دنیای اقتصاد - بندرعباس - کاظم محمدیان: با حضور مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، طرح جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب جزیره هرمز افتتاح شد. مهدی ثمره‌هاشمی، مشاور وزیر نیرو در این مراسم از تکمیل این طرح اظهار خرسندی کرد و گفت: افتتاح این طرح کمک بزرگی به حفظ سلامت و بهداشت مردم جزیره، بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه خانه برای مصارف کشاورزی محسوب می‌شود. وی با اشاره به هزینه بالا و زمان‌بر بودن طرح‌های آبرسانی و تولید آب در جزایر، بر ضرورت صرفه‌جویی ساکنان این جزیره تاکید کرد.

در ادامه این مراسم، مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به اینکه؛ امکان دفع فاضلاب جزیره هرمز به صورت سنتی وجود نداشته، اجرا و تکمیل طرح فاضلاب هرمز را حاصل توجه ویژه مقام معظم رهبری به این جزیره عنوان کرد.

مهندس حسین خادمی گفت: با تامین اعتبار مورد نیاز طرح فاضلاب هرمز از سوی دفتر مقام معظم رهبری، این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده بهره‌برداری شد.

خادمی گفت: عملیات اجرایی این طرح شامل؛ شبکه جمع‌آوری فاضلاب به طول ۲۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ فاضلاب، خط انتقال تحت فشار فاضلاب به طول ۵ هزار متر، تصفیه‌خانه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ فاضلاب است که ایستگاه پمپاژ در محدوده ضلع شرقی منطقه مسکونی جزیره هرمز جانمایی شده و کل فاضلاب حاصل از شبکه جمع‌آوری را با دبی حداکثر ۸۵ لیتر در ثانیه پمپاژ می‌کند. به گفته وی این طرح با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال اجرایی شده است و جمعیتی بالغ بر ۶ هزار نفر را تحت پوشش دارد.