اطلاعات آیت‌الله جنتی دقیق نیست

عکس: خانه ملت

دنیای‌اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: علی لاریجانی، رییس مجلس در واکنش به اظهارات روز جمعه آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه نظارت بر کاندیداهای شوراهای شهر و روستا صفر است، گفت که «این حرف، حرف دقیقی نیست و نکته‌ای که ایشان فرمودند اطلاع درستی نیست». او همچنین گفت که تا دو روز پیش پرونده‌ها در هیات‌های اجرایی توسط دولت رسیدگی می‌شده است و تازه مجلس از پنج‌شنبه کار نظارت خود را آغاز کرده است. جمعه گذشته، آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه طبق قانون تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها به عهده مجلس است، این سوال را مطرح کرد: اما اعضای شوراها باید چگونه تایید صلاحیت شوند؟ و آیا مجلس می‌تواند همه را بررسی صلاحیت کند؟ وی همچنین اظهارنظر کرد که «متاسفانه مساله نظارت بر صلاحیت اعضای شوراها نزدیک به صفر است».

واکنش لاریجانی به اظهارات جنتی

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی روز گذشته مجلس در سخنانی به اظهارات روز گذشته آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره نحوه نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای شهر و روستا و تایید صلاحیت کاندیداها واکنش نشان داد. وی گفت: لازم می‌دانم درباره صحبتی که آیت‌الله جنتی دیروز در نماز جمعه فرمودند توضیح عرض کنم.

رییس مجلس ادامه داد: قطعا ایشان یکی از شخصیت‌های مورد احترام همه هستند عرض بنده هم مربوط است به اینکه مطلب کاملا روشن شود. نکته‌ای که ایشان فرمودند که نظارت بر مورد انتخابات شوراها صفر است اطلاع درستی نیست.

لاریجانی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: همگان می‌دانید که تا دو روز پیش پرونده‌ها در هیات‌های اجرایی توسط دولت رسیدگی می‌شده است از دو روز قبل نظارت کار خود را آغاز کرد که توسط نمایندگان شهرها و استان‌ها است. به محض اینکه این زمان فرارسید همه نمایندگان روز پنج‌شنبه و جمعه وقتشان را صرف همین امر کردند؛ یعنی ما پنج‌شنبه جلسه علنی نداشتیم به خاطر نظارت درست بر امر شوراها.

وی افزود : تا آنجا که من اطلاع دارم همه نمایندگان در شهرها و استان‌های خود مشغول رسیدگی به این موضوع بودند و همه پنج‌شنبه و جمعه آنها صرف همین امر شد. حتی علت تاخیر آغاز جلسه امروز ما به همین دلیل بود که تا آخر شب دوستان مشغول این کار بودند و نتوانستند به موقع خود را برسانند.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: و لذا این حرف، حرف دقیقی نیست تمام بدنه مجلس هم اکنون درگیر نظارت بر امر شوراها است. به نظر می‌رسد اطلاعات درستی به ایشان نرسیده و باید توجه کرد که ما مساله شوراها را در کشور مهم می‌دانیم و نظارت آن توسط نمایندگان دقیق انجام خواهد شد که حقی از کسی ضایع نشود.

وی گفت: در همه زمینه‌هایی که قانون مشخص کرده است نظارت نمایندگان مطابق قانون خواهد بود و نباید نگرانی به جامعه القا شود.

این اظهارات لاریجانی، با گفتن احسنت برخی نمایندگان همراه شد.

دغدغه‌های آیت‌الله جنتی وارد است

پس از این قاسم جعفری، نماینده بجنورد در مجلس، در تذکری آیین‌نامه‌ای، با اشاره به موضوع نظارت مجلس بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، گفت: دغدغه‌های آیت‌الله جنتی تا حد زیادی وارد است اگرچه زحمت نمایندگان مجلس را نباید نادیده گرفت.

آیت‌الله جنتی چه گفته بود؟

جمعه گذشته آیت‌الله احمد جنتی خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌ خود، مهمترین مساله در بحث حماسه سیاسی را انتخابات دانست و اظهارکرد: مسائل دیگر جنبه فرعی دارد ما امسال دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را داریم.

دبیر شورای نگهبان قانون اساسی با اشاره به اهمیت انتخابات شوراها، گفت: شوراها جایی است که مردم با آن سروکار دارند چه در روستاها و چه در شهرهای کوچک و بزرگ اگر شوراها سالم باشند به مردم خدمت می‌کنند و اگر هم ناسالم باشند به مردم جفا و ظلم می‌کنند متاسفانه مساله نظارت بر صلاحیت اعضای شوراها نزدیک به صفر است.

وی افزود: ما در شورای نگهبان ۳ تا ۴ سال به صورت ممتد و در بین دوره‌های مختلف کار می‌کنیم در جاهای مختلف دفتر داریم و هیات‌های نظارتی فعال هستند از مراجع اطلاعاتی، وزارت اطلاعات، سپاه و ناجا استعلام می‌گیریم و البته با این حال کار ما هم بسیار زیاد است.

آیت‌الله جنتی با اشاره به ثبت‌نام ۶۸۶ نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: بر طبق قانون تایید صلاحیت انتخابات شوراها به عهده مجلس است اما اعضای شوراها باید چگونه تایید صلاحیت شوند و آیا مجلس می‌تواند همه را بررسی صلاحیت کند؟ آنها به ما می‌گویند که به ما کمک کنید که ما می‌گوییم ما در کار خودمان هم مانده‌ایم.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری بسیار مهم است، چرا که زندگی و معاش مردم در دست یک نفر خواهد بود.

جنتی در ادامه اظهارکرد: مجلس که کار خودش را می‌کند ولی کسی که نخواهد قانون را اجرا کند، هم کار خودش را انجام می‌دهد و به آن عمل نمی‌کند.

رییس هیات‌ نظارت:

همه خطوط قرمز نظام را مد نظر داشتیم

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تاکید کرد: هیات‌های نظارت با مد نظر قرار دادن تمامی خطوط قرمز نظام از جمله فتنه ۸۸ و تمامی انحرافات به وجود آمده در جامعه، در چارچوب قوانین و مقررات موجود وظایف خود را انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد‌کولیوند، با اشاره به سخنان آیت‌الله جنتی تاکید‌کرد: هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اعمال نظارت دقیق بر روند انتخابات، ضمن دقت و بررسی صلاحیت داوطلبان به عرصه شوراها و با استفاده از استعلام مراجع قانونی می‌کوشد تا افراد صالح و با تخصص در معرض رای عموم قرار گیرند.