ساخت فولادسازی در مجاورت فولاد اکسین

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان از صدور مجوز دولت برای احداث کارخانه فولادسازی در مجاورت کارخانه فولاد اکسین خبرداد و اظهار امیدواری کرد: بتوانیم بهره کافی را از مجوزی که دولت در اختیار استان قرار داده است، ببریم و آنچه باعث رشد و ارتقای استان در این طرح می‌شود را به نحو مطلوب در این کارخانه اجرایی کنیم.غلامرضا شریعتی اظهار کرد: فولاد اکسین ظرفیت تولید ورق عریض x۶۰ و x۷۰ را دارد و این ظرفیتی است که هیچ شرکت نوردی در کشور امکان تولید آن را ندارد و تمام شرکت‌های نوردی فقط ورق عادی تولید می‌کنند. ورق عریض تولیدشده در فولاد اکسین در صنایع نفت، انتقال گاز ترش، خطوط لوله، مخازن تحت فشار و صنایع نظامی به‌ویژه کشتی‌سازی کاربرد دارد.

شریعتی با بیان اینکه صنایع نفت، ورق عریض مورد نیاز خود را از خارج کشور تهیه می‌کنند، اظهار کرد: اگرچه این گام برداشته شده ولی چون امکان تهیه مواد اولیه برای ورق‌های عریض کم است، عمده تولیدات این شرکت ‌ورق‌های معمولی است که در صنایع ساختمانی کاربرد دارند. در این زمینه تولیدات، ارزش افزوده لازم را ندارند و استفاده لازم از ظرفیت موجود نمی‌شود و این درحالی است که به این مواد نیاز داریم اما این نیاز از خارج تامین می‌شود. وی ادامه داد: در زمینه ساخت کارخانه فولاد اکسین هزینه بیشتری شده و یک شرکت نورد خاص ساخته‌ایم اما از ظرفیت آن به‌طور کامل استفاده نمی‌کنیم. وقتی سال اقتصاد مقاومتی است و بنا است وابستگی کشور به خارج کم شود و اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر داشته باشیم، باید از ظرفیت این شرکت به‌طور کامل استفاده کنیم.

استاندار خوزستان اظهار کرد: حلقه‌های مفقوده فراوانی در صنایع استان وجود دارد و نمی‌توانیم این حلقه‌ها را به یکدیگر متصل کنیم. وصل کردن این حلقه‌ها در صنایع کار صنعتی‌ها نیست و باید این کار از سوی مسوولان و سیاست‌گذاران انجام شود تا این حلقه‌ها را به هم وصل کنند و شرایطی را به وجود آورند تا از یک سرمایه‌گذاری بهره کافی برده شود. شریعتی با بیان اینکه فولاد اکسین برای اهداف خاص ساخته شده اما اهداف خاص آن هنوز محقق نشده است، گفت: اهداف اقتصاد مقاومتی که مد نظر بوده و به استان ابلاغ شده، هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده است و این مساله جای نگرانی دارد.وی افزود: اصرار بود تا کارخانه فولادسازی نیز در خود کارخانه فولاد اکسین احداث شود و برخی می‌گفتند این شرکت در ماهشهر یا منطقه آزاد تاسیس شود و اسلب‌ها را به اهواز بیاوریم ولی آوردن اسلب و گرم کردن دوباره آن برای تبدیل به ورق، ارزش افزوده را کمتر و هزینه‌ها را بیشتر می‌کرد و قدرت رقابت‌پذیری را کاهش می‌داد.استاندار خوزستان گفت: تلاش فراوانی انجام شد تا شرکت فولاد اکسین در استان‌های دیگری افتتاح شود. در این زمینه برای بحث احداث واحد فولادسازی آن نیز بسیاری تلاش کردند تا در استان‌های دیگر این طرح اجرا شود اما با تلاش و مقاومتی که انجام گرفت خوشبختانه توانستیم مجوز فولادسازی اکسین را برای اجرا در خوزستان و در کنار کارخانه فولاد اکسین بگیریم.وی با اشاره به اینکه باید در مسیر درستی حرکت کنیم تا کارخانه فولادسازی در وقت مقرر، با ایمن‌ترین، سبزترین و به روزترین تکنولوژی و با رعایت صلاح شرکت و استان اجرایی شود، افزود: بهره‌برداری از کارخانه فولادسازی برای حدود هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می‌کند و ساخت آن نیز چند هزار نفر را مشغول به‌کار خواهد کرد.استاندار خاطرنشان کرد: مراحل اداری اجرای این طرح در چارچوب قانون طی می‌شود تا به‌زودی شاهد افتتاح آن باشیم. فولاد اکسین سال گذشته حدود ۲۰ میلیون دلار محصولات خود را صادر کرد که می‌توان در این زمینه صادرات را افزایش داد.

صرفه‌جویی سالانه ۶۰۰ میلیون دلاری

مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز گفت: با راه‌اندازی واحد فولادسازی در شرکت شاهد صرفه‌جویی ارزی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در سال خواهیم بود و این موضوع گام مهمی به‌منظور عملی شدن اقتصاد مقاومتی است.عبدالرضا محمودپور اظهار کرد: صدور مجوز احداث واحد فولادسازی در کنار شرکت فولاد اکسین موضوعی مهم در جهت رونق اقتصاد استان و افزایش اشتغال در خوزستان است.وی افزود: اکنون نیاز کشور به محصولات فولادی سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن است که میانگین تامین اعتبار آن حدود ۷۰۰ دلار است که در صورت عدم تامین در داخل باید شاهد واردات آن از خارج کشور باشیم. محمودپور گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان در این طرح سرمایه‌گذاری خواهد شد که پس از حدود ۲ سال و نیم این سرمایه قابل برگشت است. با توجه به استراتژیک بودن این منطقه و توجیه‌پذیر بودن طرح که دارای گردش سرمایه بالایی است، شرکت‌های خارجی علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری و فاینانس در این طرح دارند. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان با بیان اینکه مذاکراتی با شرکت‌های خارجی برای فاینانس طرح فولادسازی صورت گرفته است، گفت: در این زمینه گام بعدی پس از صدور مجوز آن است که طرح را در مجامع ملی یا از طریق کانال‌هایی که بهترین مسیر برای شرکت و استان است جلو ببریم تا هرچه سریع‌تر شاهد اجرایی شدن طرح باشیم.محمودپور اظهار کرد: صنعت فولاد کشور از حضور نیروهای متخصص بهره‌مند است به طوری که ۸۰ درصد از کارخانه فولاد اکسین به‌دست نیروهای بومی احداث شده است. امیدواریم بتوانیم در این زمینه از ظرفیت داخلی، ملی و حتی بین‌المللی بهره ببریم تا کارخانه فولادسازی را با بهترین تجهیزات راه‌اندازی کنیم.

مهم‌ترین مشکل خرد بودن سهام

رئیس هیات‌مدیره شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز گفت: مهم‌ترین مشکل شرکت فولاد اکسین، خرد بودن سهام این شرکت است و در این زمینه برای حل مشکلات، این شرکت باید تنها یک سهامدار عمده داشته باشد. سیدعلی بحرینی‌مقدم اظهار کرد: دو مولفه مهم در صدور مجوز فولادسازی اکسین نقش داشت که یکی از این مولفه‌ها، پیگیری‌های جدی و شبانه‌روزی استاندار بود که باعث شد این مجوز از سوی دولت برای اجرا در خوزستان صادر شود.وی با بیان اینکه اجرای طرح فولادسازی در این شرکت به صرفه‌جویی ارزی کمک می‌کند و این مساله بود که باعث شد پیگیری‌های استاندار خوزستان به نتیجه برسد، افزود: مولفه دوم که باعث شد این مجوز داده شود، روحیه بالای کارکنان این شرکت بود. در برخی واحدهای این شرکت کارکنان گمنامی مشغول فعالیت هستند که در سطح ملی و حتی بین‌المللی حرف برای گفتن دارند.بحرینی‌مقدم ادامه داد: لازم است با توجه به افزایش بار مسوولیت در این شرکت، یک تیم فنی، منسجم و کاملا اجرایی مسوول پیگیری مصوبه احداث واحد فولادسازی در جوار کارخانه موجود باشد تا این مصوبه طی مدت زمان معینی به مرحله بهره‌برداری برسد.