سرمایه‌گذاری 730 میلیاردی در بندر امام

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: سال گذشته بخش خصوصی ۷۳۰۰ میلیارد ریال در بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری کرد.سعدالله عبداللهی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاشیم میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی و خارجی در این بندر به بیش از پنج هزار میلیارد ریال برسد.

وی گفت: طی هفت سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در بندر امام خمینی (ره) و منطقه ویژه اقتصادی به ۱۸۰۰ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف همچون ترمینال‌های کانتینری، باراندازها، اسکله‌ها، تجهیزات و سایر خدمات بندری این بندر چند منظوره مهم کشور رسیده است. وی تاکید کرد: انجام این سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه علاوه‌بر توسعه اقتصادی سبب افزایش اشتغال، فعالیت‌های اقتصادی و صادرات و واردات از طریق بندر امام شده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون مساحت کل این بندر به بیش از ۱۱ هزار هکتار افزایش یافته است، افزود: مساحت انبارهای مسقف آن به ۵۰۷ هزار مترمربع، مساحت باراندازها دو میلیون متر مربع و تعداد اسکله‌های آن به طول هفت کیلومتر و ۳۷ پست رسیده است.

وی گفت: عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در این بندر به حدود ۱۴ متر رسیده و در تلاش هستیم با انجام لایروبی آن را به ۱۶ متر آبخور برسانیم.عبداللهی اظهار کرد: ظرفیت اسمی بندر امام حدود ۵۵ میلیون تن است و با احتساب سایر بنادر استان ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر این استان به بیش از ۵۸ میلیون تن در سال می‌رسد. وی گفت: متوسط عملکرد بندر امام اکنون سالانه بیش از ۴۵ میلیون تن است و به این منظور تخلیه و بارگیری بیش از ۷۰ درصد کالاهای اساسی کشور شامل غلات، گندم، ذرت، نهاده‌های روغنی، مواد خوراکی، شکر و برنج از این بندر به داخل حمل می‌شود.

وی با اشاره به میزان ترانزیت کالا از این بندر چند منظوره استراتژیک اظهار کرد: با انجام ۳۴ درصد ترانزیت کشور در این بندر رتبه اول مرکز ترانزیتی ر ا در اختیار دارد.وی گفت: ظرفیت اسمی ترمینال کانتینری این بندر نیز حدود ۷۰۰ هزار کانتینر است و درتلاشیم با اجرای طرح توسعه ترمینال کانتینری ظرفیت این ترمینال را سالانه به یک میلیون کانتینر افزایش دهیم.وی با بیان اینکه حدود ۱۰ شرکت اپراتوری عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر را برعهده دارند، گفت: سه شرکت اپراتوری در ترمینال صادرات فولاد و آهن‌آلات، یک شرکت در ترمینال کانتینری، یک شرکت در ترمینال غلات، دو شرکت در ترمینال مواد نفتی و سه شرکت در ترمینال مواد معدنی سالانه بین سه تا ۶ میلیون تن مواد معدنی را به خارج از کشور صادر می‌کنند. عبداللهی اظهار کرد: در بخش سرمایه‌گذاری این بندر امیدواریم در سال ۹۵ شاهد افتتاح کارخانه نورد فولاد باشیم.

به گفته وی ۳۰۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به‌صورت مشترک بین دو شرکت ایرانی و عمانی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی در حال تکمیل است که قرارداد آن منعقد شده تا این کارخانه بتواند سالانه ۵۰۰ هزار تن محصولات فولادی تولید کند.مدیرکل بنادر و دریانورد خوزستان در ادامه با اشاره به برنامه‌های این بندر در سال جاری اظهار کرد: طرح سرمایه‌گذاری کارخانه تولید خوراکی در سه فاز در سال ۹۵ در دستور کار قرار گرفته و قرار است یک فاز از سه فاز این کارخانه با تولید ۲۰۰ هزار تن روغن خوراکی به بهره‌برداری برسد.

وی گفت: طرح تصفیه و بسته‌بندی روغن خوراکی با سرمایه‌گذاری ۳۲۰ میلیارد تومان، طرح توسعه ترمینال غلات و کانتینری و گازرسانی به منطقه اقتصادی به‌عنوان سوخت پاک کارخانه‌های منطقه ویژه اقتصادی از دیگر طرح‌های این بندر در سال جاری است.عبداللهی گفت: سال گذشته اسکله جدید نفتی ۳۷ و ۳۸ این بندر به پایان رسید تا شناورهای ۴۵ هزار تنی بتوانند در این اسکله‌ها پهلوگیری کنند.وی افزود: توسعه انبارهای مکانیزه غلات در سال ۹۴ در دستور کار جدی قرار گرفت تا بتوانیم در این بندر انبارهای خود را به سیستم مکانیزه حمل و نقل مجهز کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته قرارداد ساخت سیلوی ۱۸۰ هزار تنی در بندر امام و منطقه ویژه اقتصادی منعقد شده، اظهار کرد: سال گذشته ساخت ساختمان‌های چند منظوره، قرارداد ساخت ترمینال کالاهای خطرناک، احداث ساختمان خاص کشتی‌ها و تعمیرات اساسی شناور بزرگ لایروبی دزفول در شرکت صدرای بوشهر انجام شد.عبداللهی گفت: در سال ۹۴ موفق شدیم سیستم مانیتورنگ بویه‌های دریایی برای هدایت صحیح کشتی‌ها در محوطه بندر به صورت مکانیزه با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان راه‌اندازی کنیم.وی یادآور شد: بندر امام به‌عنوان بندر هاب کالاهای اساسی در ترانزیت غلات به کشورهای آسیای میانه نقش بسیار مهمی دارد و بیشترین حضور شرکت‌های خارجی در این بندر در حوزه کانتینری است تا بتوانیم تخلیه و بارگیری کانتینری را در این بندر افزایش دهیم.

وی گفت: خوزستان دارای بنادر امام، خرمشهر، آبادان، چوئبده، اروندکنار، شادگان و بندر سجافی است و سال گذشته با توجه به خطوط ریلی ۱۴۰ کیلومتری ریل در داخل این بندر موفق شدیم میزان حمل کالا از این بندر را توسط ریل به ۲۱۰۰ تن که پنج درصد مجموع عملیات حمل کالا از این بندر است به دست آوریم. وی گفت: نقطه قوت ترانزیت در بندر امام خمینی ترانزیت مواد نفتی است که در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ ترانزیت مواد نفتی به عراق به‌علت نا امنی‌های این کشور از چهار میلیون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرد.وی گفت: اکنون ۱۵ فروند کشتی برای تخلیه کالاهای فولادی، صنعتی، سیمان، کانتینری، دانه‌های روغنی، گندم، کنجاله، سویا و روغن پایه‌های صنعتی در اسکله‌های این بندر پهلوگیری کرده‌اند و بین ۱۷ تا ۱۸ کشتی در لنگرگاه این بندر برای انجام بارگیری از پتروشیمی آماده هستند.