دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: در مراسمی با حضور معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران مرکز داده استانی در خوزستان راه‌اندازی شد.

معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: تا پایان سال‌جاری تمام دستگاه‌های اجرایی به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

علی حکیم جوادی با بیان اینکه هم اکنون راه‌اندازی مراکز داده استانی در ۲۰ استان کشور نهایی شده است، گفت: علاوه‌بر مرکز دیتا سنتر خوزستان، مراکز داده استانی در استان‌های همدان و فارس نیز مراحل آماده‌سازی خود را سپری می‌کنند.

وی در خصوص ویژگی‌های این مراکز داده گفت: کلیه مراحل طراحی و نصب و راه‌اندازی تجهیزات در این مراکز توسط کارشناسان داخلی انجام می‌شود و امنیت فیزیکی و الکترونیکی در آنها از سطح بالایی برخوردار بوده و از فناوری‌های بومی نیز استفاده شده است.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری که زمینه‌ساز انتقال، جابه‌جایی، به‌کارگیری و مدیریت موثر اطلاعات در کشورها را بر عهده دارد شناخته می‌شود، افزود: بر همین اساس، سازمان فناوری اطلاعات ایران، اقدامات لازم به منظور ایجاد مراکز داده در کلیه استان‌های کشور را آغاز کرده است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: هدف بعدی ما ایجاد تحول در خدمات دهی به کاربر خانگی است که اطلاعات سایت‌های ایرانی و دولت الکترونیک با سرعت بیشتر در دسترس آنان قرار گیرد.

استاندار خوزستان نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت مرکز داده‌ها گفت: مرکز داده‌ها در پیشرفت کشور موثر بوده و نقش بسیار زیادی در بالا رفتن امنیت و کاهش هزینه‌ها دارد. سیدجعفر حجازی اظهار کرد: امروز کار ماندگاری برای بهره‌برداری نسل‌های آینده افتتاح می‌شود که جایگاه آن در خوزستان است. حجازی با بیان اینکه هیچ استانی به اندازه خوزستان گردش مالی ندارد، عنوان کرد: ۴۰ درصد گمرکات کشور در خوزستان قرار دارد و با توجه به چنین ویژگی‌هایی طبیعی است که چنین مرکزی بعد از تهران در اهواز راه‌اندازی شده و این تصمیم درستی بوده است.

وی یادآور شد: اگر قرار است مرکزی بنا شود که تمام داده‌های ما در یک سیستم و محیط مطمئن‌تری بتواند نگهداری و پردازش شود و به هم خدمات‌رسانی کنند، طبیعتا به لحاظ اهمیت، امنیت و حساسیت استان خوزستان است و این تدبیر بسیار خوبی بوده که از جانب وزارت ارتباطات اتخاذ شد. وی ابراز کرد: این مرکز می‌تواند، نقش بسیار مؤثری در کاهش هزینه‌ها، بالا رفتن امنیت و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها داشته باشد و می‌تواند بدون تحمیل هزینه‌های اضافی خدمات‌رسانی را تسهیل کند، اما به شرط اینکه ارتباطات مرکز سریعا برقرار شود. حجازی همچنین عنوان کرد: مرکز داده‌ها می‌تواند خدماتی را به کشور ارائه دهد که قطعا در تسریع پیشرفت کشور نقش اساسی دارند، اما شرط اول باید محقق شود و آن آماده‌سازی شرایط برای ورود همه است. وی با بیان اینکه همه باید به مزیت‌های این مرکز واقف باشند، گفت: همکاری‌های مشترک باید شکل گیرد و برای این کار به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نیاز است. استاندار خوزستان با تاکید بر آشنایی تمام اقشار مردم با مزیت‌های مرکز داده‌ها اضافه کرد: این مرکز باید کار مردم را راحت کند تا مردم به سمت آن کشیده شوند و از آن استفاده کنند.