گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد انتشار چند گزارش شفاف‌سازی بود که این گزارش‌ها شرایط بازار را آرام کرد. در بازار دیروز در حالی که معامله‌گران با نگرانی وضعیت دو گروه پالایشی و معدنی را دنبال می‌کردند، انتشار شفاف‌سازی شرکت‌های چادر ملو و نفت بندر‌عباس باعث شد بازار رو به آرامش بگذارد که در نهایت موجب شد شاخص کل پس از یک هفته، رشد ۲۵۱واحدی را تجربه کرده و مجددا مرز ۴۳هزار واحد را باز پس بگیرد.

دیروز در بازار شایعاتی در مورد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها براساس مصوبه کمیسیون ستاد تدابیر ویژه منتشر شد که این مصوبه قدیمی به دلیل عدم لحاظ در لایحه بودجه امکان اجرایی ندارد. از این رو گروه پتروشیمی نیز پس از شروعی نسبتا ضعیف مجددا با رشد قیمتی همراه شدند.

در بازار دیروز در گروه معدنی شرکت معدنی و صنعتی چادر‌ملو در گزارشی اثرات حق انتفاع پروانه بهره برداری (بند ۴۴ لایحه بودجه سال ۹۲ کشور) بر پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند ۹۲ را تشریح کرده است. بنابر اعلام شرکت این موضوع باعث کاهشی به میزان ۲۲۷ ریال (معادل ۲/۱۲ درصد) از عایدی خالص هر سهم در سال ۹۲ و رساندن آن به مبلغ ۱۶۳۵ ریال خواهد شد. این شرکت پیش از این برای هر سهم در سال ۹۲ مبلغ ۱۸۶۲ ریال سود خالص و تقسیم ۷۰ درصدی سود به طور نقدی بین سهامداران را پیش‌بینی کرده بود.

«کچاد» در صورت‌های حسابرسی نشده سال مالی ۹۱ برای هر سهم مبلغ ۲۲۰۱ ریال سود خالص محقق کرده است.

در همین حال گزارش شفاف سازی چادرملو شاهد اعلام واگذاری ۶۰درصد بار هزینه‌ای مصوبه دولت به شرکت‌های فولادی بود؛ درصورت تحقق این مساله شرکت‌های فولادی نیز احتمالا بار مصوبه مجلس را با افزایش بهای فروش جبران خواهند کرد. در همین حال دیروز مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، آخرین وضعیت شرکت‌های سنگ آهنی و فولادی را تشریح کرد.

به گزارش سنا، امیر حمزه مالمیر گفت: با توجه به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص اخذ حق انتفاع از معادن سنگ‌آهن چادرملو و گل‌گهر، مراتب به صورت شفاهی و مکتوب از شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و سنگ‌آهن گل‌گهر و شرکت‌های فولادی پیگیری شد که به صورت شفاهی اعلام کردند تاثیر این موضوع کمتر از ۲۰ درصد بوده و به‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده تاکنون اطلاعاتی به صورت رسمی به این سازمان ارائه نشده است.

وی ادامه داد: باتوجه به عدم تعدیل با اهمیت در پیش‌بینی‌های شرکت‌ها بر اساس مذاکرات تلفنی، نماد معاملاتی شرکت‌های یادشده متوقف نشده اما بدیهی است در صورت دریافت اطلاعات، مراتب در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مالمیر در پایان از سرمایه‌گذاران درخواست کرد: بر اساس بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات نسبت به تصمیم‌گیری در خصوص خرید و فروش سهام اقدام و از تصمیم‌گیری براساس جو روانی و به‌صورت احساسی پرهیز کنند.

در گروه تصفیه نفت دیروز پالایشگاه نفت بندر عباس در گزارشی از تعدیل سود ۵۰درصدی خود خبر داد؛ این امر موجب شد در غیاب نماد بندرعباس سایر نمادهای پالایشگاهی با رشد قیمت و تشکیل صفهای خرید مواجه شوند. «شبندر» پیش از این برای هر سهم در سال مالی ۹۱، مبلغ ۳۲۳ ریال و برای هر سهم در سال مالی ۹۲ مبلغ ۶۰۳ ریال سود خالص در نظر گرفته و اعلام کرده بودکه عایدی خالص سال ۹۲ در صورت تصویب عدم کسر سهم ۲۶ درصدی صندوق توسعه ملی به ۱۳۷۱ ریال افزایش پیدا خواهد کرد. در همین حال دیروز در گروه پالایشگاهی نفت و گاز پارسیان با انتشار گزارشی خرید ۳۴درصد سهام پالایشگاه شیراز را مورد تایید قرار داد. دیروز مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان اعلام کرد: این شرکت در ۲۹ اردیبهشت ۹۲ اقدام به خرید ۳۴۹ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۲۴ سهم شرکت پالایش نفت شیراز (معادل ۳۴ درصد) به نرخ هر سهم ۲۵ هزار و ۶۱۳ ریال کرده است.

در همین حال سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۱۷ درصد از سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس را در روز ۱۸ خردادماه بازار دوم بورس اوراق بهادار عرضه می‌کند. این بلوک شامل ۴ میلیارد و ۲۱۴ میلیون و ۶۴ هزار و ۳۷۰ سهم از سهام شرکت است که با قیمت پایه ۱۳ هزار ریال به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط فروخته می‌شود. عرضه بلوک ۱۷ درصدی سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس به صورت عمده مدیریتی غیرکنترلی انجام می‌شود. در گروه پالایشی دیروز همچنین شرکت پالایش نفت اصفهان با سرمایه‌ای معادل ۴۱ میلیارد و ۶۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ مبلغ ۲۴۸۸ ریال سود خالص محقق کرده که نسبت به گزارش قبلی تعدیل مثبت ۸ درصدی داشته است. این شرکت برای هر سهم در سال ۹۲ با دلار ۲۴۵۰ تومانی مبلغ ۴۸۸۳ ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده است.

«شپنا» علت تعدیل مثبت اخیر برای سال مالی ۹۱ را به این صورت اعلام کرده است که با توجه به اینکه در سه ماهه چهارم سال ۹۱ نرخ فروش فرآورده‌های ویژه بر مبنای نرخ تسعیر ارز در مرکز مبادلات محاسبه و در درآمد فروش ثبت شده است، به منظور رعایت اصل محافظه‌کاری و جبران ریسک ناشی از ادعاهای احتمالی آتی درخصوص ضرورت تعدیل بهای نفت خام مصرفی در فرآیند تولید فرآورده‌های ویژه، از بابت عایدی ناشی از مابه‌التفاوت نرخ تسعیر ارز مرجع (۱۲۲۶ تومان) و نرخ مرکز مبادلاتی، ذخیره‌ای معادل ۷۵۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در حساب بهای تمام شده نفت خام مصرفی منظور شده است. (هرگونه تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص منوط به ضوابط ابلاغی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی خواهد بود.) در همین رابطه مدیر مالی شرکت پالایش نفت اصفهان در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: مبالغ قابل برگشت از بابت مالیات بر ارزش افزوده پنج فرآورده اصلی شرکت‌های پالایشگاهی به عنوان بدهی در حساب‌های این شرکت به ثبت رسیده، حال آنکه برای نهایی شدن و برگشت مبالغ مذکور نیازمند تسویه حساب در دفاتر خزانه داری کل کشور و پرداخت آن به طرف‌های ذینفع یعنی وزارت نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

صرامی ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که تاکنون به دست ما رسیده و براساس شنیده‌ها مرحله تسویه حساب این مبالغ توسط خزانه‌داری کل کشور انجام شده و در حال حاضر باید منتظر ابلاغ آیین نامه‌ای از سوی وزارت نفت و وزارت امور اقتصاد و دارایی باشیم که بر اساس آن برگشت این مبالغ به تأیید هر دو نهاد مذکور رسیده باشد.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های مجلس شورای اسلامی پیرامون این امر گفت: با توجه به بلاتکلیفی کنونی در خصوص مالیات برگشتی به حساب پالایشگاه‌ها، امیدواریم مسوولان‌ ذی‌ربط و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا پایان خرداد ماه، به نتیجه نهایی در این باره برسند تا هم شرکت‌های این گروه وضعیت خود را بدانند و هم نگرانی سهامداران آنها از شرایط کنونی پایان یابد.

مجلس شورای اسلامی همچنین در آخرین مرحله از بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه سال ۹۲ شورای پول و اعتبار را مسوول تعیین نرخ ارز اعلام کرد.

در گروه تجهیزات، دیروز عرضه سهام آذراب توسط سازمان خصوصی‌سازی باعث تشکیل صف خرید در این نماد شد. دیروز سازمان خصوصی اقدام به عرضه بقیه سهام صدرا در این شرکت کرد که احتمالا به دلیل حکم دادگاه و تسویه بدهکاری صدرا صورت گرفته است. با عرضه این سهام صف خرید برای شرکت آذراب شکل گرفته و سنگین شد. در این گروه همچنین حفاری شمال از تمدید قرارداد دکل حفاری دریایی «ایران خزر» تا سه سال آینده خبر داد که این امر مدت زمان صادرات خدمات فنی و مهندسی نفتی ایران به پروژه‌های حفاری ترکمنستان در آب‌های کم عمق شرق دریای خزر ۱۰ ساله خواهد شد.

مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اعلام اینکه بر اساس قرارداد جدید اجاره روزانه جک آپ ایران خزر حدود ۱۵۹ هزار دلار تعیین شده است، تصریح کرد: در مجموع با احتساب هزینه اجاره شناورهای خدماتی و پشتیبانی، جک آپ دریایی و ارائه برخی از خدمات جانبی حفاری روزانه بیش از ۱۶۵ هزار دلار درآمد جدید نصیب کشور می شود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۶/۹۲میلیارد تومان سهام معامله شد که ۱/۱۶ درصد آن را معامله ۱/۱۶ میلیون سهم هلدینگ خلیج فارس تشکیل داد. از ۲۲۱نمادی که به روی تابلو رفتند نیز۸۱ نماد با کاهش قیمت و ۱۳۴نماد با رشد ارزش مبادله شدند.