گلایه مدیرکل آژانس از نحوه همکاری ایران

دنیای‌اقتصاد- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها دو روز پس از برگزاری مذاکرات ایران و آژانس درباره برنامه اتمی ایران ابراز تردید کرد و مدعی شد که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل نمی‌داند آیا برنامه هسته‌ای ایران بعد نظامی دارد یا خیر. یوکیا آمانو در عین حال از اینکه ایران اجازه بازدید از سایت پارچین را نمی‌دهد نیز ابراز نگرانی کرده است. این ادعای آمانو در شرایطی مطرح می‌شود که نمایندگان ایران و آژانس روز چهارشنبه هفته گذشته با یکدیگر برای دهمین بار دیدار و گفت‌وگو کردند تا بتوانند برای تدوین یک مدالیته به توافق برسند. منظور از مدالیته، تدوین چارچوبی است که ایران طی آن بتواند به ادعاهای آژانس در برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ دهد.

آژانس چندی است که موضوع مطالعات ادعایی را -که منظور از آن اهداف نظامی برنامه هسته‌ای ایران است و با نام pmd خوانده می‌شود- در گزارش‌های خود مطرح می‌کند. بر این اساس، آژانس مدعی است که ایران فعالیت‌های مشکوکی را هم در سایت پارچین و هم تاسیسات هسته‌ای فردو انجام داده است. بر همین اساس آژانس از ایران می‌خواهد تا اجازه بازدید بازرسانش را از سایت پارچین بدهد. ایران اما تاکید دارد که سایت پارچین سایتی برای فعالیت‌های متعارف نظامی است و از آنجا که این فعالیت‌ها در زمره موضوعات امنیت ملی هر کشور قلمداد می‌شود، دلیلی برای بازرسی آژانس هسته‌ای از آن وجود ندارد. ایران همچنین تاکید دارد که تنها در قبال تدوین یک مدالیته برای همکاری طرفین و در چارچوب آن اجازه بازدید از سایت پارچین را می‌دهد. طرفین تلاش کرده‌اند تا نحوه پاسخ به همین ادعاها را در یک چارچوب قرار دهند تا به گفته مقامات ایرانی پس از پاسخ ایران و رفع ابهامات آژانس، دیگر بهانه‌ای برای ادامه اتهامات وجود نداشته باشد. در گفت‌وگو‌های انجام شده بین ایران و آژانس دست کم از بهمن‌ماه سال گذشته تلاش برای رسیدن به این توافق وجود داشت، اما ایران و آژانس باز هم نتوانستند به نتیجه مطلوبی برسند. در حالی که هرمان ناکارتس، معاون آمانو گفت‌وگو‌های اخیر را بی نتیجه خوانده، اما ایران اعلام کرده بود که طرفین تنها در مورد یک بند یا یک کلمه نتوانستند به توافق برسند. به همین خاطر هم تلاش ایران و آژانس در گفت‌وگو‌های ۱۵ ماه مه (چهارشنبه گذشته) این بود که بتوانند اختلافات بر سر تدوین این مدالیته را حل کنند. اتفاقی که ظاهرا رخ نداده است؛ با این حال معاون آمانو پس از مذاکرات هفته گذشته اعلام کرد که آژانس به ادامه گفت‌وگوها با ایران برای رسیدن به تفاهم پایبند است. ناکارتس البته از اعلام تاریخ بعدی مذاکرات خودداری کرد. از سوی دیگر اما علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در مذاکرات تاکید کرد که پس از انجام گفت‌وگو با ناکارتس تاریخ دور بعدی مذاکرات اعلام خواهد شد. این توافق در حالی صورت گرفت که آمانو به‌تازگی باز هم درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران ابراز تردید کرده است.

گله‌گذاری آمانو در مسکو

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رسمی چین «شینهوا»، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای دیدار با مقامات روسی در مسکو به سر می‌برد، روز جمعه مدعی شد که ایران از همکاری با آژانس در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش خودداری می‌کند.

آمانو در سخنرانی خود در موسسه ارتباطات بین‌المللی مسکو با ادعای اینکه آژانس نمی‌داند که آیا برنامه هسته‌ای ایران هدف نظامی دارد یا خیر، مدعی شد که آژانس در مناسبت‌های مختلف درباره اینکه مقامات ایران به بازرسان آژانس اجازه بررسی تاسیسات هسته‌ای این کشور در پارچین را نمی‌دهند، ابراز نگرانی کرده است.

شینهوا در ادامه این گزارش، به چندین دوره از مذاکرات بین ایران و آژانس در طول چندین ماه گذشته در راستای ایجاد رویکردی سازمان یافته برای بررسی موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره شده که هیچ توافقی در جریان آنها حاصل نشده است.

ادعاهای دو وزیر اروپایی

اما در کنار ادعاهای آمانو، وزیر دفاع فرانسه و وزیر خارجه آلمان هم هر کدام به طور جداگانه ادعاهایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز کرده‌اند، به طوری که گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان در دیدار با شیمون پرز رییس رژیم‌صهیونیستی مدعی شد: ایرانی مجهز به سلاح هسته‌ای هرگز برای آلمان به عنوان یک گزینه مطرح نیست. در همین حال،وزیر دفاع فرانسه هم خواستار تحریم‌های سنگین تر اتحادیه اروپا و آمریکا علیه تهران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه اورشلیم پست، «ژان ایو لودریان» که در واشنگتن سخن می‌گفت با اشاره به مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای ۱+۵، ایران را متهم به اتخاذ استراتژی خاص برای به درازا کشاندن این مذاکرات کرد و گفت: با توجه به معاهده ان پی تی ما مسوولیت داریم که در مقابل ایران بایستیم. این مسوولیت به ما و متحد آمریکایی ما این حق را می‌دهد که تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کنیم. وزیر دفاع فرانسه در ادامه با اشاره به ادامه فعالیت هسته‌ای ایران و عدم توقف آن به‌واسطه فشارهای بین‌المللی خواستار اعمال تحریم‌های سنگین تر علیه تهران شد.

ادعای وزیر دفاع فرانسه در حالی مطرح می‌شود که ایران همزمان با مذاکراتش با آژانس با نماینده گروه ۱+۵ هم دیدار کرده است. مذاکراتی که هم جلیلی وهم اشتون آن را مفید ارزیابی کردند. آنها همچنین اعلام کردند که درباره دیدار بعدی به‌زودی با هم رایزنی خواهند کرد. اگرچه همزمان با انجام این مذاکرات ایالات متحده در صدد اتخاذ تحریم‌های بیشتر درباره برنامه هسته‌ای ایران است، به طوری که معاون وزیر خزانه‌داری این کشور در سنا اعلام کرد که ایالات متحده برای از بین بردن راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران، از فروش طلا به دولت ایران و شهروندان این کشور ممانعت خواهد کرد.