تک کارت سبز برای صنایع زنجان

دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: امسال در حالی مراسم تجلیل از واحدهای صنعتی و خدماتی سبز کشور برگزار می‌شود که از زنجان تنها یک واحد موفق به دریافت این نشان می‌شود. موضوعی که حکایت از بی‌اعتنایی و ناآگاهی صاحبان صنایع استان از موضوع‌های مربوط به محیط‌زیست و عمل به مسوولیت‌های اجتماعی دارد.

هرچند مدیران برخی واحدهای صنعتی استان در نشست‌های خبری توجه به موارد زیست‌محیطی را به رخ می‌کشند، اما در عمل، قرار نگرفتن هیچ کدام از آنها در این لیست نشان از فاصله طولانی بین حرف و عمل دارد. باور به سلامتی مردم و آلودگی‌های زیست محیطی همچون آب و خاک هنوز بین مدیران این صنایع نهادینه نشده و باید دید در سال‌های آینده تا چه میزان اخطارها و واکنش‌های محیط‌زیست استان می‌تواند درمانی بر دردهای آلودگی‌های زیست‌محیطی استان باشد. اقتصاد و محیط‌‌زیست از طریق دو جریان منابع تجدیدپذیر و پایان‌پذیر در حال حرکت از محیط زیست به سوی اقتصاد هستند و بیشتر پسماندهای محصولات که به وسیله فعالیت‌های اقتصادی تولید می‌شوند، در حال حرکت از اقتصاد به محیط‌‌زیست هستند. موضوعی که در استان در سایه بی‌تفاوتی برخی واحدهای صنعتی به چشم می‌آید. دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت زنجان موضوع عمل به مسوولیت اجتماعی واحدهای صنعتی را مطرح می‌کند و می‌گوید: در زنجان عمل به مسوولیت اجتماعی حلقه مفقوده حرکت به سمت صنعت سبز است و تا زمانی که اهالی صنعت دیدگاه روشنی به این موضوع نداشته باشند، رسیدن به اهداف توسعه پایدار محقق نخواهد شد.

نیما ظهیریان، رعایت اصول زیست محیطی و توجه به این الزامات را شرط لازم برای عمل به مسوولیت اجتماعی می‌داند و می‌افزاید: صنایع استان برای رسیدن به اهداف اجتماعی باید توسعه شهری همچون توسعه فضای سبز شهری و حمایت از مسائل سلامت‌محور شهروندان همچون توجه به ورزش و ساخت بیمارستان را در برنامه داشته باشند. دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت استان درباره ملزومات رعایت اصول زیست‌محیطی از سوی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی روی می‌گوید: قرار بود در این منطقه صنایع سنگ‌بری مستقر شود که به مرور زمان صنایع روی فعالیت خود را در قالب واحدهای مختلف کلید زدند. این روزها نیز شاهد بروز مشکلات زیست‌محیطی در این نقطه از محدوده شهر هستیم. وی با تاکید بر تعامل بین سازمان محیط‌زیست با اهالی صنعت با هدف رسیدن به اهداف توسعه صنعت سبز اعلام می‌کند: نمونه بارز این تعامل نحوه استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی نقاط مختلف استان است و باید هر صنعتگر به فراخور زمینه فعالیت تدابیر لازم رعایت مسائل زیست‌محیطی را درنظر بگیرد.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت استان اصرار برای رعایت مسائل زیست محیطی در شهرک‌های صنعتی را متذکر می‌شود و می‌گوید: این روزها شهرک‌های صنعتی با زیرساخت‌های مربوطه ساخته شده تا صنعتگران به فراخور فعالیت در بهترین موقعیت مستقر شوند. ظهیریان ایجاد لکه‌های صنعتی در نقاط مختلف استان را یکی از راهکارها برای فعالیت واحدهای صنعتی می‌داند و می‌افزاید: این نقاط به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی برای برخی واحدهای صنعتی فاقد شرایط استقرار ساخته شده است. دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت زنجان با تاکید بر اینکه باید دیدگاه مردم نسبت به وابستگی به صنایع در سایه اعتماد و اطمینان از فعالیت آنها روشن شود، می‌گوید: صنعت سبز می‌تواند این نگرانی‌ها را بین صاحبان صنایع و شهروندان از میان بردارد و در این زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از کم و کیف رسیدن به این صنایع دارای اهمیت است.


بی‌اعتنایی مدیران صنایع

امسال از مجموع 1100 واحد صنعتی فعال استان تنها یک واحد موفق به دریافت گواهینامه سبز فعالیت شد. خبری که حکایت از بی‌توجهی مدیران واحدهای صنعتی استان به محیط زیست دارد. معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان درباره دلایل این بی‌توجهی می‌گوید: مدیران صنایع دیدگاه‌های مختلفی درباره دریافت نشان سبز دارند. عده‌ای از مدیران نبود کارکرد دریافت این گواهینامه را علت بی‌تفاوتی به موضوع محیط‌زیست بیان می‌کنند و اعتقاد دارند، برخلاف جایزه واحد نمونه صنعتی و صادرکننده نمونه گواهینامه صنعتی کارکردی ندارد. سعید محمدی فعالیت چراغ خاموش واحدهای صنعتی بدون نظارت محیط‌زیست استان را یکی از خواسته‌های مدیران برای عدم پیگیری دریافت گواهینامه صنعت سبز اعلام می‌کند و می‌افزاید: اعتقاد این عده بر این است که دخالت‌های محیط زیست استان می‌تواند فعالیت‌های صنایع را تحت تاثیر قرار دهد؛ از این‌رو ترجیح می‌دهند، سوت و کور فعالیت کنند.

محمدی با اعلام اینکه طبق اعلام دفتر ارزیابی و پایش سازمان محیط‌زیست کشور 26 واحد آلاینده در استان فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: با وجود کنترل و رعایت موارد مربوط به رعایت مسائل زیست‌محیطی از سوی واحدهای صنعتی در استان همچنان داستان آلودگی‌ها ادامه دارد. معاون نظارت و پایش محیط زیست استان درباره آلودگی واحدهای تولیدی استان اضافه می‌کند: تولید پساب صنعتی، آلودگی هوا نحوه مدیریت پسماند صنعتی موارد مشاهده شده در فعالیت صنایع معدنی و صنعتی استان بوده است. محمدی راهکارهای رسیدن به صنعت سبز واحدها استان را رعایت الگوهای زیست‌محیطی، استفاده از انرژی‌های تجدیدشونده، پرهیز از استفاده از انرژی‌های فسیلی به‌دلیل تولید کربن و آلودگی‌های خاک و آب اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه امسال از استان 15 واحد در بخش‌های خدماتی و صنعتی برای دریافت این جایزه به کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست کشور معرفی شد که در نهایت تنها یک واحد دارای شرایط اخذ این گواهینامه شد، درباره شاخصه‌های دریافت نشان صنعت سبز یا واحد خدماتی سبز اظهار کرد: رعایت استانداردهای آب، خاک، هوا و صوت طبق دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، استفاده بهینه از مصرف سوخت و انرژی، عدم قرارگیری نام واحد در لیست صنایع آلاینده، برخورداری از فضای سبز مشجر و مفید و انجام خوداظهاری در پسماند و پساب جزو موارد برای دریافت این جایزه است.