سوالات خود را ارسال کنید.
مزایای سفرکارت ملی
-استفاده از تخفیفات در نظر گرفته شده در مراکز ارائه‌کننده خدمات سفرکارت ملی
-کمک به ایجاد نشاط و افزایش روحیه تلاش کارکنان و خانواده‌ آ‌نان
-افزایش آگاهی عمومی از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی و ملی کشور و ایجاد اعتماد به نفس و غرور ملی
-تسهیل در امر سفر در سطح ملی و استفاده بهینه از اوقات فراغت کارکنان و خانواده آنها
- سفرکارت ملی می‌تواند به‌عنوان پرداخت غیرنقدی و مشمول کسر مالیات از حقوق و مزایای کارکنان نمی‌شود.
Yadchynit@yahoo.com