بیرجند- خبرنگار دنیای اقتصاد: با اتمام ساخت و نصب آسیاب سیمان ۵۰۰تنی در فاز اول کارخانه سیمان باقران، بهره‌برداری از بزرگ‌ترین طرح صنعتی خراسان جنوبی اوایل سال آینده آغاز می‌شود. حمیدرضا محبی‌پور، مدیرعامل شرکت سیمان باقران با بیان خبر فوق و با اعلام اینکه سیمان خاکستری تولیدی این شرکت در سه ماه نخست سال آینده به بازار عرضه می‌شود، افزود: با بهره‌برداری کامل از طرح، در ۳ ماه چهارم سال آینده ظرفیت تولید روزانه این کارخانه به ۳هزار و ۳۰۰تن کلینکر و یک‌میلیون تن سیمان خاکستری در سال می‌رسد.

وی اظهار کرد: سیمان تیپ ۲ و ۵و سیمان پوزلانی نیز به زودی در این کارخانه تولید خواهد شد.

وی پیشرفت عملیات ساختمانی این طرح را در حال حاضر ۶۵درصد اعلام کرد و افزود: تاکنون ۸۵درصد ماشین‌آلات مورد نیاز خریداری شده از کشور آلمان در بندرعباس ترخیص شده و حمل و تخلیه ۳۵درصد ماشین‌آلات نیز در دی‌ماه امسال پایان یافته و حمل ۵۰درصد باقیمانده تا پایان اسفندماه انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت سیمان باقران خاطرنشان کرد: مدرن‌ترین ماشین‌آلات و آخرین فن‌آوری روز تولید سیمان دنیا در این کارخانه به‌کار گرفته شده است.

محبی‌پور به تملک‌ معادن منحصر به فرد مواد اولیه این کارخانه اشاره و اظهار کرد: ۶معدن با پتانسیل عظیم آهک و مارل با ذخیره بیش از ۱۵۰سال تولید در فاصله ۲ تا ۶کیلومتری این کارخانه شناسایی و به ثبت رسیده که تاکنون پروانه اکتشاف ۲معدن نیز از سازمان صنایع و معادن دریافت شده است.

وی فاصله این کارخانه تا نوار مرزی میل ۷۳ را ۴۰کیلومتر دانست و اظهار امیدواری کرد با توجه به ساخت و ساز و نیاز روزافزون کشور افغانستان به سیمان و نزدیک‌‌ترین فاصله این کارخانه به این کشور و مذاکرات انجام شده با تجار افغانی بتوان صادرات خوبی به این کشور داشت.

وی اشتغال‌زایی مستقیم این کارخانه را در زمان بهره‌برداری ۴۴۰نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم را ۱۵هزار نفر بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۹۰۰نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند.

وی سرمایه ثبتی سیمان باقران را ۴۰۰میلیارد ریال و پیش‌بینی اولیه و به روز طرح را ۱۲۰میلیارد تومان اعلام و خاطر‌نشان کرد: با توجه به تورم پیش‌بینی می‌شود این طرح با ۱۴۰میلیارد تومان به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ارزش کارشناسی شده سهام عرضه شده این شرکت از سوی بانک‌ها ۲۴۰تومان است و پیش‌بینی می‌شود ارزش سهام بعد از بهره‌برداری به ۳۵۰تومان برسد.

مدیر عامل شرکت سیمان باقران مردمی و ملی بودن طرح، دسترسی به جاده ترانزیتی به مسیر صادرات، بازار مصرف داخلی با توجه به توسعه و گسترش استان خراسان جنوبی، بهره‌گیری از معافیت‌های قانونی و حمایت‌های دولت، استفاده ازمدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا و فاصله ۴۵کیلومتری با گمرک و مرز افغانستان را از جمله مزایا و دستاورهای استثنایی این طرح بر شمرد.