کلنگ نوسازی تبریز با «عتیق»

دنیای اقتصاد- تبریز- سیما نیک‌رفتار: مدیرعامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را نیاز اساسی شهر تبریز دانست. احمد سجودی در بازدید اهالی رسانه از طرح‌های در حال اجرای شرکت عمران و توسعه آذربایجان اظهار کرد: به این منظور با تاکیدات شهردار تبریز و حمایت‌های شورای شهر اقدامات خوبی در شهر آغاز شده و نتیجه بخش نیز بوده است. سجودی با اشاره به اینکه شرکت عمران و توسعه آذربایجان از شرکت‌های وابسته به شهرداری است، گفت: عمده‌ترین وظیفه این شرکت احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بوده و طرح عتیق نیز از مهم‌ترین طرح‌هایی است که این شرکت در بافت فرسوده تبریز در حال اجرا دارد.وی با اشاره به اینکه این طرح در بافت فرسوده تبریز در زمینی به مساحت ۵ هکتار در حال اجرا است، افزود: عتیق از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی تبریز است که از سوی شرکت عمران و توسعه آذربایجان در حال اجرا است و اقدام اثرگذار شهرداری تبریز در تحول سیمای مرکزی شهر است.

سجودی گفت: در طرح بزرگ عتیق بزرگ‌ترین هایپر شهر با مساحت ۷ هزار متر مربع در حال احداث است ضمن اینکه کل بنای مجموعه با متراژ ۱۵۰ هزار مترمربع از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده تبریز در بافت فرسوده این شهر محسوب می‌شود. وی اظهار کرد: طرح عتیق که در امتداد جاده ابریشم و در جوار مسجد کبود و موزه عصر آهن تبریز احداث شده است با قابلیت‌های بزرگ فرهنگی، تجاری و خدماتی می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد و رفاه شهروندان ایجاد کند. وی با اشاره به اینکه این طرح در آینده نزدیک به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، گفت: طرح عتیق دارای ۳۸۰ واحد تجاری، ۲۰۰ واحد مسکونی، ۱۸۰ واحد خدماتی و ۱۲۰۰ پارکینگ و نیز هایپر مارکت و شهربازی است. مدیرعامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان با اشاره به تاکید شهردار تبریز در زمینه احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اظهار کرد: این شرکت به‌منظور حل معضل زندگی شهروندان در مناطق پر خطر احداث طرح‌های مسکونی برای ۳ هزار خانوار را در شهرک ارم و اندیشه تبریز در حال اجرا دارد.

تحویل 600 واحد مسکونی «اندیشه» به حاشیه‌نشینان

مدیرعامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان از انتقال ۶۰۰ واحد حاشیه‌نشین تبریز به شهرک اندیشه در سال آینده خبر داد و گفت: به‌منظور ساماندهی حاشیه‌نشینی و کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از بحران‌های طبیعی شهروندان حاشیه‌نشین به مناطق بی‌خطر منتقل می‌شوند. سجودی با اعلام این مطلب افزود: ۱۵ درصد طرح ساخت ۶۰۰ دستگاه واحد مسکونی شهرک اندیشه تاکنون اجرا شده است و پیش‌بینی می‌شود تا یک سال دیگر آماده واگذاری به حاشیه‌نشینان باشد.وی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری این طرح با مشارکت شهرداری تبریز و سرمایه‌گذاری شرکت انبو‌ه‌سازان نگین آذربایجان کلید خورده و سهم شهرداری ۲۰ درصد از کل طرح مصوب شده است. سجودی اظهار کرد: طرح ۶۰۰ واحدی شهرک اندیشه در ۱۵ بلوک ساخته می‌شود و ۱۰ بلوک از این طرح به‌طور یکسان و هر بلوک ۴۸ واحد در حال ساخت است. مدیرعامل شرکت عمران و توسعه آذربایجان از ویژگی‌های مهم این طرح را واقع شدن در مجاورت اتوبان تبریز _ سهند اعلام کرد و گفت: مشرف بودن این واحدهای مسکونی به شهر جدید سهند و اتوبان شهید کسایی، تسهیل و تسریع در دسترسی شهروندان پس از تهاتر با خانه‌های بافت حاشیه‌نشین و واگذاری به مناطق مختلف شهر، این طرح را متمایز کرده است.

سجودی در حاشیه بازدید خبرنگاران از این طرح، همچنین از احداث فضاهای آموزشی این طرح در سال آینده خبر داد و افزود: پس از اتمام طرح ۶۰۰ واحدی «اندیشه» اجرای فضاهای آموزشی و تفریحی آغاز می‌شود. سجودی با اشاره به تسهیلات و حمایت خوبی که هم شهرداری و هم دولت به‌منظور احیای بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین ایجاد کرده‌اند، گفت: بر اساس طرح همگانی احیای بافت حاشیه‌نشین و فرسوده شهرداری تبریز هیچ‌گونه عوارض پروانه‌ای برای ساخت و ساز در این مناطق از شهروندان اخذ نمی‌کند و این بهترین فرصت برای شهروندان ساکن در این محدوده‌ها برای نوسازی مسکن است. وی افزود: همچنین اختصاص وام ۵۰ میلیون تومانی با سود ۸ درصد به همراه ودیعه ۲۵ میلیون تومانی نیز مشوق بسیار مهمی برای احیا و نوسازی بافت‌های پرخطر حاشیه‌نشین و فرسوده شهر است.