این 5 گروه را دریابید - ۲۹ بهمن ۸۶
فرید قدیری
فقط چند هفته به پایان سال ۸۶ زمان باقی است و در این هفته‌های پایانی سال، تقریبا همه ایرانی‌ها می‌روند که با خرید اقلام مختلف برای استقبال از سال جدید آماده شوند.

عکس: نسیم گلی
پوشاک، لوازم خانگی، تنقلات، نظافت خانه و منسوجات خانگی پنج گروه کالایی و خدماتی هستند که خرید و فروش آنها در پایان هر سال بیش از سایر روزها رونق می‌گیرد.
از امروز تا شب عید حدود یک ماه فاصله است. اما ترافیک شبانگاهی خیابان‌های پایتخت و حجم انبوه خودروها در سطح شهر در طول روز نشان می‌دهد از هم‌اکنون خریدهای نوروزی آغاز شده است. البته نوع خریدی که این‌روزها انجام می‌شود در مقایسه با روزهای پایانی سال برحسب 5گروه کالا و خدمات موردنیاز عید متفاوت است.
مثلا در این روزها خرید لوازم خانگی بسیار‌بسیار افزایش یافته است.
تا چند روز دیگر به احتمال زیاد خرید منسوجات خانگی رونق می‌گیرد و به همین ترتیب نظافت‌خانه، پوشاک و تنقلات در اولویت قرار می‌گیرد.
در این گزارش سعی شده مطلبی جهت راهنمایی هر چند مختصر اما مفید برای بهره‌برداری بیشتر از خریدهای پایان سال ارائه شود:
گروه لوازم خانگی: مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود خانواده‌ها در پایان سال به نوسازی وسایل و لوازم خانگی خود رو بیاورند عیدی‌های ناچیز کارمندی است که به آنها تعلق می‌گیرد.
خانواده‌ای که مثلا ۱۰سال مصرف‌کننده شبانه‌روزی تلویزیون، یخچال، فریزر، سرویس خواب و از همه مهم‌تر میز ناهارخوری و مبلمان بوده بالاخره تصمیم می‌گیرد قبل از شروع سال جدید (مثلا سال ۸۷) بخشی از این لوازم را با نوع جدیدش تعویض کند.
سرویس مبلمان معمولا در نوسازی آخر سال در اولویت قرار می‌گیرد. بازار یافت‌آباد در جنوب و بازار دلاوران در شرق تهران را برای خرید سرویس مبلمان به شما توصیه می‌کنیم.
یک سری سفارش‌های کلی برای خرید شب عید به‌خصوص خرید لوازم خانگی، منسوجات خانگی و پوشاک لازم است بدانید:
اول اینکه: در این روزها برخی فروشندگان کالا سعی می‌کنند از فرصت به‌وجود آمده نهایت استفاده را بکنند.
به قول یکی از همین افراد، صنف فروشنده کالا و خدمات در ایران به دلیل وضعیت اقتصادی و قدرت ناچیز خرید خانواده‌ها، همه امیدش در طول سال به فروش شب عید است؛ چراکه بعضا میزان فروشی که در روزهای پایانی هر سال انجام می‌شود معادل حجم فروش کل سال است.
دوم اینکه: قبل از خرید از چند فروشگاه تحقیقات لازم را انجام دهید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید.
سوم اینکه: ویترین فروشگاه‌ها این روزها پر است از کلمه «حراج». فروشندگان سعی می‌کنند با نمایش ظاهری «حراج» خریدار را به مغازه خود بکشانند و کالایی که تا دیروز قیمت آن A تومان بوده را در حراجی به قیمت A+B تومان اما در قالب حراج! به فروش برسانند.
چهارم اینکه: کیفیت خرید باید برایتان بیشتر از قیمت اهمیت داشته باشد. چراکه افزایش خریدهای شب عید گاهی اوقات این تفکر را در ذهن صاحب فروشگاه یا بوتیک به‌وجود می‌آورد تا اجناس در انبار مانده را به مغازه بکشاند تا با شگردهایی همچون «حراجی» آنها را قالب کند. در چنین مواقعی ظاهر بسته‌بندی کالا کاملا نشان می‌دهد که جنس از نوع استوک است یا تازه تولید شده است.
موارد فوق نسخه‌ای است که می‌توان برای خرید گروه‌های کالایی شب عید به کار بست.
تلویزیون و تجهیزات صوتی و تصویری دومین زیرگروه کالایی لوازم خانگی به لحاظ بیشترین خرید شب عید است. خرید این نوع کالا زیاد سخت نیست. برندهای معتبر در این بخش آن قدر اعتبار برایشان مهم است که معمولا مشکلی در خرید پیش نمی‌آید به شرط آنکه به این توصیه حتما دقت کنید: «قبل‌از خرید برند موردنظرتان را انتخاب کنید و از نمایندگی فروش همان برند خرید کنید و هرگز از متفرقه خرید نکنید.»
برای خرید تلویزیون و تجهیزات صوتی و تصویری ابتدا نوع کاربری که مدنظرتان است را با امکاناتی که در تلویزیون‌ها و تجهیزات صوتی با مارک‌ها و برندهای مختلف در بازار است، مقایسه کنید.
بعد از اینکه برند موردنظرتان را انتخاب کردید به خیابان جمهوری بروید و از فروشگاه‌هایی که سر در آنها نوشته نمایندگی مجاز فروش فلان برند خرید کنید.
خرید از نمایندگی مجاز فروش هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ کیفیت و از همه مهم‌تر به‌لحاظ ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی (ضمانت) معتبر، مطابق خواست و نیاز مصرف‌کننده است. برندهای خارجی در حوزه تجهیزات صوتی و تصویری به دلیل آنکه تعدادشان خیلی زیاد شده سعی می‌کند در ارائه خدمات مطلوب به مشتری با یکدیگر رقابت کنند.
برای خرید یخچال و فریزر هم درست همین توصیه‌هایی که برای تلویزیون و تجهیزات صوتی و تصویری ارائه شد به‌کار ببندید تا از خریدتان راضی باشید.
گروه منسوجات خانگی: گروه کالایی منسوجات خانگی شامل پرده: ملحفه، روبالشتی، رومبلی، فرش، سرویس دستمال آشپزخانه و موکت است. در بین این کالاها معمولا فرش و پرده در بورس خریدهای شب عید قرار می‌گیرد.
خیابان فلسطین را برای خرید پرده به طبقات متوسط درآمدی و بالاتر توصیه می‌کنیم. در این خیابان انواع پرده‌های ایرانی و خارجی عرضه می‌شود؛ اما باز توصیه ما خرید پرده ایرانی است. پرده خارجی تنها تفاوتی که با مشابه خارجی دارد، در قیمت است. به عنوان مثال اگر با خرید پرده ایرانی برای پنجره‌های یک خانه 100متری، 300هزار تومان پول کنار بگذارید برای پرده خارجی باید حجم پولتان را تقریبا دو برابر کنید.
خیابان مولوی هم بازار پرده‌فروشی‌‌های ارزان است. به نظر می‌رسد پارچه‌های پرده‌ای که در این خیابان به فروش می‌رسد به لحاظ کیفیت مورد خاصی نداشته باشد با این تفاوت که پارچه‌های پرده‌ای خیابان مولوی به مراتب ارزان‌تر از بورس این نوع پارچه در خیابان فلسطین است.
برای خرید فرش ماشینی انتهای خیابان 25 شهریور به سمت میدان هفت‌تیر و خیابان سهروردی توصیه می‌شود. فرش‌های ماشینی در دو نوع طرح برجسته و معمولی است.
برخی فرش‌های ماشینی به لحاظ بافت ریز و به کار رفتن الیاف ابریشم در آنها به ظاهر هیچ تفاوتی با فرش دستباف ندارد؛ البته قیمت این فرش‌ها در مقایسه با نوع ساده ماشینی کمی بالاتر است.
گروه خدماتی نظافت‌ خانه: خانواده‌ها معمولا خانه‌تکانی شبد عید را به کارگران مخصوص این کار واگذار می‌کنند. به یمن همین واگذاری چند سالی است شرکت‌هایی با همین نام «نظافت خانه خود را به کارگران مجرب بسپارید...» به وجود آمده است که عمده فعالیت این شرکت‌ها ارائه خدمات نظافت منزل است.
اما این شرکت‌ها معمولا برای کسب سود بیشتر (البته از نوع حلال) از شگردهای خاصی استفاده می‌کنند که یکی از آنها اعزام دو یا چند کارگر به منزل است.
برای خانه‌های کمتر از 100مترمربع مساحت معمولا یک کارگر ورزیده در دو روز کاری می‌تواند عملیات نظافت شامل شست‌و‌شوی در و پنجره، حمام و دستشویی، کف و دیوارها را انجام دهد.
نکته‌ای که باید در هنگام تماس با شرکت‌های خدمات نظافت مدنظر قرار دهید و به عنوان یک شرط با آنها به کار ببندید اعزم کارگر به اندازه‌ای که شما تعیین می‌کنید، است. چراکه معمولا شرکت‌ها بیشتر از آنچه که شما درخواست می‌کنید کارگر برایتان اعزام می‌کنند.
از آگهی‌های روزنامه می‌توانید نزدیک‌ترین شرکت به محل زندگیتان را انتخاب کنید.
پوشاک: خانواده‌ای را در ایران نمی‌توان پیدا کرد که با آغاز سال جدید لباس نو به تن نکند. طبق همین اصل قدیمی در کشورمان، خریدهای نوروزی لباس و کیف و کفش در پایان سال از چنان رونقی برخوردار می‌شود که صاحبان بوتیک‌ها برای این روزها تعداد فروشندگان خود را دو برابر می‌کنند.
بازار پوشاک را شاید بتوان یکی از آشفته‌ترین بازارهای خرید و فروش کالا عنوان کرد.
در این بازار هرگز نمی‌توان به توصیه‌های فروشندگان اعتماد کرد.
اجناس کاملا ایرانی با مارک‌های خارجی در این بازار عرضه می‌شود. حالا جنس ایرانی که بد نیست. بدتر از این زمانی است که متوجه می‌شوید لباس چینی یا ساخت کشورهای جنوب شرق آسیا با مارک‌های معروف اروپایی آن هم به چند برابر قیمت واقعی آن لباس را خریداری کرده‌اید. در بازار پوشاک فروشندگان از هر شگردی سعی می‌کنند استفاده کنند تا فروششان را بیشتر کنند.
کاربرد این شگردها در روزهای آخر سال بیشتر هم می‌شود. یکی از این موارد «حراجی» است. از فروشگاه‌هایی که اجناسشان را حراج کرده‌اند خرید نکنید.
توصیه ما به شما برای خرید پوشاک شب عید مراجعه به نمایندگی‌های فروش محصولات ایرانی است.
برای خرید کت و شلوار اما دقت بیشتری کنید. می‌دانید قیمت تمام شده یک دست کت و شلوار چقدر است؟
این رقم به زور به 100هزار تومان می‌رسد! پس حواستان جمع باشد زیادی کلاه سرتان نرود!!
در بالا به این موضوع اشاره شد که برخی پوشاک به اسم دوخت اروپا ممکن است به شما قالب شود. برای تشخیص این نوع کلاهبرداری هم راه وجود دارد.
از روی قیمت فروش به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که لباس موردنظر اصل است یا خیر؟
یک پیراهن دوخت کشورهای اروپایی حداقل ۵۰ تا ۶۰هزار تومان در ایران قیمت دارد. در اروپا مقررات خاصی برای تولید پیراهن وجود دارد. پیراهن کاملا در داخل یک نایلون بسته‌بندی می‌شود و انواع اندازه‌هایی که کارخانه تولیدکننده آن پیراهن قادر به تولید است بر روی این نایلون چاپ می‌شود و در کنار اندازه پیراهن موجود در آن علامت‌گذاری شده است.
همچنین مشخصات کارخانه و حتی آدرس آن بر روی نایلون چاپ می‌شود.
نوع الیاف و نخ به کار رفته در آن و درصدهای مخلوط نخ‌ها هم بر روی بسته‌بندی چاپ می‌شود.
پیراهن مرغوب پیراهنی است که درصد الیاف طبیعی پنبه (Cotton) در آن بیشتر از الیاف مصنوعی (Polyester) باشد.
یک شلوار پارچه‌ای ساخت اروپا زیر ۶۰هزار تومان قیمت ندارد.
یک دست کت و شلوار ساخت ایتالیا اگر وارد ایران شود پایین‌تر از 400هزار تومان قیمت ندارد. این قیمت‌ها نه به خاطر نوع لباس که به خاطر حقوق و عوارض گمرکی و از همه مهم‌تر به خاطر ارزش پول ملی است که اینقدر گران عرضه می‌شود.
حالا اگر لباسی به اسم اروپا و قیمت‌هایی خیلی پایین‌تر از اینها در بوتیک‌ها دیدید حتما به اروپایی بودن آنها شک کنید. به جرات می‌توان گفت بیش از ۹۰درصد پوشاکی که در بازار پوشاک عرضه می‌شود تولید چین و اندونزی است.
پس همانطور که در بالا هم اشاره شد پوشاک شب عیدتان را فقط و فقط از نمایندگی‌های مستقیم فروش کارخانه‌های داخلی تهیه کنید.
گروه کالایی تنقلات: برای خرید آجیل، شیرینی و شکلات و میوه شب عید فقط می‌توان همین توصیه ساده را داشت که این اقلام خوراکی را بهتر است درست چند روز مانده به عید تهیه کنید.
این اقلام را قبل از خرید حتی بهتر است در داخل مغازه تست کنید که خیالتان از تازه بودن آنها راحت شود.