مصوبات دور دوم سفرهای استانی زیربنایی‌تر است

گروه استان‌ها- رییس‌جمهوری و ۱۴ عضو کابینه در دور دوم سفرهای استانی، در پانزدهمین سفر به استان لرستان سفر کردند تا ضمن بررسی نتایج اجرای مصوبات دور اول سفر به این استان و بازدید از برخی از این طرح‌ها، به منظور پیشرفت، توسعه و آبادانی این استان، مصوبات جدیدی تصویب کنند.

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در بدو ورود به این استان‌ در فرودگاه خرم‌آباد در جمع خبرنگاران درباره اهداف دور دوم سفرهای استانی با بیان این که «خدا را سپاسگذارم و با همه‌ وجود خوشحالم که سفر دوم به لرستان سرفراز و قهرمان‌پرور انجام شد» افزود: در دور قبل بعد از تقدیم لایحه‌ بودجه به مجلس به این استان سفر کردیم و بنابراین عملا سال اول بعد از سفر نتوانستیم کار جدی در استان انجام دهیم؛ اما این بار قرار شد قبل از بودجه، سفری به لرستان داشته باشیم تا اعتبار مصوبات را در بودجه‌ آینده ببینیم و تلافی دور اول باشد. احمدی‌نژاد ادامه داد: برای دور دوم، مصوبات زیربنایی‌تر و آینده‌نگری بیشتری در نظر گرفته می‌شود. نوعا در دور اول رسیدگی به کارهای فوری و فوتی بود، اما در دور دوم تصمیمات زیربنایی‌تر برای اشتغال، توسعه‌ منابع آبی، کشاورزی و دامی و پایداری صنعت استان و حمل و نقل جاده‌ای در اولویت است و دولت تصمیمات خوبی در این زمینه‌ها خواهد گرفت.

پیشرفت ۹۰درصدی مصوبات دور اول

بر اساس این گزارش، مصوبات هیات دولت در دور اول سفر رییس‌جمهوری به لرستان، ۶۷/۹۰‌درصد پیشرفت دارد.

منوچهر فراقی، معاون امور عمرانی استانداری لرستان در این باره افزود: از مجموع ۷۰ مصوبه (۱۱۸ بند) و ۴۹ توافقنامه سفر نخست رییس‌جمهوری و هیات دولت به لرستان ۱۱۱ بند به بهره‌برداری رسیده که شامل ۵۹۶ طرح است. وی درصد پیشرفت توافق نامه‌های مصوب هیات دولت در لرستان را نیز ۸۳/۹۱ درصد عنوان کرد و یادآور شد: همچنین ۳۷ توافق‌نامه در استان اقدام شده، هشت توافق‌نامه در دست اقدام، سه توافق‌نامه در دست پیگیری و تنها یک طرح آن اقدام نشده است.

۱۹۰مصوبه

بر اساس این گزارش، دومین جلسه استانی هیات دولت به استان لرستان برای شتاب بخشیدن به روند توسعه و آبادانی بیش از پیش این استان با ۱۹۰ مصوبه همراه شد.

به گزارش ایرنا، در این جلسه که به ریاست دکتر «محمود احمدی‌نژاد» و با حضور اعضای هیات وزیران در محل استانداری شهر خرم‌آباد به مدت بیش از ۴ ساعت برگزار شد، طرح‌های مهمی برای افزایش سطح رفاه، توسعه، امنیت و آبادانی استان لرستان به تصویب رسید.

صنعتی

معافیت ۱۰ ساله مالیاتی واحدهای جدید‌الاحداث در شهرک‌های صنعتی و بنگاه‌های کوچک خارج از شعاع ۳۰ کیلومتری مرکز استان پس از بهره‌برداری مشروط به اینکه منابع حاصله از طریق معافیت‌ها در طرح توسعه واحدهای سرمایه‌گذاری شود، مطالعه، امکان‌سنجی و مکان‌یابی شهرک‌های صنعتی خرم‌آباد ۴ و بروجرد ۳، اختصاص مبلغ ۷۰‌میلیارد ریال برای تملک و ایجاد زیرساخت‌ها، شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مطالعه، طراحی و ایجاد مرکز فناوری و کسب و کار در شهرک صنعتی خرم‌آباد، مطالعه و طراحی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی خرم‌آباد، اجرای ۳۱ واحد تولیدی بزرگ با اختصاص مبلغ ۵۰۰۰‌میلیارد ریال تسهیلات بانکی در استان براساس طرح آمایش صنعت و معدن، تقویت اعتبار مورد نیاز ایجاد زیرساخت‌های بخش معدن استان طی سه سال، مطالعه و ایجاد شهرک تخصصی فرآوری سنگ در سطح استان از مهم‌ترین مصوبات بخش صنعت و معدن در این جلسه بود.

راه‌سازی و عمرانی

در بخش راه‌سازی نیز ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای ایمن سازی و توسعه فرودگاه خرم‌آباد، انجام مطالعه کمربندی شمال شرقی خرم‌آباد، تکمیل و بهسازی باند دوم بروجرد- زالیان، اختصاص مبلغ ۳۰‌میلیارد ریال برای بهسازی محور بروجرد- اشترنیان، برقراری روزانه یک پرواز هواپیمای رفت و برگشت از تهران به خرم‌آباد و بالعکس، تکمیل مطالعات راه آهن دورود- خرم‌آباد و دورود- بروجرد، احداث فرودگاه بروجرد با مشارکت بخش خصوصی، مطالعه کمربندی دورود و ازنا، افزایش اعتبار راه‌های روستایی استان، اختصاص مبلغ ۵۰‌میلیاردریال برای بهبود عبورو مرورشهری، تامین اعتبار آزادسازی حریم رودخانه کرگانه برای توسعه بافت شهری و واگذاری ۳/۴ هکتار از اراضی در شهرک المهدی ازنا برای تامین مسکن مهر از طرح‌های مهمی بود که در این بخش به تصویب رسید.

کشاورزی

اختصاص تسهیلات یارانه‌ای برای ساخت سیلوی گندم و کارخانه آرد در شهرستان سلسله توسط بخش غیردولتی، اختصاص مبلغ ۳۵‌میلیارد ریال تسهیلات یارانه ای برای احداث واحدهای گاوداری شیری صنعتی، اختصاص مبلغ ۱۰۰‌میلیارد ریال برای انجام عملیات آبخیزداری، اختصاص مبلغ ۶۰‌میلیارد ریال برای ساخت شبکه‌های آبیاری (درجه ۳ و ۴)، تامین یارانه تسهیلات اجرای طرح‌های تولید محصولات دامی و آبزی‌پروری، فروش اقساطی مجتمع گاوداری ازنا به فارغ‌التحصیلان کشاورزی استان و اختصاص یارانه تسهیلات برای مطالعه و اجرای طرح عملیات آب و خاک استان توسط بخش غیردولتی از طرح‌هایی است که در بخش کشاورزی به تصویب رسید.

انرژی

در بخش انرژی نیز، اختصاص مبلغ ۹۰۰‌میلیارد ریال برای شروع ساخت خط انتقال دوم گاز از سه راهی سامن تا خرم‌آباد، اجرای ۹۰ کیلومتر خط انتقال ۳۶ اینچ گاز خرم‌آباد- کوهدشت و مطالعه و ساخت پالایشگاه نفت در شهرستان پلدختر از طرح‌های مهمی است که به تصویب رسید.

مخابرات

دایر کردن ۷۸۰۰۰ تلفن ثابت، نصب و راه‌اندازی ۲۰۶۱ دستگاه تلفن همگانی در شهرستان‌های استان، راه‌اندازی ۷۱ دفتر توسعه ICT روستایی، راه‌اندازی ۲۱۴ دفتر توسعه ارتباطات روستایی، واگذاری ۴۲۹۸۰ شماره تلفن همراه(در صورت وجود متقاضی)، نصب و راه‌اندازی ۳۲ سایت BTS تلفن همراه، ایجاد ۴۲۰۴ پورت داده‌ها (دیتا) توسط بخش خصوصی و کابل‌کشی فیبرنوری داخل شهری براساس نیاز استان از دیگر طرح‌هایی است که در این جلسه به تصویب رسید.

اقتصادی

در بخش اقتصادی نیز اختصاص مبلغ ۵۰‌میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه، تسریع در تامین تسهیلات ارزی مورد نیاز(۸۷۰‌میلیون یورو) برای گشایش L/C تجهیزات و ماشین‌آلات پتروشیمی ‌لرستان،‌ مهاباد و کردستان، تسریع در اختصاص مبلغ ۳۰۰‌میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای اجرای طرح نورد مجتمع فولاد و ذوب‌آهن ازنا از محل تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی زودبازده، اختصاص مبلغ ۳۰۰‌میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه برای اجرای سه‌هزار طرح خوداشتغالی، واگذاری مدیریت مجتمع کشت و صنعت دامپروری استان از طریق بانک ملی به گروهی از افراد واجد شرایط با همکاری استانداری، اختصاص مبلغ ۶۰‌میلیارد ریال از محل توازن منطقه‌ای علاوه بر اعتبار مصوب و اختصاص مبلغ ۵۰۰‌میلیارد ریال علاوه بر سهم ابلاغی تسهیلات بنگاه‌های زودبازده استان به تصویب رسیدند.

بهداشتی و آموزشی

مطالعه توسعه فضاهای آموزشی، اختصاص مبلغ ۱۰‌میلیارد ریال برای تکمیل مدرسه شبانه‌روزی زز و ماهرو،بازسازی و نوسازی ۱۴ مدرسه تخریبی در ۱۴ منطقه محروم استان، اختصاص ۵‌میلیارد ریال برای ساخت خوابگاه دانشجویی دانشکده پرستاری الیگودرز، مطالعه ساخت بیمارستان جایگزین در دورود و بیمارستان شهدای عشایر از جمله طرح‌های مهمی است که در حوزه بهداشت به تصویب هیات دولت رسید.

گردشگری

هیات دولت در حوزه گردشگری و محیط زیست نیز اختصاص مبلغ ۳‌میلیارد ریال برای مطالعه و مرمت پل‌های تاریخی استان، تعیین ۲۹ منطقه نمونه گردشگری و مطالعه ایجاد شهرک و بازارچه صنایع دستی در استان را به تصویب رساند.

ورزشی

اختصاص مبلغ ۱۵‌میلیارد ریال برای تکمیل مجموعه ورزشی کارگران خرم آباد، تکمیل مجموعه ورزشی خرم‌آباد حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۲ و احداث ۱۵ سالن ورزشی از طرح‌های مهم در بخش ورزش است.

همزمان با سفر رییس‌جمهور به استان لرستان، چندین طرح اقتصادی نیز با حضور اعضای هیات دولت و معاونان وزرا به بهره‌برداری رسید که به چند نمونه آنها در زیر اشاره

شده است:

طرح تولید هورمون رشد

با حضور وزیر کار و امور اجتماعی خط تولید هورمون رشد برای نخستین بار در کارخانجات داروسازی اکسیر بروجرد بهره‌برداری شد.

در این مراسم مدیر کارخانجات داروسازی اکسیر بروجرد تولید سالانه این دارو را یک میلیون و ۲۰۰هزار عدد و ظرفیت سالانه آن را دو میلیون عنوان و اظهار کرد: ارزش تولیدات سالانه این واحد حدود ۵۰میلیارد ریال است.

خط تولید چوب پلاست

اولین خط تولید چوب پلاست خاورمیانه نیز در کارخانه هما رشتن الیگودرز لرستان با حضور معاون وزیر صنایع راه‌اندازی شد.

این خط تولید با اعتبار ۷۵۰هزار یورو و با ظرفیت تولیدی چهار تن در روز ساخته شده است. محصولات این کارخانه برای ساخت در و دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمانگاه تامین اجتماعی دلفان

وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز در دلفان، کلنگ ساخت درمانگاه عمومی تامین اجتماعی این شهرستان را به زمین زد.

دکتر مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی درمانگاه یاد شده را به نام فقید سعید، «همایون بهزادی‌فر»، مدیرکل تلفیق بودجه وزارت رفاه و تامین اجتماعی که در راه سفر به یکی از شهرستان‌های استان جهت ساخت طرح، جان خود را از دست داد، نام‌گذاری کرد.

هشت هزار واحد مسکونی

همچنین مراسم کلنگ زنی ۸هزار و ۱۲۴ واحد مسکونی مهر در زمینی به مساحت ۶۵ هکتار در منطقه بخش ۳ قلعه حاتم بروجرد توسط وزیر مسکن برگزار شد.

نصرت‌اله محمدی، رییس اداره تعاون بروجرد در این مراسم گفت: این واحدها در شش طبقه با متراژ هر واحد ۷۵ مترمربع ساخته می‌شود.

وی افزود: مجموع متقاضیان مسکن مهر بروجرد ۱۷هزار و ۲۸۲ نفر هستند که از این تعداد ۱۳هزار نفر در قالب ۶۰ تعاونی مسکن مهر پایش شده است.

۸۶ طرح مخابراتی

همزمان با سفر ریاست جمهوری و هیات دولت همچنین با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۸۶ طرح مخابراتی در لرستان به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت مخابرات لرستان گفت: این طرح‌ها شامل ۵۰ دفتر ICT روستایی، نصب ۱۱ کافوی نوری، شش سایت BTS WLL، شش اسیت رپیتر تلفن همراه، سیستم انتقال فیبرنوری، مرکز سوییچ چالانچولان، دو سایت دیتا و شبکه WAN استانی است.

کارخانه تولید داروهای دامی

کلنگ ساخت کارخانه تولید داروهای دامی شهرستان ازنا نیز در مراسمی با حضور معاون وزیر صنایع و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در محل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان ازنا به زمین زده شد.

مدیرعامل این کارخانه در مراسم کلنگ‌زنی آن اظهار کرد: این واحد تولیدی اولین کارخانه داروسازی دامی با آخرین استانداردهای روز دنیا و خاورمیانه است.

وی تصریح کرد: در این کارخانه انواع داروهای دامی از جمله داروهای تزریقی، خوراکی، پودر و پماد تولید خواهد شد.