تردد کشتی‌ها روند صعودی گرفت
دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری 58میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی و رونق پهلوگیری کشتی‌ها در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور طی سال‌جاری خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی با اعلام خبر پهلوگیری 3653 فروند انواع شناور در بندر شهیدرجایی از ابتدای سال جاری گفت: در 11ماه اخیر، 2786 فروند شناور بالای یک‌هزار تن و 867 فروند شناور زیر یک‌هزار تن در اسکله‌های 40 گانه این بندر پهلو گرفتند. وی ادامه داد: در این مدت، تخلیه و بارگیری یک میلیون و 541 هزار و 200 TEU کانتینر در بندر شهیدرجایی به‌عنوان پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور به ثبت رسید. تخلیه و بارگیری ۵۸ میلیون تن کالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی در ۱۱ ماه سال جاری، اظهار کرد: در مجموع ۵۸ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۵۸۵ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که ۳۶ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۴۸۲ تن آن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۲۱میلیون و ۸۹۹ هزار و ۱۰۳ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد. وی میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را ۲۱ میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۹۲ تن اعلام کرد.


کاهش ۲۸ درصدی واردات غیرنفتی

به گفته ایدنی، 8 میلیون و451 هزار و 455 تن کالای غیرنفتی طی این مدت وارد بندر شهیدرجایی شد که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال گذشته کاهش 28 درصدی نشان می‌دهد.


ترانشیپ غیرنفتی

وی در ادامه به کاپوتاژ بیش از ۱۹۲ هزار تن از این گونه کالاها طی مدت یاد شده اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال، ترانشیپ یک میلیون و ۱۲۰هزار و ۹۳۴ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر به‌منظور تبدیل بندر شهیدرجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید.


ترانزیت ۴ میلیون تن کالای غیرنفتی

وی خاطرنشان کرد: در این مدت 3 میلیون و636 هزار و 850 تن کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر ترانزیت شد.


صادرات 5 میلیون تن کالای نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه اضافه کرد: از ابتدای سال جاری، ۵میلیون و ۶۱۰ هزار و ۳۵۳ تن مواد نفتی از طریق بندر شهیدرجایی به خارج از کشور صادر شد که ۲۱ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.


رشد ۲۹درصدی ترانزیت نفتی

ایدنی گفت: بیش از 688 هزار و 749 تن انواع فرآورده‌های نفتی به کشورهای مختلف ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 29درصد افزایش داشته است. وی همچنین از واردات 2میلیون و 168هزار و 615تن انواع فرآورده‌های نفتی از طریق بندر خلیج‌فارس (بخش نفتی بندر شهیدرجایی) به داخل کشور و کاپوتاژ 13 میلیون و 426 هزار و 214 تن از این‌گونه کالاها طی سال جاری خبر داد.