دنیای اقتصاد- خراسان شمالی- جواد آگاهی: عوامل انسانی و عوامل طبیعی دست در دست هم داده اند تا بجنورد به تدریج تبدیل به منطقه بیابانی شود. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: عدم تعادل دام موجود، بوته کنی و تخریب مراتع، تغییر کاربری اراضی، برداشت بدون برنامه از اراضی، شخم نامناسب زمین بیشترین آسیب را به مراتع این استان و شهرستان بجنورد وارد آورده است.

کامبیز انصاری افزود: خراسان شمالی جزو استان‌های دارای بیابان نسبتا گرم قرار گرفته که همین موضوع توجه بیشتر به بیابان و مهار بیابانزایی در استان را بیشتر می‌کند.

وی گفت: عوامل اصلی بیابانزایی به دو قسمت طبیعی وانسانی تقسیم می‌شود که خراسان شمالی بیشترین آسیب را از عوامل انسانی در این زمینه دیده است.

انصاری تصریح کرد: البته عوامل طبیعی از جمله کمبود بارش، پراکنش باران، تبخیر و تعرق بالا، خشکسالی، لرزش زمین نیز در بیابانزایی بی‌تاثیر نیست.

به گفته وی مساحت خراسان شمالی،۲ میلیون و ۸۴۳ هزار هکتار است که از این وسعت، ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار بیابان و ۱۳۲ هزار و ۲۰۳ هکتار مساحت کانون‌های بحرانی است که بیشتر مناطق بیابانی در جنوب و جنوب غربی استان یعنی اسفراین، گرمه و جاجرم قرار دارد.